Vauva 8kk EI SYÖ!!!
Eli meillä poika 8kk, syönyt kiinteitä 4,5kk:n iästä. Ei koskaan kovin hyvin, mutta viimeiset pari viikkoa on ollut ihan mahdotonta. Esimerkiksi tänään: aamulla puolitetraa puuroa, lounaaksi ei suostunut ottamaan mitään, kaksi t-lusikallista "vauvajugurttia" (herkkua) kolmen maissa, nyt kuudelta sain yhden lusikallisen päärynäsosetta alas. "suolaiset soseet" sylkee suoraan ulos, päärynää sentään on normaalisti syönyt, kun on makeaa. Eilinen meni samalla linjalla. Aamupuuroa suostuu vielä syömään, mutta loppupäivä menee ihan paastolla. Maitoakin juo maksimissaan 4-6 dl päivässä. Onneksi tankkaa sitä yöllä tuon lisäksi.
Miten ihmeessä saada vauva syömään paremmin? Mä sorruin tänään jopa niin alas, että laitin peruna-liha -soseeseen sokeria päälle, jos saisin syömään. Ei auttanut tuo mummun neuvo edes. Vauva on muutenkin liian laiha, painoa oli 7,6 kg 8kk:n neuvolassa.
Antakaa jotain vinkkiä tähän tilanteeseen. Mä alan olla huolissani, kun pituuskasvukin kärsii jo huonosta syömisestä...
Kommentit (15)
Onko allergiat, keliakia tai laktoosi-intoleranssi tutkittu?
silmätulehdustakin. Mutta mitään oireita ei ole enää. Voiko korvatulehdus olla, vaikkei yhtään mitään flunssaista oiretta ole? Esikoisella ei ole korvatulehduksia ollut pahemmin, niin on tuntemattomia mulle.
t: ap
Älä hätäile, kyllä se vauva varmaan söisi jos aivan kammottava nälkä vaivaisi. Nyt vaan on varmaan hällä joku hammas tulossa tai joku muu nahistaa oloa. Voithan koittaa antaa hänelle ns. sormiruokaa eli jotain keitettyä tai höyrytettyä vihannesta tms. jota sitten saisi tutkiskella ja maistella. Siinä saattais livahtaa jotain vahingossa alaskin :)
Mutta pakottaminen ei kyllä ainakaan kannata (en siis ymmärtänyt että näin tekistikään). Aika korjaa tuonkin homman. Ja jos hän nukkuu kuitenkin hyvin niin ongelma ei ole ihan mahdoton.
Tosin aina se ei näy. Voi antaa Panadolia. Jos se auttaa, kyse on jostain kiputilasta.
Allergioita ei ole tutkittu. Voiko allergia oireilla syömättömyytenä?
t: ap
pojalla oli 7kk nyt lievä enterorokko ja vain suussa rakkuloita, kieltäytyi syömästä 2 viikkoa, tuntui että pelkällä maidolla eli
neuvolaan ja pyydä lääkärille aika, mun oma lapsi lopetti syömisen juuri tuossa iässä ja välillä syö paremmin(silloinkin n.10rkl kiinteitä, useassa otteesa eri ruokia tietenkin) joskus menee päiviä 3 tl:lla, nyt ikää 2vee juo onneksi maitoa... mitään ei löytynyt ja kasvaa hitaasti. meille sanottiin että jos pituus kasvu tyssää niin sitten otettava kokeita
tuntuu tosi kurjalta kun lapsi ei syö ja tarjoat 5x aterian... joskus ei kelpaa edes jäätelö eikä suklaa, keksitkin tökkii, näitä koittanut joskus välipala aikaan, kun syömättömyys jatkunut useamman päivän..voimia sulle.
ja (lievästi) allergisen äitinä epäilisin korvatulehdusta tai vaikka enterorokkoa ensimmäisenä enkä allergiaa.
Meillä korvatulehduksiin ei usein liittynyt mitään muuta kuin syömättömyyttä ja levottomia öitä (ei itkua, vaan levottomuutta). Allergioihin liittyvä syömättömyys ainakin meillä kohdistuu vain niihin ruokiin, joille lapsi on allerginen (kutittavat kai suuta tai kurkkua).
kurjaa kun lapsi ei syö vaikka pitäisi. Minä olen tarjonnut milloin mitäkin, kokeillut eri juttuja että mikä maistuisi sillä hetkellä. Eli oon ihan niitä herkkuja syöttänyt jos kerran niitä syö, eli hedelmäsosetta, maissinaksuja ja maitoa, jossain vaiheessa on sitten taas alkanut syömään puuroa jne. Meillä lapsi 1v 73cm, 7990g, eli pieni kokoinen ja aina ollut huono syömään, omilla käyrillään menee, suht ok paino/pituus. Samanlaista ruoka temppuilua siis ollut koko aika. Kyseessä voi olla tällä hetkellä sellainen kausi ettei ruoka ole oikein pop, ja se menee ohitse.
Antakaa jotain vinkkiä tähän tilanteeseen. Mä alan olla huolissani, kun pituuskasvukin kärsii jo huonosta syömisestä... ei voi johtua lastentaudista jos vaikuttaa jo kasvuun...
tarkastutan korvat heti huomenna. Voihan ne toki olla ne hampaatkin. Ja tietysti allergia tai mitä vaan. Toivottavasti olisi vaan korvia tai hampaita, mutta pääasia, että saataisiin jotain tolkkua.
