Mitä mieltä seuraavista "unikoulu"-ohjeista 4-vuotiaalle?
Taustaa sen verran, että meillä on levottomasti nukkuva ja öisin heräilevä 4-vuotias. Hän käy sänkyyn viimeistään klo 21 ja herää klo 7-7.30 pirteänä. On kotihoidossa eikä nuku päiväunia. Yöllä heräilee janoon --> juo yöpöydällä olevasta pullosta vettä tai saattaa herätä kysyäkseen joko on aamu tms. Hän lisäksi kävelee unissaan. Lähinnä kyseltiin apuja pikkusisaruksen uniongelmiin, mutta samalla tuli neuvoja isommallekin.
Seuraavat ohjeet saatiin:
-Nukkumaan viimeistään klo 19.30 ja vasta aamulla saa nousta sängystä. Yöllä ei kuljeskella missään.
-Ei mitään yöllisiä palveluita. Vedenjuonti kuuluu myös tähän.
Ja näillä konstein yöheräilyt ja -häröilyt loppuu muutamassa viikossa.
Kommentit (16)
mutta vähän vaillinainen mielestäni... oleellisempaa kai olisi se, MITEN kuljeskelusta tai palveluista vieroitetaan.
mutta aika vähän nukkuu sun lapses vuorokaudessa, kun omiini vertaan.
Meillä kouluikäisetkin nukkuu tuon ja ollessaan tuonikäisiä, nukkuivat ainakin päiväunet. Kotihoidossa olivat myös ja valvoivat iltasella joskus pidempäänkin mutta nukkuivat selvästi sitten pidempään. Ilman yövaelteluita yms.
En antais yöllä juomista, mihin sitä tarvitaan edes.
Jos kerran tolla unimäärällä herää virkeenä, niin miksi ihmeessä pitäisi laittaa aiemmin nukkumaan?
Ja kannattaa varmaan tehdä siitä sängystä ahdistava vankila josta ei saa nousta??!!? Ei tod. Ja unissakävelyä ei voi estää muuten kuin lepositeillä.
Yöllisestä vedestä yrittäisin vierottaa, nimittäin luulen sen olevan enemmän tapa kuin aitoa janoa. Mutta jos itsenäisesti hörppää omasta sänkynsä vieressä olevasta pullosta, niin ketä se haittaa?
Sen voi opettaa, että jos vanhemmat nukkuu, niin on yö, silloin vaan takaisin nukkumaan, ei tartte kysyä koska vastaus on jo olemassa lapsella.
4-vuotiashan pompottelee teitä yöllä näköjään miten haluaa.
Onko joku valmis nousemaan lapsen kanssa 5.30?
Unentarve on tosiaan yksilöllistä, meilläkin toinen lapsi on 3-vuotiaasta lähtien nukkunut vain 10 h vuorokaudessa, toinen taas tarvitsee 11-12 h.
Antakaa illalla vettä, vaikka sinne sänkyyn pullosta viimeisen kerran ja sitten ei yöllä vettä.
Alkuun voi olla hankalaa, kun lapsi on tottunut sitä saamaan, mutta pysykkää tiukkana. Sänkyyn vaan tylsti takaisin ilman mitään jutteluita tai muuta.
Tuo 19.30 tuntuu tosi aikaiselta ajalta, mutta kyllähän lapsenne tarvitsee unta.
Itse en ole kyllä kokenut pompotteluna sitä, että lapsi unissaan kävelee ympäriinsä ja hänet täytyy ohjata takaisin sänkyynsä. Lapsi ei muista näistä retkistä mitään aamulla. Joten miten unissakävely on pompottelua? Miten sen voi estää? Itse en ole keksinyt muuta konstia kuin sänkyyn sitominen ja se lienee laitonta? Lapsi todellakin juo öisin itsenäisesti omasta pullostaan vettä vaikkakaan ei joka yö. Ei herätä ketään silloin. AV-mammoilla ei ilmeisesti koskaan ole öisin jano?
ap, jonka ilmeisesti täytyy nyt jämäköityä vaikkei tajua miksi
jos teillä ei tarvetta lähteä kukonlaulun aikaan minnekään. Älytön neuvo.
lapsi on kuulemma yliväsynyt klo 21 tienoilla ja sen takia kävelee unissaan. Sillä ei tietenkään ole väliä, että itse olen unissakävelijäsuvusta (mainitsin tästäkin kouluttajalle).
ap
Taustaa sen verran, että meillä on levottomasti nukkuva ja öisin heräilevä 4-vuotias. Hän käy sänkyyn viimeistään klo 21 ja herää klo 7-7.30 pirteänä. On kotihoidossa eikä nuku päiväunia. Yöllä heräilee janoon --> juo yöpöydällä olevasta pullosta vettä tai saattaa herätä kysyäkseen joko on aamu tms. Hän lisäksi kävelee unissaan. Lähinnä kyseltiin apuja pikkusisaruksen uniongelmiin, mutta samalla tuli neuvoja isommallekin. Seuraavat ohjeet saatiin: -Nukkumaan viimeistään klo 19.30 ja vasta aamulla saa nousta sängystä. Yöllä ei kuljeskella missään. -Ei mitään yöllisiä palveluita. Vedenjuonti kuuluu myös tähän. Ja näillä konstein yöheräilyt ja -häröilyt loppuu muutamassa viikossa.
Heräilee ja uneksii öisin siksi kun on yliväsynyt. Eli aikaisemmin nukkumaan. Veden juonti on vain tapa, jota ei tarvita. Wc:ssä mielestäni saa käydä, jos oikeasti tarvitsee, muuten ei saa tulla sängystä pois ennen aamua.
Lapsilla syy on muualla. Se on ominaisuus, eikä mistään ulkoisesta tekijästä kiinni.
Itselläni on unissakävelevä ja -höpöttävä 6 v, ja nuo piirteet ei liity mitenkään unen määrään.
lapsi on kuulemma yliväsynyt klo 21 tienoilla ja sen takia kävelee unissaan. Sillä ei tietenkään ole väliä, että itse olen unissakävelijäsuvusta (mainitsin tästäkin kouluttajalle).
ap
Itse en ole kyllä kokenut pompotteluna sitä, että lapsi unissaan kävelee ympäriinsä ja hänet täytyy ohjata takaisin sänkyynsä. Lapsi ei muista näistä retkistä mitään aamulla. Joten miten unissakävely on pompottelua? Miten sen voi estää? Itse en ole keksinyt muuta konstia kuin sänkyyn sitominen ja se lienee laitonta? Lapsi todellakin juo öisin itsenäisesti omasta pullostaan vettä vaikkakaan ei joka yö. Ei herätä ketään silloin. AV-mammoilla ei ilmeisesti koskaan ole öisin jano? ap, jonka ilmeisesti täytyy nyt jämäköityä vaikkei tajua miksi
Voisit ihan yllättyäkin ettei sitominen ollutkaan ainoa vaihtoehto.
mutta jos menee vain sängyssä pyörimiseksi (ei ole nukahtanut vielä puolenkaan tunnin päästä), tuossa ei ole järkeä.
En vaan ymmärrä miten estän toista lähtemästä sängystään unissakävelyretkille. Unissakävely kun ei tosiaankaan ole kiinni unen määrästä vaan jostain ihan muusta. Ja muutoin kyllä pysyy sängyssään ihan käskemättä. Vessassakaan ei ole käynyt kertaakaan sen jälkeen kun oppi yökuivaksi vajaa 2-vuotiaana.
ap
Miten ihmeessä sä sitten olet tehnyt? Ei meillä ainakaan kakroita passata yöllä!