Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi ensin, kansalaisuus vai sukunimi?

Vierailija
20.10.2010 |

olen naimisissa suomalaisen kanssa 8 vuotta mutta silti pidin koko sen ajan oman sukunimen. Nyt kun meillä on lapsia, ajattelin hakea itselleni sekä mieheni sukunimen, että suomen kansalaisuuden. Kumpaa siis haen ensin? Onko niin että kannattaa ensin vaihtaa sukunimeä ja sitten uudella sukunimellä hakemaan kansalaisuutta? Osaako joku neuvoa... Ja Norjasta olen kotoisin jos kiinnostaa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin Suomessa? Suomessa 91 euroa mainitsemassasi tapauksessa. Muuta väliä ei liene ole.

Vierailija
2/6 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että järjestyksellä on merkitystä jos olette jo 8 vuotta olleet naimisissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tässä tapauksessa olen kuitenkin jo asunut niin pitkään Suomessa ettei sillä ole väliä. Ajattelin lähinnä paperisodan takia hakea sitä kansalaisuutta jo uudella sukunimellä, onko siinä mitään logiikkaa... ?

Vierailija
4/6 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimi muuttaa ennen kansalaisuuden hakemista. Kaikki sinä aikana henkilötietoihin tehdyt muutokset saattavat hidastaa kansalaisuuden saamista.

Vierailija
5/6 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa menitte naimisiin? Sen maan avioliittolait ovat ensisijaisia itse avioliiton suhteen. Onko avioliittoonne rekisteröity Suomessa maistraatissa? Voi olla, että koska sinulla ei ole kansalaisuutta, niin sinun tulee ensin muuttaa nimesi Norjassa ja sitten toimittaa suomeksi/ruotsiksi (ei norjaksi) käännetyt paperit nimenmuutoksesta Norjassa. Maistraatti hyväksyy ne silloin nopeasti.

Kansalaisuuden hakemisessa on muistaakseni erinäisiä kriteereitä, kuten yhtäjaksoinen asuminen Suomessa 5 vuotta - mutta on siellä muitakin kriteereitä. Suomen kielen auttava taito taitaa myös olla yksi, mutta se ei ole sinulle näemmä ongelma:)

Sukunimesi ei edesauta Suomen kansalaisuuden hakemista vaan avioliitto sinänsä (teillähän on siitä paperit) plus oleskelu/työ/yhteiset lapset/rikosrekisteri etc. Pohjoismailla saattaa myös olla erityisiä asiaa nopeuttavia sopimuksia keskenään.

Joka tapauksessa, pitäisin nämä kaksi asiaa erillään. Kansalaisuuden myöntäminen kestää kauemmin ja se tulee käsittääkseni myöhemmin hovioikeuden hyväksymänä.

Vierailija
6/6 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tarvitsis kahteen kertaan säätää papereiden kanssa. Kun kansalaisuus oli myönnety niin nimi vaihtoon ja passi sekä ajokortti hakuun.

Muutenhan olisi tarvinnut ensin hankkia uusi passi et voisi hakea kansalaisuutta uudella nimellä ja sit kuitenkin hankkimaan sen passin kun kansalaisuus on myönnetty. Tosin mulla oli jo kansalaisuus "myönnetty" vanhempien mukana eli ei tarvinnut kuin viedä paperit poliisille et sai päätöksen. Jos joutuis vielä vuosia päätöstä odottelemaan niin sit tekisin toisinpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän