Mä tein just niinkuin neuvolantäti neuvoi ja nyt vauvan pää verestää=(
Mun sydän tässä särkyy.Mun 3,5kk vauvalla oli/on tosi paljon karstaa ja paksusti.Hiukset oli syntyessä tosi paksut ja tuuheat joten karsta on lähiaikoina vasta ruvennut näkymään.Neivolatäti sano mulloe vähän tuohtuneesti,ja sai mut häpeämään,et karsta pitää poistaa ettei tuu sieni-infektiota.Tein täysin hänen ohjeiden mukaan ja pyörittelin jopa vasemmalla kädellä sillä äp pakkauksessa olevalla harjalla etten vaan käytä liikaa voimaa.No nyt päässä on kauttaaltaan kohtia jotka punoittaa,verestää ja parista kohtaa on tullutkin verta.Mitä mä nyt teen?? Onko parempi antaa olla et arpeutus itekseen vai laittaa lakki suojaks vai ?Miten sit saan aikanaan karstan pois jos käy aina noin.Hänen iho on muutenkin herkkä.Mitä jos päänahka tulehtuu? Kandeekohan sitä huuhdella vedellä mut kirveleeköhän se??? Mä en kestä!!!!!!!!!!!
Kommentit (38)
ja pese hellävaroen pois.
Kyllä se sieltä ajan kanssa lähtee kun vaan jaksaa sinnikkäästi toistaa sitä öljykäsittelyä aina ennen pesua.
Stressiä ei kannata lähteä kehittämään eikä kovakouraisesti yrittää irroitella vaikka tuuheatukkaiselta vauvalta sitä on vaikea saada pois.
Meillä on kaikilla lapsilla ollut jo vauvana tuuheat hiukset ..ja hirveästi karstaa.
Hitaasti se on pois lähtenyt ja uutta on tullut tosi helposti. Joskus yritin varovasi sitä rapsutellakin pois, mutta se ei ollut hyväksi iholle. Mitään sieni-infektioita ei kuitenkaan ole tullut.
Jos karstaa on paljon, otat sitä pikkuhiljaa pois. Ei se ole niin paha juttu, että pitäisi vauvan päälaki verille hangata.
Tervettä järkeä voisi käyttää enemmän vauvanhoidossa, ja kerro ap myös sille neuvolantädille, mitä sai sinut tekemään, ettei painosta toisia äitejä samaan! :O
Anteeksi kärkäs sävy, mutta äly hoi.
Jatkossa teet niin että laitat vauvaöljyä siihen vauvan päähän ja vasta sitten hankaat sillä harjalla sen karstan pois. Vaikka 1/4 osa alueelta ensin sitten seuraavana päivän taas jne.
Nyt voit laittaa siihen vauvan päähän vauvaöljyä ja hatun päähän. Siitä se paranee pian.
ollut ihme niuho neuvolanth taas kerran, ei siitä karstasta mitään tautia lapsille ole ennenkään tullut, kaverin lapsella oli karstat päässä vielä 1v neuvolassa ja ihan terve lapsi. Lääkäri-äiti vain ei ollut jaksanut rapsutella karstaa pois...
Öljy-perusvoide auttaa paremmin kuin pelkkä öljy, mutta jos on tuuheat hiukset,niin ne joutuu sitten pesemään varmasti shampoolla, että lähtee kaikki rasvat pois? Meillä ei ollut lapsella niin paljon hiuksia vielä silloin, joten ei ollut tuota ongelmaa, karstaa atoopikon päässä kyllä oli riittävästi, poistamiseen meni useampi viikko.
un tyttö on jo 3v ja karstaa edelleen. Olen jo luovuttanut.
Itse poistan karstan ensin öljyllä pehmentämällä,ja sitten kammalla rapsuttaen.hyvin on lähtenyt.uutta kyllä tulee sinnikkäästi.
