Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjen ääni: Jukka Relander - Kirkko ja kadonneet lampaat

Vierailija
19.10.2010 |

http://jukkarelander.puheenvuoro.uusisuomi.fi/49401-kirkko-ja-kadonneet…

Olen jo pariin kertaan kieltäytynyt osallistumasta Ajankohtaisen kakkosen teemailtaan. Se ei ole aito keskustelufoorumi, vaan terveen järjen joukkohauta, jossa 25 osanottajaa on valittu niin, että peräkkäin lausutut toisiinsa liittymättömät näkemykset ovat mahdollisimman kärjekkäitä.

Koska aikaa on osallistujien lukumäärä huomioiden liian vähän, asioita ei voida perustella, eikä puhujien välistä vaihtoa synny. Viime viikon surullisen kuuluisa kakkosen homoilta oli epäonnistuneen tv-keskustelun ylväs monumentti: studiossa istui fiksuja homoja ja toissa vuosituhannelle jämähtäneitä uskonnollisia kiihkoilijoita puhumassa siitä, miten kirkko suhtautuu seksuaalivähemmistöihin. Todella outoa oli se, että kirkon maltillisen enemmistön kantaa koko joukosta edusti vain yksi henkilö, Leena Huovinen.

Siinä teemailta toki onnistui, että keskustelua syntyi.

Ateistit ja fundamentalistit puhuvat kirkosta, jota kumpikaan ei edusta, samalla kun kirkko itse vaikenee, tai huomauttaa häveliäästi, että kyllä täältä löytyy ihan fiksuakin väkeä, tulkaa vaikka katsomaan. Paradoksi on siinä, että ateistien käsitys kirkosta on juuri se, mitä fundamentalistit edustavat, ja jos kirkosta eroaminen jatkuu yhtä kiivaana kuin tähän asti, pian kirkosta myös tulee sen näköinen, miksi ateistit sitä nyt luulevat.

Teemaillan porukka ei todellakaan ollut kirkon valtavirtaa. Päivi Räsänen kuuluu viidesläisiin, joka nousi ja kasvoi 60-lukulaisen liberalisaation vastavoimana. Kirkon vanhoillisista löytyy myös perinteisempien herätysliikkeiden väkeä, kuten lestadiolaisia, rukoilevaisia ja evankeelisiä. Jonkin verran joukossa on myös helluntailaisia, joiden vaikutus on ollut vahva kristillisdemokraattisessa puolueessa. Tähän ryhmään kuuluvat esimerkiksi Sari Eassayah ja Bjarne Kallis.

Koko vanhoillista porukkaa yhdistää ajatus siitä, että seksuaalisuus sinällään on syntiä, paitsi silloin, kun seksiä harrastetaan kirkon siunauksella avioliitossa. Ja avioliitto taas halutaan tulkita vain miehen ja naisen väliseksi siteeksi, joka on solmittu lisääntymistarkoituksessa. Kakkosen teemailta onnistui synnyttämään vaikutelman että tämä on myös kirkon kanta.

Se ei mene näin. Nykykirkko suhtautuu laumaansa aika lempeästi, ja jos kirkon jäsenten maltillinen valtavirta todella myös äänestäisi seurakuntavaaleissa, kirkon hallintoelinten ei tarvitsisi enää myötäillä aktiivista konservatiivista vähemmistöä. Nyt tarvitsee, koska pohjoisen lahkolaisilla on lukumääräänsä nähden suhteettoman paljon valtaa kirkkohallituksessa.

Itse näen, että kirkon viesti on jossain aivan muualla kuin seksuaalimoraalissa, ja ihmettelen, miksi fundamentalistit ajattelevat koko ajan vain seksiä kun puhuvat uskonnostaan. Kristinusko on oppi armosta ja anteeksiannosta, lähimmäisen rakkaudesta ja siitä, että hyvää ei voi ansaita itselleen omin teoin. Se kannattaisi räsäsläistenkin muistaa, ennen kuin alkavat tuomitsemaan kokonaista väestöryhmää heidän olemuksensa takia.

Kristinuskon lempeästä sanomasta ei fundamentalistien puheissa näy jälkeäkään. Kuluneen viikon aikana käytyjä keskusteluita seuratessa on ennemminkin tullut mieleen, että vanhoilliset muodostavat jonkinlaisen mystisen pakanakultin, jossa kumarretaan kiiltokuvia ja totellaan esi-isiä. En oikein ymmärrä, mitä tekemistä tällä porukalla on kristinuskon kanssa.

Huolellisesti valikoiden Uudesta Testamentista voi toki uloslukea sen, että homous on syntiä. Mutta silloin pitää loikkia aika monen sivun yli. Jos teksteihin perehtyy vähän huolellisemmin, huomaa aika pian, että kristittyjen pyhässä tekstissä kyse ei ole hyväksyttävien ja tuomittavien asioiden luettelosta.

Kristinuskon pointti on suunnilleen tämä: ihminen on ahne ja liha on heikko. Ihmisen itsekkyys ja halu omaan hyvään on juuri se, jota raamatussa kutsutaan synniksi. Ja ideana on, että armo - ja vain armo - pelastaa näistä.

