Mitä maksaa talon rakennuspiirrustukset/arkkitehdin suunnittelu?
Olemme miettineet ok-talon rakentamista. Olemme miettineet unelmataloa ja nyt se on itse piirretty paperille. Jonkun pitäisi kuitenkin varmistaa, onko suunitelmamme toteutuskelpoinen ja piirtää niin sisä- kuin ulkoasukin "puhtaaksi". Onko kenelläkään minkäänlaista tietoa siitä, mitä 1-kerroksisen ok-talon (150 neliötä) ja autokatoksen piirtäminen maksaa? Tietäisimme vähän, missä hintahaarukassa mennään ja osasimme hahmottaa tarjouksia tarkemmin.
Kommentit (25)
Meille palkittu arkkitehti teki kakkosasunnon piirustkset , joita ei kukaan voinut käyttää, kun olivat niin hanurista.
3000 e meni kankkulan kaivoon.
Teimme itse uudet ja talovalmistajan insinööri piirsi puhtaaksi ja hinta sisältyi talotoimitukseen.
Rakennusmestari tai insinööri tekee halvemmalla eikä tee vastoin teidän tahtoanne.
Arkkitehdillä einollu mitään käsitystä siitä, miten rakenteet voidaan yleensä paikan vaativuuden vuoksi toteuttaa.
Itse käytin apuna arkkitehti-OPISKELIJOITA. Lähes ilmaista. Myös rakennuspiirtäjä- ja rakennusmestari- opiskelijoita kannattaa hyödyntää. Tekevät mielellään jotta saavat lisää kokemusta. Ja heidän opettajat neuvovat eli laatu on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pitäisi suunnitella laajennus, kaunis sellainen, joten mielestäni me tarvitsemme ihan arkkitehdin silmääkin, emme luota omiin töherryksiin.
Onko tietoa, miten arkkitehdin työ hinnoitellaan?
Tämmöistä tietoa löytyi googlella erään arkkitehtitoimiston kotisivulta:
Tehtäväluokka A (arkkitehti- ja pääsuunnittelu)
arkkitehtisuunnittelu, pääsuunnittelu, tutkimus- ja analyysitehtävät, konsultaatio ja neuvottelut
99,20 €/h (sis. ALV 24 %; 80 €/h ALV 0 %)
Tehtäväluokka B (rutiininomaiset suunnittelutehtävät)
avustava suunnittelutyö, matka-ajat
80,60 €/h (sis. ALV 24 %; 65 €/h ALV 0 %)
Tehtäväluokka C (suunnittelua palveleva työ)
digitalisointi, mallinnus, valokuvaus, tiedonkeruu jne.
68,20 €/h (sis. ALV 24 %; 55 €/h ALV 0 %)
Vierailija kirjoitti:
Jo alkuperäisen kysymyksen asettelu on järjetön. Sama kuin kysyisi, paljonko maksaa auto? No, jotain välillä 0 - 1 000 000€.
Bugatti Divoa ei saa 1000 000€ pitää olla viis vähintään.
Jo alkuperäisen kysymyksen asettelu on järjetön. Sama kuin kysyisi, paljonko maksaa auto? No, jotain välillä 0 - 1 000 000€.