Tää vaan on oikeasti tosi turhauttavaa. Sinänsä lapsi on pirteä ja liikunnallinen kehitys on koko ajan mennyt edellä. Esimerkiksi ryömi jo 4,5kk. Tietysti noikin vaikuttaa siihen "hoikkuuteen". Mutta täytyyhän tuollaisen elohiiren energiaakin saada? Millä voimalla se tuossa nytkin konttaa pitkin lattioita? Sillä 1dl maitoa, jonka joi kolmelta? Vai sillä kahdella t-lusikalla jugurttia ja yhdellä t-lusikalla päärynäsosetta?
Onko lisää hampaita tulossa? Meillä 1v4kk syömälakkoilee vieläkin aina uuden hampaan tullessa. Juuri viime viikolla elettiin pari päivää vauvojen hedelmäsoseilla + maidolla. Ja välillä kun niitä hampaita tulee useita peräjälkeen niin syöminen voi olla heikkoa pitempään.
Kokeile tarjota kaikkea kylmää: vispipuuroa, hedelmäsoseita ja vaikka ihan vihannessoseita kylmänä. Meillä on syöty lihasosettakin joskus jääkaappikylmänä, kun mikään lämmin ei päiväkausiin mennyt suuhun asti.
että lisää hampaita on tulossa, kun ruoka ei maistu. Kannattaa kyllä käydä lääkärissä, kun syitä syömättömyyteen on tuhat.
Nostan tätä ketjua kun varmaan muillakin saattaa olla tätä ongelmaa. Meidän 8 kk tyttö lakkasi pari viikkoa sitten myös tyystin syömästä, ja parissa viikossa paino tippui pari sataa grammaa.
Luulin alkuun, että kyse oli siitä, että aloin antaa liian nopeaan tahtiin karkeampaa ruokaa (niitä isompia pilttipurkkeja), mutta pian ei kelvanneet enää pikkupurkitkaan, ei lihaa eikä kasvista. Joinain päivinä ei edes hedelmäsose. Luulen, että se liittyi osittain hampaan puhkeamiseen, mutta huomasin myös toisen mahdollisen syyn. Tytön etuhuulessa oli sisäpuolella keskellä rakkulan näköinen paukama. Tuli mieleen, että olisiko voinut jonain kertana saada vahingossa liian lämmintä sosetta, joka olisi tehnyt vesikellon huuleen? Tietenkin kokeilen lämpötilaa aina ennen kuin annan, mutta mikrossa kun lämmittää niin se kuumenee epätasaisesti, ja ehkä joskus voi jäädä joku kuuma kohta sekoittamisesta huolimatta?
Tyttö alkoi nimittäin nyt parin viikon päästä vihdoin taas syödä vähän enemmän (ei kyllä vieläkään mene kuin puoli pikkupurkkia lihasosetta kerralla, mutta sekin on riemuvoitto siihen entiseen nollaan nähden!), kun huomasin rakkulan kalvon puhjenneen. Tästä eteenpäin aion varmistaa moneen kertaan, ettei sose vain ole liian kuumaa!!
Mutta tässä muutamia kikkoja, joilla sain tytön tuona aikana syömään edes vähän lihaa. Hän on aina tykännyt pussista suoraan suuhun pursotettavista soseista (yleensähän ne ovat hedelmää), siitä sain pursotettua välillä suuhun pikkunokareita.
Silloin kun hedelmäsoseet taas kelpasivat lusikasta, annoin ensin pelkkää hedelmää, sitten vuorotellen hedelmä-lihasosesekoitusta ja pelkkää hedelmää. Tällä kikalla ei tosin kovin kauaa päässyt, kun tyttö hiffasi mistä oli kyse ja lopetti syömisen.
Parhaiten toimi nokkamuki-vedätys. Tyttö tykkää kovasti juoda nokkamukista vettä. Aloin alkuun laittaa nokan taakse pieniä paloja avokadoa. Kun ne menivät isojen kulausten mukana läpi kuin vettä vain, niin kokeilin samaa lihasoseen nokareilla. Sekin onnistui. Tuolla keinolla sain syötettyä tytölle lihaa edes pieniä määriä joka päivä ilman lusikkaa.
Puuroakin meni vähemmän kuin normaalisti (varsinkin sitten kun lisättiin lääkärin suosituksesta siihen rypsiöljyä), mutta juotin siitäkin aina loput veden mukana hörppyyttämällä mukista. Noiden lisäksi juotin maitoon sekoitettuna vellejä pitkin päivää.
Nyt on suostunut syömään taas vähän lusikalla lihasosetta, mutta vain jos se on sekoitettu omatekoiseen kurpitsasoseeseen. Toivottavasti se tästä lähtee taas pikkuhiljaa. Sormiruokailu ei meillä meinaan onnistu muuta kuin ajanvietteeksi, maissilastuja ja leipäpaloja vain imeskelee, kurkunpaloja heittelee lattialle. Tsemppiä muille, joilla on tätä ongelmaa! Kyllä se siitä pikkuhiljaa lähtee lutviutumaan. Parasta on olla itse stressaamatta, niin ei tee lapsellekaan syömisestä entistä stressaavampaa tilannetta.
meillä syömättömyys on ollut usein ainut korvatulehduksen oire.