Mua loukkaa, ettei anoppi huomioi lapsemme erityisruokavaliota mitenkään
kohta taas edessä se että kutsuu meidät perinteisesti luokseen syömään syntymäpäivänään. Mies muistuttaa taas, että mitä kaikkea lapsemme ei voi syödä ja antaa esimerkkejä mitä saa syödä. Viimeksi pöydässä ei ollut mitään, mitä lapseni olisi voinut syödä (uskomatonta mutta totta). Kun mainitsin, että tässäkin taitaa olla maitoa/kermaa, niin anoppi huudahti, että kyllä tämä on hylaa. No koska tämä ei tule yllätyksenä, olemme ruokkineet lapsen jo kotona ja vuorotellaan sitten miehen kanssa, toinen viihdyttää lasta sen aikaa kun toinen syö, erityislapsi kun ei ymmärrä miksi ei saa samaa kuin muut, ja varsinkin jälkkäreitä.
Tiedän jo palstan tuomion, pitää olla omat eväät, tietenkin.
Kommentit (25)
muista että allergia on eri kuin laktoosi-intoleranssi mut ei se ilkeyttään, se on vaan vanhemmiten vähän hajamielinen.
äitinä on minun velvollisuuteni huolehtia siitä, että lapseni, jolla on paljon ruoka-aineallergioita, ei jää ilman hänelle sopivaa ruokaa eikä myöskään herkkuja. En ole koskaan "vaatinut" ketään laittamaan lapsellseni erityisruokia vaan olen suosiolla varannut itse eväät mukaan.Mielestäni en voi velvoittaa muita ihmisiä opettelemaan lapselleni sopivaa ruokavaliota ja erityisruokien valmistusta. Toki esim. oma äitini ja lapseni kummitäti ovat ne halunneet opetella ja nuo ovatkin sitten ainoat kylapaikat, jonne voimme mennä ilman eväitä, mutta senkin teemme vain erikseen sovittaessa.
"Toki esim. oma äitini ja lapseni kummitäti ovat ne halunneet opetella ja nuo ovatkin sitten ainoat kylapaikat, jonne voimme mennä ilman eväitä, mutta senkin teemme vain erikseen sovittaessa."
Eli lapsen mummi ei viitsi nähdä vaivaa lapsen takia. Mielestäni surullista!
pari purkkia kauramaitoa ja -kermaa, ja sano, että niitä voi käyttää ruuanlaittoon ihan samalla tavalla kuin maitoa ja kermaa. Ja niistä tehdyt ruuat ovat samanmakuisia kuin tavalliset, ja sopivat myös teidän lapsellenne. Että käyttää niitä kun olette tulossa syömään.
Ja kun istutaan kaffepöytään niin eväät eteen. Ja jos jotakin tosi vaarallista tarjolla esim. munasta tai maidosta tulee anafylaksia niin ihan pokkana tarvittavat varotoimenpiteet, eli lapsen ulottvilta pois pahis tarjottavat, maitokaadin jne. Ja kyllä pöytäseurueelle voi muistuttaa että kädet pestävä kun nousee pöydästä ettei mummin käsistä tule vaarallisia ainesosia lapselle.
Meillä anafylaktiset allergiat lapsilla. Ja aina omat eväät oli mukana joka paikassa niin kauan kun ei mitään sopivaa valmistuotetta saatavilla. Ja tietenkin edelleen jos ei varma että tarjottavaa lapsille myös.
Myös niin teimme jos lapsille ei mitään sopivaa niin ei me vanhemmatkaan istuta kaffepöytään jos yllättäen oli kahviakin tarjolla eikä oltu varauduttu. Nyt kyllä laukussa aina jotakin sopivaa jos tarvitsee saada tarjoilua lapsille.
On tietenkin ikävää jos mummi ei ole varannut sopivaa. Voisiko häntä pelottaa että vahingossa tulee ruoan mukana epäsopivaa, esim valmistusatioista? Jos ehdotatte että viette sopivaa säilyvää tarjottavaa valmiiksi anoppilaan, jos maito pahis kävisi vaikka Wilhelmiina keksit.