Onko mielestäsi luterialisuus juurrutettu liiaksikin
suomalaisten mieleen? Pohdin tätä, kun itse erosin kirkosta. Olen ns. tapakristytty, eikä se millään muulla tavoin näy elämässä, paitsi lapsille joka iltainen iltarukous. Ja vaikka uskon johonkin korkeampaan, niin en silti voi hyväksyä kirkon sortoa homoja vastaan.
Miksi silti paskan maku suussa, vaikka uskoa voin ihan ilman kirkkoon kuulumistakin?
Kommentit (16)
Vaan sitä, uskooko Herraan Jeesukseen. Senkin kyllä taitavat tietää kysymättä.
Suomi on varsin maallinen maa verrattuna moneen muuhun. Monessa muussa maassa usko on paljon elävämpää ja näkyy arjessa häpeilemättä. Vertaa esim. katolilaisia etelä- ja keskieuroopan maita. Tai vaikka islaminuskoisia maita, hinduja, budhalaisia jne.
...ja Pyhään Henkeen,
pyhän yhteisen seurakunnan,
pyhäin yhteyden,
syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen
ja iankaikkisen elämän.
...ja Pyhään Henkeen,
pyhäin yhteyden,
ruumiin ylösnousemisen
ja iankaikkisen elämän.
...ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.
Papit ja ylimystö (kirkollinen valta) ovat tiukasti historiallisesti sidoksissa toisiina ja monien maiden hallintoon.
Nyky-yhteiskunnassamme maan hallinto toteutuu kuinkin kansallisdemokratian muodossa ja kirkollinen valta on mielestäni vähän kuin muinaisjäänne. Henkinen velvoite kuulua valtaväestöön.
Tämä on minun mielipiteeni. Uskomisen pyhyys ja suhde Jumalaan ei asu kirkossa, se on sydämessä.
Voihan kirkosta eronnut liittyä vaikka johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon/seurakuntaan/yhteisöön.
...ja Pyhään Henkeen,
pyhäin yhteyden,
ruumiin ylösnousemisen
ja iankaikkisen elämän.
Onko oltava seurakunnan jäsen pelastuakseen?
Kysyn tosissani ja uskonnollinen olen. Kuulun kirkkoon, lapseni myös, emmekä ole aikeissa erota.
Voihan kirkosta eronnut liittyä vaikka johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon/seurakuntaan/yhteisöön.
...ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.
Onko oltava seurakunnan jäsen pelastuakseen? Kysyn tosissani ja uskonnollinen olen. Kuulun kirkkoon, lapseni myös, emmekä ole aikeissa erota.
Olen kyllä lukutaitoinen, mutta silti vastauksena kysymykseeni mielestäni epäselvä...
tunnustat pyhän yhteisen seurakunnan, joka on yhtä kuin Kristuksen ruumis.
niin mikä seurakunta on oikea? Vai käykö mikä vaan?
Ap kysyi nimenomaan ev.luterilaisuudesta?
Raamatussa sanotaan myös, että missä kaksi tai enemmän ihmisiä hänen nimessään kokoontuu, siellä hänkin on. Eikö? Onko "pakko" olla srk:n jäsen?
Raamatussa sanotaan myös, että missä kaksi tai enemmän ihmisiä hänen nimessään kokoontuu, siellä hänkin on. Eikö? Onko "pakko" olla srk:n jäsen?
alkuperäinen kysymys koski ev.lut seurakuntaa.