Aamupuuro nostaa verensokerit. Mitä vaihtoehtoiseksi aamupalaksi?
Mulla on raskausdiabetes ja sain verensokerimittarin. Nyt kun oon niitä sokereita mittaillut, niin hyvin näyttävät pysyvän kurissa ruokavaliolla. Mutta aamupuuro näyttää nostavan ne aika ylös (vaikka rajoissa kyllä pysyykin).
Mietin nyt sitten, että mitä vaihtoehtoja keksisin aamupalaksi, mikä ei olisi niin hiilihydraattipitoista. Antakaapa mulle vinkkejä, niin ehkä keksisin niistä jotain muuta mieleistä vaihtoehdoksi.
Kommentit (10)
mansikkarahkaa. Mansikoita, maitorahkaa ja makeutusainetta.
Nam!
Jugurttia, munia, leikkeleitä, kasviksia...
Jotta tilanne ei olisi liian yksinkertainen, niin mulla on tietenkin muita rajoitteita, eli kova raskaudenaikainen närästys / refluksi, jonka vuoksi vatsa ei kestä kananmunaa, ruisleipää, muuta hapanta (jugurtti, rahka, marjat, hedelmät). Joten mielikuvitusta todella tarvitaan ja siksi edelleen lisävinkit kelpaavat :-)
Oon vaihtanut tavallisen maidon plus-maitoon, joka sisältää lisättyä kalsiumia, d-vitamiinia ja proteiinia. Puuroannos on nyt suuri, joten sitä on varaa pienentää, mutta jotain tarvittaisi tilalle.
ap
mansikkarahkaa. Mansikoita, maitorahkaa ja makeutusainetta.
Nam!
Jugurttia, munia, leikkeleitä, kasviksia...
munat vois olla ihan ok, niissä ei hiilareita ole. rahkakin, jos otat siis ihan sitä normaalia maitorahkaa ja sekoitat vaikka sinne vähän marjoja.
Makeutettua jogurttia ei missään nimessä! Mulle ei käy edes se maustamaton, sekin nostaa sokerit tosi korkealle.
Paras varmaan joku munakas, mutta täytyy myöntää että itse syön aina vaan ruisleipää vaikka sekin nostaa sokerit liian korkealle. Voisihan sitä kokeilla täysin hiilaritonta aamupalaa heti herättyä, ja sitten jonkin ajan kuluttua syödä taas normaalisti. Tuo "aamunkoittoilmiö" on mulle valitettavan tuttu ja todellä hankala asia.
t. tyypin 1 diabeetikko
Hauska sana, kuulostaa siltä, että kyse on hyvin epävirallisesta nimityksestä. Jostain sellaisesta varmaan on kyse, sillä iltapalaksi vetäistyt murot eivät nostaneet verensokeria juurikaan, vaikka niissä on ihan suoraa sokeriakin.
Onneksi mulla ne aamupalasokeritkin pysyy kuitenkin rajojen alla, mutta ihan itseni takia haluaisin kokeilla jotain muuta, sillä eihän mulle siitä aamupuurosta kovin hyvä olo tule ja nälkä on jo ennen lounasaikaa. Jos saisi jotenkin sen oman olonkin mukavammaksi paremmilla syötävillä.
Nuo mantelit oli hyvä vinkki ja ehkä kokeilen, jos vatsa kestäisi vaikka edes puolikkaan kananmunan. Ja juustohan taitaa olla hiilihydraatitonta. Jos pienentäisin puuron ihan pieneksi (vähän on melkein pakko lasten malliksi syödä) ja tekisin siihen rinnalle edes juustoleivän.
Kätevä kyllä toi mittari, kun sillä näkee hyvin miten mikäkin syöminen vaikuttaa. Sormenpäät on kyllä hellänä, kun nyt mittailen joka päivä kaikkien syömisten jälkeen. Mutta on se niin mielenkiintoista, että se vähän kompensoi mittaamisen epämukavuutta.
ap
eikä keitetyt munatkaan käy? Vihanneksia
Syö pala ruisleipää levitteellä ja leikkeleillä ja salaatilla aamulla ensimmäisenä. Sitten jonkin ajan päästä syö vaikka hedelmiä pari. Silloin kertakuormitus ei ole niin suuri ja sokerit pysyvät paremmin tasaisena.