Uusi testamentti on itseasiassa perustaltaan antieettinen: sen mukaan pahantekijät palkitaan rakkaudella ja rangaistus synnistä on armo.

Itse olen sitä mieltä, että ajankohtaisen kakkosen lähetyksessä toista poskeaan kääntänyt Oras Tynkkynen on parempi kristitty kuin tuomiotaan jylissyt Päivi Räsänen, kuului Oras sitten kirkkoon tai ei.

Lahkolaisen tuomitseminen ja suvaitsemattomuus muodostavat jokseenkin symmetrisen pelikuvan sille kristinuskolle, jonka olen itse oppinut tuntemaan, ja jota uskossa olemattomana tarkkailijana kirkossa arvostan.

En ole koskaan äänestänyt seurakuntavaaleissa, mutta seuraavissa aion tehdä sen. Kirkkoa ei saa jättää vain niille, jotka tulkitsevat koko kristillisen tradition omista ennakkoluuloistaan käsin.

Maltillinen, lempeä ja salliva kirkko voisi parhaimmillaan olla mahtava foorumi sellaisille keskusteluille, joita emme tieteen ja rahan käsitteistöllä osaa käydä. Jos kirkko jätetään lahkolaisille, juuri me maltilliset ja vähemmän uskonnolliset ihmiset menetämme eniten, tai ainakin toiseksi eniten niiden homojen jälkeen, jotka kokevat kirkon omakseen. Heitä haluan tukea.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että monet eroavat koska on muodikasta tehdä niin.

Vierailija
2/9 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin viikonloppuna vakavasti, josko meidänkin perhe eroaisi kirkosta. Kävin siellä sivustollakin tutustumassa käytäntöön ja laskemassa paljon meidän perhe maksaa kirkollisveroa.

Sitten aloin miettiä asiaa. Mitä jos kaikki me tavalliset ei-hihhuli -luterilaiset käännämme selkämme kirkollemme, ketä sinne jää jäljelle. Vastaus: Päivi Räsänen ja hänen hengenheimolaisensa. Silloinhan Räsänen onnistui kampanjassaan!

Mä toivoisin, että nuo hihhulit perustaisivat oman kirkkonsa, jossa voisivat lukea ja noudattaa raamattua kirjaimellisesti.

Mutta joo, meidän perhe ei kirkosta eroa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kokeilkaa ehdokkaitanne vaalikoneella!

Vierailija
4/9 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin monet juuri homouden vuoksi eroavat. Ehkä keskustelu vain sai miettimään, että miksi ihmeessä kuulun organisaatioon, jonka toimintaan ei osallistu millään lailla. Maksaisiko kukaan monta sataa vuodessa automaattisesti vaikka jalkapalloseuralle, jos jalkapallo ei voisi vähempää kiinnostaa eikä ikinä kävisi pelaamassa tai katsomassa pelejä?

Vierailija
5/9 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös homoseksuaalien liitot ja kannattaisi sukupuolineutraalia avioliittoa. Suhtauduin epäilevästi, sillä naispappeusongelmaakaan ei ole saatu ratkottua kuluneina 20 vuotena. Kun sitten arkkipiispa ei tullut ulos sanomaan, että kirkko voi siunata myös homojen liitot päätin erota, minusta rukoushetki on melkoinen riman alitus. On kummallista, että kauppakeskuksia, tehdashalleja, koteja ja lemmikkejä voidaan siunata, mutta toisten rakkautta ei. Jos kirkko muuttaa kantaansa liityn takaisin, sillä minun uskoni ei ole kadonnut, en vaan voi hyväksyä kirkon kantaa tässä asiassa.

Vierailija
6/9 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne tehdään maallikkovoimin, niiden voimin, jotka sinne on demokraattisilla vaaleilla valittu.

Etkö huomannut, että arkkipiispa omana henkilönään olisi siihen valmis niin kuin kuusi muutakin piispaa, mutta he eivät voi, koska maallikot ovat päättäneet pitäytyä toisella linjalla.

Älä siis syytä tässä piispoja vaan heitä, jotka ovat jättäneet äänestämättä, ja lue itsesi myös nyt heihin. On myös sinun vastuullasi, miksi piispat eivät voi muuta kuin jaaritella.

Vierailija
7/9 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun me tavalliset luterilaiset emme äänestä, on johdosta siihen joukkoon kuuluvia aivan liikaa.

Muitakin on:

http://meidankirkkoommemahtuu.blogspot.com/

Vierailija
8/9 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luther-Säätiö, sinne voivat mennä samanmielisten luokse.

Vierailija
9/9 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaan tarvitsee ryhtyä aivan itse, oli kyseessä kunta, valtio tai kirkko. Näin se menee. Näissä vaaleissa ei pidä antaa konservatiivien voittaa eikä valtiovaaleissa perussuomalaisten. Ei tämä sillä tavoin toimi, että istuu sohvalla ja katsoo sitten miten kävi ja alkaa sitten arvostella valtiovaltaa ja kirkkoa typerien ihmisten paikaksi.

http://www.yhteys.org/

http://www.tulkaakaikki.net/ohjelma.html