Matkavinkkejä Brysseliin?
Olemme menossa muutamaksi päiväksi Brysseliin, matkalla siis vanhemmat ja 2-vuotias lapsi. Mitä hyviä paikkoja suosittelisitte? Ravintolavinkkejä, muuta tekemistä ja näkemistä ja muutakin triviaa kaipaillaan.
Tarkoituksena on käydä ainakin Jeu de Ballen kirpputorilla, Parce de la Sauvagèressa ja suklaakaupoissa. Ilmeisesti siellä on joku suklaakortteli, missäköhän päin? Entä ovatko antiikki- ja design-liikeiden keskittymä jossain tuolla Jeu de Ballen lähettyvillä? Mitkä muut korttelit olisivat haahuilun arvoisia?
Kiitos avusta!
Kommentit (18)
Eli siis minkalaista ruokaa haluatte syoda (belgiassa on esim. todella hyvaa marokkolaista ruokaa, ei tarvitse aina syoda simpukoita...) ja millaisista asioista olette kiinnostuneita. On tosi vaikea ehdottaa mitaan, tietamatta yhtaan minkalaisia ihmisia olette. Esim. Bryssel on taynna pikkuisia paaltapain vaatimattoman nakoisia kauppoja, joissa sisalla voi olla hyvinkin vaikuttava valikoima jonkun alan tuotetta, mutta pitaisi tietaa mista olette kiinnostuneita.
Toki tuo on vaikeaa. Yritinkin tuossa antaa jotain vnkkejä meidän kiinnostuksen kohteista, tykätään siis esim. juuri kirpputorimeinigistä, nuo herkulliset suklaat kiinnostaa, taiteet - etenkin valokuvaus - kiinnostaa ja kulttuuri, mutta kun mukana on 2-v., ei niitä ihan hirveästi voi seurata siellä. Itse tykkään esim. käsitöistä ja perheenä voidaan innostua kaikista ihan hassuista jutuista tai jostain historiallisista kummallisuuksista, tms. Lapsi halutaan ottaa huomioon myös, siksi ajateltiin mennä tuonne puistoon, missä kai eläimiä on jne.
Ennen kaikkea kaipailisin tietoa ravintoloista, joissa voi syödä rennosti lounasta pienen lapsen kanssa. Kaikenlainen ruoka käy meille kyllä, ihan superplussaa on, jos paikka on jotenkin miellyttävä kuten esim. löytämäni (http://sites.resto.com/balmoral/) ja siinä vielä lisäetuna, jos lähettyvillä sattuu olemaan muutakin nähtävää kuin ravintola (ettei nyt tarttis ihan vaan ravintolan takia kulkee kilometritolkulla joka kerta).
saman ikäisen kanssa reissua suunnitteleva.
Meillä melko saman tyyppiset kiinnostuksen kohteet, mutta lapsi todella vilkas, joten kaupoissa ja museoissa kiertely jää varmasti hyvin vähiin.
Kaivataan siis vinkkejä paikoista, joissa lapsi saa purettua energiaansa, pääsee liikkumaan ja leikkimään.
Lisäksi kaipaisimme perillä omaa keittiötä. Tiedättekö mistä kannattaisi vuokrata asunto jopa pari? (Meitä on lähdössä isompi porukka reissuun, joten joko iso asunto tai kaksikin asuntoa olisi hyvä.)
Useilla metroasemilla on liukuportaat vain ylöspäin (jos ne nyt toimivat - hissejä on yleensä turha toivoa). Alaspäin on kannettava.
Moniin ravintoloihin on turha yrittää tunkea lastenvaunujen kanssa. Mahdollisimman pienet sattarit mukaan vaan. Epätasaisilla kaduilla ne tosin ovat lapselle epämukavat.
Kaupunki on tosi hajanainen. Vaikea neuvoa jotain pientä omasta mielestä kiinnostavaa kohdetta, koska sinne matkustamiseen kuluva aika ei ehkä ole vaivan arvoinen.
jos olette kiinnostuneita taiteista, on siina ihan Sablonin lahella. Muistaakseni viereisessa BOZAR museossa olisi nyt joku valokuvanayttelykin (?). Janna ja monessa mielessa outo museo on Afrikka-museo Tervurenissa (ratikalla mukava reissu, ei kaukana), se henkii edelleen siirtomaa-ajan tunnelmaa seka hyvassa etta pahassa.
Suosittelen myos kauppaa nimelta Emery & Cie (googlaa sivut ja osoite), itse rakennus on sinallaan jo nahtavyys ja heidan tuotteensa ovat taidetta (vaikka ovatkin lahinna kaakeleita jne. ;-)).
Me ollaan kayty kylla kaikissa noissa ihan pikkulastenkin kanssa (meilla 3 pienta, asumme Brysselissa jo ties kuinka monetta vuotta).
muistutus noista portaista. Olen ollut siellä vuosikausia sitten ja vasta nyt muistin sen ainaisen matkatavaroiden raahaamisen portaita ylös ja alas.
Eli kevyet rattaat mukaan ja ehkä jopa Manduca sekä hotelli keskustassa, jotta pääsee päikkäreille sisälle.
Entä leikkipuistot tms, missä voisi välillä käydä vähän riehumassa?
t. 9
Vaikka onkin "ketju", niin ihana sellainen.
Tintti-kaupassa kannattaa pistäytyä (lähellä Grand Placea), ja Sablonin alueella myös.
Brysselistä pääsee käymään näpsäkästi junalla Bruggessa (eng. Bruges), jonne on noin tunnin matka.
Itse asuin Bruggessa jonkin aikaa opiskelujen vuoksi ja voi että miten rakastuinkaan siihen kaupunkiin! Kävin usein myös Brysselissä, mutta pakko myöntää että kyllä Brugge vei voiton ;) Bruggessa paljon kauppoja, putiikkeja, nähtävyyksiä, kauniit maisemat! Joulun alla siellä on keskusaukiolla joulumarkkinat ja kauniisti valaistu luistinrata :) http://www.brugge.be/internet/en/index.htm
Odotan innolla, että oma lapsi hieman kasvaa tuosta vauvaiästä niin varmasti lähdemme lomalle ko.kaupunkiin :)
käynyt uudessa Musée Hergéssä? Onko se pidemmän matkan arvoinen ja millainen lapsille?
t. 9
Brysselin laitamilla on Mini-Eurooppa -puisto, jossa on eri Euroopan maista tunnettuja kohteita minikoossa, esim. Eiffel-torni. Se voisi olla mukava ja helppo lapsen kanssa, vaikka eipä parivuotias vielä niin hirveästi Eiffeleistä tajuakaan.
kaikella kunnioituksella, on aika kaamea kohde, etenkin jos ap on (kuten ymmarsin) enemmankin kulttuuri- ja taide-ihmisia... Eli en menisi sinne.
Hergé-museossa olemme kayneet, oli kiva ja henkilokunta oli aarimmaisen auttavaista. Itse Louvain-La-Neuvessa ei tosin ole mitaan muuta nahtavaa, eli lyhyella reissulla Belgiaan sinne ei minusta kannata menna.
Niin, kukin tyylillään tietysti, minusta Mini-Eurooppa oli kyllä hauska kohde, ja minä kyllä käyn erittäin mielelläni myös museioissa. Ehdotin sitä myös siksi, että se voisi olla lapsille vähän mukavampi - siellä kun saa juosta ja "melskata" vähän eri tavalla kuin museoissa, eikä tarvitse huolehtia mukulakivikaduista...
Lapseni ovat taalla syntyneet, enka suurimman osan heidan lapsuuttaan/vauva-aikaansa edes uskaltanut ajaa taalla autoa, joten julkisilla olen mennyt useammankin pienen lapsen kanssa (enimmillaan 3) ja myos kaduilla kavellyt. Ei minusta mitenkaan mahdotonta tai edes vaikeaa, se auttaa myos etta ihmiset ovat taalla hyvin ystavallisia ja auttavaisia, eli aina saa apua jos tarvitsee nostaa vaunuja, antavat bussissa paikan jne. Eli ei niita mukulakivia ja metroa tarvitse niin kauheasti pelata, etenkin jos on kuten ap:lla vain yksi pieni lapsi ja toinen aikuinen viela mukana. Mitaa huippuleveita maasturikarryja tanne ei tietysti kannata ottaa mukaan.
No mua ei kyllä pelota kapeat jalkakäytävät, mukulakivet tai julkinen liikenne. Mutta olisiko teillä niitä ravintolavinkkejä? Kiitos paljon vastanneille!
ap
Itse olen asunut jo muutaman vuoden Brysselin laitamilla, mutta pikkulapsiarjen keskellä en ole ehtinyt kuumimpia ravintolatrendejä tarkastaa. Minä vien vieraat yleensä syömään Chez Léonin sinisimpukoita; useimpia muita Ilôt Sacrén turistiravintoloita kannattaa välttää.
Turistikierroksen voi aloittaa Grand Placelta ja Sablonista. Sieltä saa suklaata ja antiikkia. Vaatedesignia Rue Antoine Dansaertilta.
http://www.visitbelgium.com/?page=brussels
Antwerpen on kauniimpi kaupunki ja huomattavasti parempi shoppailuun; käykää siellä jos ehditte.
Pierre Marcolini (kauppa mm. Sablonilla)! Chez Léon on minustakin ihan hauska, todellakin muita ravintoloita samalla alueella kannattaa valttaa, erityisesti jos heilla on ns. "sisaanheittaja". Jeu de Balle on varsinainen ullakkojen aarteiden kokoelma, voi olla etta laatu (tai sen puute) yllattaa, mutta ihan nakemisen arvoinen silti. Lahiseudun antiikkikaupat ovat ihan ok.
Ei me tuonne Léoniin varmaan mennä, haluaisin välttää ketjuja ja käydä jossain pienemissä paikoissa. Sama Antwerpenin kanssa, ollaan niin vähän aikaa paikan päällä ja mukana vielä lapsi, niin vältellään turhia matkoja, Brysselissä lienee kuitenkin ihan tarpeeksi hommaa.
Lisää vinkkejä otetaan ilolla vastaan!
Ap
Kaipailen siis eniten sellaisia juttuja, joita en nettiä tutkimalla löydä ekaksi, jotain paikallisten vinkkejä.
Eli siis minkalaista ruokaa haluatte syoda (belgiassa on esim. todella hyvaa marokkolaista ruokaa, ei tarvitse aina syoda simpukoita...) ja millaisista asioista olette kiinnostuneita. On tosi vaikea ehdottaa mitaan, tietamatta yhtaan minkalaisia ihmisia olette. Esim. Bryssel on taynna pikkuisia paaltapain vaatimattoman nakoisia kauppoja, joissa sisalla voi olla hyvinkin vaikuttava valikoima jonkun alan tuotetta, mutta pitaisi tietaa mista olette kiinnostuneita.