Voiko juurihoidetusta hampaasta mennä poskionteloon
jotain? Mulla on vasen poski turkasen kipeä. Neljäviikkoa sitten tehtiin sille puolelle ylös juurihoito yhteen hapaaseen joka on ollut pitkään kivulias...
Mietin vaan että mihin hakeutuisin nyt hoitoon. Posken takia tavalliselle lääkärille vai hammaslääkärille. Juurihoidettu hammas oireili nimenomaan poskikipuna ei muuten...
Kommentit (27)
poskiontelontulehdus ei ole mitenkään harvinaisuus - korvalääkärit törmäävät niihin usein.
asia johtuu anatomisesta rakenteesta. Hampaiden juuret ovat usein ihan poskiontelon pohjassa kiinni, jolloin tulehdus leviää helposti poskiontelonkin puolelle hampaasta.
Mun aikoinaan juurihoidettu hammas kipuili hammassärkynä, ja aiheutti suuren tulehduksen hampaanjuurenpäähän, eli nenänviereen. Kipu muuttui pian sietämättömäski. Hammaskirurgi avasi siten, ettämätä pääsi valumaan. Sain antibiootit ja sitten myöhemmin minulle tehtiin iso ienleikkaus. Kipinkapin hammaslääkärille.
sinne ikeneen mitään pattia? Juurihoidosta nyt jo neljä viikkoa ja hammas on ollut kipeä, mutta kun hiottiin pois purennasta niin kipu vähän helpotti. Nyt vaan tuota poskikipua...
ap
tuntui, kun esim. koputti hammasta. Sitten mätää alkoi kertyä, eli oli sitten turvoksissa ja neä poskella. Mutta ei mitään pattia.
että sen hampaanjuureen oli siis tullut reikä juurihoidossa, joka myöhemmin aiheutti tulehduksen.
Sinne samalle hammaslääkärille vaan. Et kerro, mistä hampaasta on kyse, mutta voi kyllä aiheuttaa tuollaista.
hammaslääkäri vaan etsii koko ajan jotain pattia... näkyyköhän noi röntgenkuvassa...
ärsyttää kun lääkärit ja hammaslääkärit ei tee yhtään yhteistyötä, että saatais esim. koko kuva mun päästä otettua että näkyis samalla noi poskiontelot...
ap
että käännyin kipuineni terveyskeskuksen puoleen, kun en kestänyt kipua. Sinne en päässyt, käskivät silloin vain kääntyä yksityisen päivystävän hammaslääkärin puoleen. Mulla ei silloin ollut siihen varaa, olin opiskelija.
kipua... siis jos menen terveyskeskukseen niin ottasivat noi röntgenit ja tutkisivat poskiontelot... sain hammaslääkäri ajan ensi keskiviikkoon tai sitten pitää soittaa päivystysaikaa aamulla...
Miten sitten sait asian hoidettua jos terkkarista ei autettu?
ap
5 ja 6 hampaatkin ovat mielestäni välillä kipuilleet.
Kipu tuntuu poskessa tuossa posken korkeimmalla kohdalla. Silmän alapuolella. Välillä kipu tuntuu ohimolla ja siitä vähän alaspäin eli poskihampaiden kohdalla...
Kipua sietää vielä. Vähän samanlaista kun voimakkaassa nuhassa ja välillä vähän vihloo ja välillä tuntuu että joku olisi motannut poskeen...
ap
siis kulmahampaan viereinen. Tulehdus paheni kyllä aika nopsaan, ehkä viikossa sietämättömäksi. Sain avun sitten YTHS:n hammaslääkäriltä, ja hammaskirurgilta. Tulehduksen jälkeen minut siis leikattiin YTHS:öllä, parin tunninleikkaus.
tää tilanne ei nyt ole mennyt tässä oikeen eteen tai taakse päin ja hoidosta nyt 4vko... josko tämä olisi sitten jotain poskivaivaa...
ap
On aika erikoista kyllä, että noin samassa paikassa, kuin hoidettu hammas. Itse kävisin kyllä hammaslääkärillä tarkistuttamassa, usein sinne juureen voi jäädä vielä jotain mönjää ja se voi tulehtua. Ottiko lääkäri röntgenin siitä hampaasta juurihoidon jälkeen?
Itselläni oli juuri vastaavanlaista kipua monta kuukautta, tosin heijastui kitalakeenkin. Luulin kans itse, että kyseessä oli poskiontelontulehdus ja osittain olikin, mutta sitten sitä tulehdusta ja flunssia kesti monta kuukautta, ennen kuin tajusin, että kyseessä onkin hammassärky? Tosin tämä oli ENNEN juurihoitoa.
hoidon jälkeen... saisin tänään vielä päivystysajan yhdellö hössöhammaslääkärille... hän varmaan vois ottaa röntgenkuvan, mutta näkyykö toi siinä?
En haluaisi että se hammalääkäri tekee mulle mitään jos ei ole ihan pakko.... vähän hulivili...
ja kyllä mulla on järjestään otettu ja kaikilta tutuilta juurihoidon jälkeen röntgen juuri sen takia, että sinne juuren päähän voi jäädä jotain. Mene ihmeessä eri hammaslääkärille, jos et samaan luota!
Mene takaisin hammaslääkärille ja hän tarvittaessa ohjeistaa hakeutumaan KNK-lääkärille (eli kurkku-nenä-korva). Hammaslääkärin tulee ottaa alueelta HF eli ko. hampaasta pieni rtg-kuva. Jos se ei riitä (ei näy tarpeeksi vaadittavia rakenteita) niin otata OPTG-kuva, jossa näkyy oikein otettuna myös poskiontelot. Jos poskionteloon on päässyt vierasesine, näkyy se em. kuvassa. Ylähampaiden juuret menee toisilla niin lähellä poskionteloa, että hampaan juuren tulehdus voi aiheuttaa tulehduksen myös poskiontelon puolelle. Voi olla myös, että jh:n yhteydessä poskionteloon on päässyt vierasmateriaalia. Sattuuko/tuntuuko painetta poskeesi/poskessasi, kun laitat pään alaspäin? Jos näin on, kyseessä on mitä luultavimmin poskiontelon tulehdus. Huomattavaa on, että jos poskiontelon tulehdus johtuu hampaasta, tulee se hammas hoitaa kuntoon, sillä muuten poskiontelon tulehdus uusii aina vaan. Täytyy korjata syy, ei vain seuraus =) Jos haluat vaihtaa hammaslääkäriäsi, on sinulla siihen oikeus. Jos päätät vaihtaa, ja olet käynyt yksityisellä, niin käy pyytämäsi hoitotietosi ed. hml:ltä ja vie ne uudelle hml:lle, jolloin hänen on helpompi tehdä työnsä eikä tule otettua turhia rtg-kuvia, jos edellisissä näkyykin kaikki tarvittava!
ratkaista noin helposti kun ottamalla sen röntgenin... en vaan jaksais yksityiselle maksaa, mutta kai se on helpointa...
ap
KNK:lle siis, jos poskiontelossa on vierasesine, joka pitää poistaa, muutenhan poskiontelontulehduksen hoitaa yleensä tk-lääkäri.
Jokainen lääkäri (myös hml) voi laittaa lähetteen sairaalaan, jos hän kokee, että se on tarpeen. Toivottavasti kyseessä ei ole kolmoishermosärky, luultavampaa kuitenkin on että ko. oireet johtuvat juurihoitoon menneestä hampaasta ja juurihoidosta. Hammas voi olla myös halki. Asia selvinnee sinulle illalla. =)