Mä öljyämisen jälkeen "kuivasin" karkeammalla pyyhkeellä ja sillain ei tullu haavoja. Noi harjat on ollu ongelmallisia mullaki, en varmaan vaan osaa käyttää. Toisaalta lapset on myös yksilöitä! Vauvalla 7 kk ei oo karstaa ollu paljon koskaan ja kerran näön vuoksi poistin ja se lähti ihan älyhelposti, ei sitä ees paljon ollu. Sen siskolla tulee vieläki karstaa (3-wee) ja se on ollu vauvasta asti niin tiukassa että lähtee päänahka mukana...
En edelleenkään ymmärrä miksi sitä kartsaa pitäisi poistaa. Lisää tulee kuitenkin.
TYYPIT HEI, TÄÄ ON VIISI (5) VUOTTA VANHA KETJU! Eiköhän ap:n eskarilainen ole jo karstaton...
Mä aloin poistaa vasta kun lapsi oli yli 2 vuoden ikäinen (puhui jo) ja hoksasin että kyllä sillä tukka kasvaakin mutta se liimantuu lätyksi siihen karstaan :-D Öljysin ja sen jälkeen varovasti rapsuttelin. Ei lapsi aina antanut mun sitä tehdä. Silloin lopetin etten satuta. Karstaa oli niin paljon ja paksusti että se lähti pieninä levyinä. Neuvolasta sanottiin ettei siitä mitään haittaa ole mutta poistin silti.
Vierailija kirjoitti:
TYYPIT HEI, TÄÄ ON VIISI (5) VUOTTA VANHA KETJU! Eiköhän ap:n eskarilainen ole jo karstaton...
Mutta kun on senkin jälkeen syntynyt uusia karstapäitä! Karsta ei vanhene ikinä. Loputonta.
Mä en oo ikinä kuullut, että karsta pitäisi ottaa pois?! Kaksi lasta, molemmilla oli vähän, enkä mä tehnyt koskaan mitään...
Siis etkö laittanut vaikka öljyä pehmittämään karstaa? Voi Jeesus mikä tampio olet. Mulla ei ole edes lasta ja tiedän ettei sitä kuiviltaan saa mennä irroittelemaan. Ja tajuaahan sen jo normaalijärjellä muutenkin, eli mitä siitä voimme päätellä sinun kohdallasi...
Vierailija kirjoitti:
Siis etkö laittanut vaikka öljyä pehmittämään karstaa? Voi Jeesus mikä tampio olet. Mulla ei ole edes lasta ja tiedän ettei sitä kuiviltaan saa mennä irroittelemaan. Ja tajuaahan sen jo normaalijärjellä muutenkin, eli mitä siitä voimme päätellä sinun kohdallasi...
Tuleeko sulle jotenkin hyvä olo haukkua ja päteä 5 vuotta vanhaan ketjuun?
Jos neuvolantäti käskee hypätä kaivoon tai juosta täysillä seinää päin... :(
Minun lapsella oli käytännössä karstauimalakki. Lätkäsin öljyt päähän muhimaan ja otin sitten hunajavettä vanulappuun ja sain silitettyä karstat irti. Hunajavesi siis mietoa, eli ei jätä tahmeaksi, mutta hunaja rauhoittaa ärtynyttä ihoa. Tämä siis itsellä toimi ainakin, en pommin varmana jippona jakele karsan poiston pyhänä graalina. Toivottavasti on avuksi! Ainakin hellävaraisempi optio. Itsellä siis lapsi vielä atoopikko, eli kaikki ylimääräinen vesipesu tuntui pahentavan karstatilannetta. Toinen hellävarainen kuorinta on vihreä tee. Otat pussin ja kevyesti silität sillä.
Kehnää on mukava raaputtaa päästä ja syödä. Parempaa kuin räkä jopa
ei kait sitä hullun raivolla kuulukka hinkata!
mä harjaan vähän joka kylvyn jälkee.vanha keino on laittaa vauvan öljyy päähän ja hattu hetkeks päähän.