TARVITSEEKO KUMMILAPSELLE KERTOA jos kummi eroaa kirkosta?
Itse erosin kirkosta ja en ole kertonut kummilapselle tai tämän vanhemmille erostani. En ole viimeaikoina muutenkaan ollut hirveästi heidän kanssaan tekemisissä. Ovat vielä uskovaisia ja srk:n työntekijöitä.
Kommentit (14)
Saako kummit tietää,jos heidän kummilapsensa eroaa kirkosta???
lähettääkö kirkko heille tiedon????
Kummius loppuu, jos kummi eroaa kirkosta. Silloin ei ole enää kummi kirkon mielestä. Toki monen ihmisen mielestä kummius saattaa silti jatkua.
Entäpä, jos lapsen kaikki kummit eroavat "salaa" kirkosta ja yhtäkkiä lapsella ei ole enää yhtään kummia, vaikka oli kuvitellut kummeja olevan (jos lapsi tai lapsen vanhemmat siis kokevat tärkeäksi kummit)?
Tuolla on esimerkiksi aiheesta:
http://www.oulunseurakunnat.fi/nyt/prime101/prime100.aspx
ps. itselläni yhtenä syynä siihen, etten vielä ole eronnut kirkosta on kummius.
"Ilmoitetaanko kirkosta eronneen ihmisen kummeille asiasta?
Vastaus:
Ei ilmoiteta. Tieto henkilön uskontokunnasta on lain mukaan arkaluonteinen tieto."
vaikka esim. Oulun seurakunnan sivuilla lukee, että "Kummeuden edellytyksenä on kirkkoon kuuluminen. Jos kummi eroaa kirkosta, kummeuden voimassaolo lakkaa kirkon näkökulmasta katsottuna."
Lisää aiheesta mm. täällä:
http://www.ess.fi/?article=295499
Olen aikuinen lapsen elämässä, toivottavasti läheinen ja sellainen, jolle uskaltaa kertoa teininä ne asiat mistä ei halua omien vanhempien kanssa puhua.
Ei tämä suhde mitenkään muutu, eikä todellakaan katkea, jos jompi kumpi meistä eroaaa kirkosta.
Ei mitään tekemistä asian kanssa.
"Kun olen nyt kummi, mutta päätänkin erota kirkosta, niin päättyykö kummius?
Vastaus: Kummeuden edellytyksenä on kirkkoon kuuluminen. Jos kummi eroaa kirkosta, kummeuden voimassaolo lakkaa kirkon näkökulmasta katsottuna."
lähde: http://www.oulunseurakunnat.fi/nyt/prime101/prime100.aspx
Tämä on nimenomaan kirkon käsitys kummiudesta.
Jos haluaa olla "aikuinen ystävä lapselle" tms, se toki jatkuu, vaikka kirkosta eroasi. Mutta tähän ystävyyteen ei myöskään tarvitse olla kummi. Voit olla ystävä lapselle ilman, että olisit koskaan ollut hänen kumminsa.
Mutta "kummius" kirkos käsityksen mukaan ei jatku kirkosta eroamisen jälkeen. Kukaan ei kuitenkana pakota muuttamaan suhdettasi ko. lapseen, yhtä tärkeä varmasti olet hänelle eron jälkeenkin.
että Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa kummin tehtävä on olla vanhempien apuna lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Kummin tärkeä tehtävä on myös lapsen puolesta rukoileminen.(evl.fi) Kummi on siis kirkon edustaja, joten hänen on oltava Suomen evankelisluterilaisen kirkon konfirmoitu jäsen.
Kummius ei ole muodollisesti, lain edessä, mikään erityinen side. Siksi kysymys siitä, onko kirkosta eronnut vielä kummi, on tavallaan mieletön. Uskonnollinen seremonia joko on tai ei ole oikeudellisesti merkittävä. Kummius on jälkimmäistä, se ei sido laillisesti.
Toki eronnut voi antaa tukea lapselle tai perheelle, mutta olisi outoa antaa uskonnollista kasvatusta.
Kummeja ei voi vaihtaa eikä kummeilta ottaa pois tehtäväänsä kastetoimituksen jälkeen. Kummien lisääminen on mahdollista erityisistä syistä.
Kirkon mukaan kummin tehtävä on tukea vanhempia uskonnollisessa kasvatuksessa jne. Tässä merkityksessä kummius ei useimmiten jatku, jos kummi eroaa kirkosta.
Toki kummi voi jatkaa uskonnollista kasvatusta kirkosta eronneena, mutta kuinka moni tekee niin?
Toisaalta, suurin osa kirkkoon kuuluvista kummeista ei varmaankaan hoida uskonnollista kasvatusta yhtään mitenkään. Esim. itse en ainakaan :D
Jos keskustelussa puhutaan vain omista mielipiteistä, niitä on monia, ja suuren osan mielestä oma kummius ei pääty kirkosta eroamiseen. Jos asiaa miettii kirkon mielipiteen kannalta, kummius päättyy. Se on jokaisesta itsestään kiinni, miltä kannalta haluaa asiaa ajatella. Vähän sama, jos ajattelisi, ettei avioliitto pääty avioeroon tms :D
Vierailija kirjoitti:
Saako kummit tietää,jos heidän kummilapsensa eroaa kirkosta???
lähettääkö kirkko heille tiedon????
Joo
Oman lapsen kummi erosi kirkosta. Olisi varoittanut aiemmin, niin olisin jättänyt hänet väliin
tai se tuli luontevasti esiin myöhemmin. Kyllä mä pidän lasta edelleen kummilapsenani. Mä suostuin kummiksi ja kummina aion pysyä loppuikäni. Lapsi on jo aikuinen, mutta pidetään yhteyttä ( olin 16v kun tulin kummiksi)