Ateisti, miksi haluat itsesi haudattavan kirkolliselle hautausmaalle?
Kommentit (36)
kuulun kirkkoon, josta olen jo pitkään harkinnut eroa. Minulle on kuitenkin ihan sama mihin minut haudataan, tosin se taitaa olla mahdotonta Suomessa tai ainakin liian suuri vaiva jälkipolville.
joka haluaa tulla haudatuksi hautausmaalle!
Mistä ihmeestä sinulle on tullut sellainen käsitys.. Useimmat tällaiset tapaukset johtuvat siitä, että esim. kuolleen vanhemmat tai puoliso haluavat (aikuisen) lapsensa tulevan haudatuksi "siunattuun maahan". Harva on tehnyt mitään kirjallista hautaustestamenttia..
samalle hautausmaalle on haudattu jo veljeni, äitini, isäni, kaikki isovanhempani, serkkuni, isovanhempieni vanhemmista yhtä parsikuntaa lukuunottamatta kaikki, tätini. Tuttua sakkia.
jos eivät halua. kai voit mainita sukulaisillesi että haluat tulla haudatuksi tunnustuksettomalle hauta-alueelle. Ihmeellistä vaan kun sinne ei kuitenkaan juuri kukaan halua.
mihin haudataan. maa kuin maa ei siis mitään eroa. Tai heittää tuhkan tuulen viemäksi:)
Ei se usko mihinkään siunauksiin. Johonkin ne jätteet on laitettava. Moni ei halua edes muistomerkkiä mihin tulla muistelemaan mennyttä elämää. Elämä on ja se jatkuu toisissa.
Tiedän itse yhden ateistin joka ei olisi halunnut kirkkomaahan, mutta sinnepä silti laitettiin - omaisten toiveesta.
jos eivät halua. kai voit mainita sukulaisillesi että haluat tulla haudatuksi tunnustuksettomalle hauta-alueelle. Ihmeellistä vaan kun sinne ei kuitenkaan juuri kukaan halua.
että mut haudataan aikanaan heidän sukuhautaan, minne hänetkin sitten tullaan hautaamaan. Ihan ok mulle, mikäs siinä.
siis ateistien olevan jotain piilouskovaisia, jotka oikeasti uskovatkin Jumalaan? Eiköhän jokainen voi itselleen tunnustaa, uskooko vai ei, ateismi ei ole kuitenkaan mikään muotivirtaus, jota noudattamatta jättäminen olisi tosi epäcoolia..
Ymmärräthän ap, ettei ateismilla ja kirkkoon kuulumattomuudella ole välttämättä mitään tekemistä keskenään? Vaikka itse en kuulu kirkkoon, ei se tarkoita ettenkö uskoisi mihinkään tai mitään. Suorastaan päinvastoin: koen uskoni olevan melkein aidompaa kuin monilla tapauskovaisilla "pakana"-kavereillani, jotka kuuluvat kirkkoon vain velvollisuudesta ja muodon vuoksi. Oma jumalani ei velvoita ihmisiä maksamaan kirkollisveroja tai määrittele ihmisarvoa epäloogisiin tekstinpätkiin vetoamalla: ainoastaan uskominen, sydämessään ja sielussaan, merkitsee, ja jokainen ihminen on yhtä hyvä ja kelpaava.
Mitäs sanot kun yritykset, joiden omistajat eivät kuulu srk:aan joutuvat maksamaan kirkollisveroa? Mitäs sanot kun olen molemmat srk-kuuluneet vanhempani haudannut, toinen kuoli 82v ja toinen 80vuotiaana.
Molemmilla kerroilla pappi kysyi tarjotaanko muistotilaisuudessa ruokaa. Molemmilla kerroilla vastasin että kyllä. Ja siihen tuli sitten vastaus että selvä tulen kanttorin kanssa. Ja tulivat myös. Olivat eri papit, toinen mies ja toinen nainen. Minä maksoin pitopalvelulle 25 eur ruokailusta per nenä.... heitä kumpaakaan ei muistotilaisuudessa olisi tarvittu kun eivät koskaan olleet vanhempiani edes tavanneet. Isäsätä tein valmiin puheen papille, jonka hän sitten puhui. Äidistä en jaksanut. Minusta srk:n olisi kuulunut tarjota jotain vanhempieni hyväksi. Ei löytynyt tilaa muistotilaisuudelle. Siunaus tuli ihan karmeella puheella äitini kohdalla (sanoi äkillinen kuolema, äkkiä otetiin pois, kun toinen oli yli 10v maannut ja loppuajan 2kk nukkunut maasta ja kuusta tietämättä)... Kiveä ei seurakunta ottanut pois, se piti hoidattaa kivifirman kautta. Haudan kaivoivat. Ja peittivät.
Kirkolta saa jaon a-ja b-luokan ihmisiin. Missään nimessä minua ei heidän maahansa saa laittaa, se olisi kauhea loukakus minua kohtaan. halveksin heidän toimintaansa ja omahyväisyyttään. Ja puheita "taivaan isästä"..miksi se on isä.. jotta suurisilmäiset voivottelevat naiset saavat palvoa ja nähdä märkiä unia seksiobjektistaan. Yöäk kirkko, yöäk papit, yöäk idiootit pyhäkoulunopet ja kerhotädit!
raatoa jättää mätänemään, eikä ihmistä (eikä mitään muutakaan raatoa) saa haudata minne tahansa metsikköön. Lisäksi uskonnottomien hautauspaikkoja ei juurikaan ole, joten valinnan varaa ei ole vaan pakko on "mennä" tunnustukselliselle hautausmaalle.
Minun puolestani tuhkani voitaisiin ropsauttaa vaikka marjapuskan juurelle ihan ilman sen suurempia juhlimisia, mutta niin ei saa tehdä.
haluaisin että tuhkani siroitellaan mereen, silloin läheiseni muistaisivat minut aina kun ovat meren rannassa:) En ole koskaan ymmärtänyt sitä että juostaan vuosikausia hautuumaalla laittamassa kynttilöitä haudalle jne, itse sytytän kynttilän vanhemmilleni vaikka pihapuun juurelle tai olohuoneen pöydälle jos heitä haluan muistella erikseen - joka päivä ovat muutenkin mielessäni.
sillä laki velvoittaa niitä ylläpitämään. Eli sellainen kyllä löytyy ihan lähimailta
on ateisteja, jotka kiltisti maksavat kirkollisveroja.
ja ateismi ei ole sama asia. Itse olen eronnut kirkosta vuosia sitten enkä kuitenkaan ole ateisti
rahoittanut historiallisten kirkkorakennusten ja hautausmaiden ylläpitoa verorahoillani.