Tylsää tämä, tiedän. Mutta mun mielestä sun ei tarttis turhaan tehdä elämästäsi vaikeaa, jos kerran rajojen sisällä pysyt noinkin. Mun on nykyään tosi vaikea pysyä rajoissa, enkä todellakaan voisi mitään sokerimuroja vetästä.. :/ Enkä puuroakaan välttämättä.
Tai sit syö sitä puuroa ja sen kaveriksi salaattia jossa juustopaloja ja pähkinöitä.
toinen raskausdiabeetikko
Jotta aamun sokerit olisi järkevällä tasolla, syön illalla mahdollisimman myöhään mahdollisimman kuitupitoista leipää 2 viipaletta. ei nosta iltasokereita, ja nukun yön hyvin. toisaalta leivästä riittää poltettavaa pitkälle aamuyöhön, joten paasto jää lyhyeksi, eikä sokeri lähde nousuun aamulla.
Syön aamupalan viimeistään 10 h iltapalasta, ja silloin syön 1,5 viipaletta taas todella kuitupitoista leipää (kuitupitoisuus 16-18%). ruis nostaa minulla sokereita vähiten, joten kaikki leivät on ruista, ja toisaalta muut hiilihydraatit aina täysjyvää.
jos tuo paasto pitkittyy, tai leipä on jotain muuta, sokerit yleensä nousevat. Leivän päällä mulla on raejuustoa ja kinkkua.
Syön toisen aamupalan n 2 h ekasta aamupalasta, tuolloin syön marjarahkan leseellä ja makeutusaineella. silloin lounasaikaan saakka menee hyvin, eikä lounaalla tule ähmättyä.
Iltapäivästä ei yleensä enää tarvitse miettiä hiilareita, sillä ne pysyvät tuolla aamupala-välipala-lounas-välipala-illallinen-iltapala rytmillä kunnossa. Mutta kalorit pitää laskea älyttömän tarkkaan, on vaikeaa pysyä 1700 kalorissa tuolla määrällä.... no toisaalta 4 viikossa paino on tippunut 2 kiloa, eli kohtuu hyvin olen pysynyt :-)
Kokeile eri leipiä ja mieti tuota iltapalaa. minä lähinnä haaveilen muroista, niitä ei minun sokerit kestä...
Mutta kuten sanoin, niin aamupuurosta jää mulle muutenkin huono olo, joten paremman olonkin toivossa haluaisin kokeilla jotain muuta. Ruisleipä olisi tietenkin helppo valinta, jos vatsa sitä vaan kestäisi, mutta raskaus on laittanut vatsan niin yliherkäksi, ettei se kestä ruisleipääkään.
Mutta tuo raejuusto oli hyvä, kun tuli esille. Sen olin kokonaan unohtanut, sitä pitää ostaa. Ja aamupalan jakaminenhan on myös helppo keino. Jos kokeilen pienempää aamupalaa ja otan sitten aamupäivävälipalan kymmeneltä.
Ihanasti osaatte ideoida näitä. Oma mielikuvitus kun meinaa loppua, kun tää on mulle ihan uutta.
ja tuo pieni aamupala oli vaikein juttu. nyt tuohon on jo tottunut, varsinkin kun tietää että parin tunnin päästä saa lisää ruokaa...
t. nro 9
koita jaksaa, ja kokeile eri juttuja :-)
-Ensin voisit kokeilla pienempää puuroa, jonne lorauta reilusti öljyä ja ripottelet vaikka jotain mantelirouhetta sekaan. Kun ruuassa on myös rasvaa ja/tai proteiinia ei verensokeri nose niin jyrkästi.
-paistettu muna ja juurespaloja
-rahkaa, marjoja ja leseitä/pähkinärouhetta (tiedän, on hiilareita, mutta kannattaa kokeilla miten oma elimistö käyttäytyy)