Omatoiminen masennnuslääkkeen pois jättäminen. Miten tiputtaa pois?
Minulla on Citalopram 40mg/pv lääkitys ollut. Haluan jättää sen kokonaan pois, sillä se ei auta mitään. Haluan sen sijaan kokeilla luonnon"lääkkeitä", eli Vogelin kauranversouutetta ja Vogelin mäkikuismaa. Kauranversouutteen ottamisen aloitin jo, mäkikuisma on tilattava vielä.
Otin tänään Citalopramia vaan puolet eli 20mg/pv. Ajattelin mennä niin jonkin aikaa. Sitten voisi tehdä niin, että jättää joinakin aamuina tabletin ottamatta, ottaisi vaikka joka toinen päivä. Ja lopulta sitten ei enää ollenkaan.
Miten te muut olette toimineet, kun olette omatoimisesti masislääkkeen pois jättäneet? Tiedän sen, että pitäisi jutella lääkärin kanssa tällaisista asioista, mutta minulla on hyvin lievä masennus (jos tämä masennusta on ensinnäkään) ja tosiaan lääkkeestä en ole apua saanut, joten masennukseni ei tässä omassa prosessissani varmastikaan pahene. Eri asia, jos olisi vakava masennus.
Kokemuksia? Itse odotan innolla sitä, miten kauranversouute ja mäkikuisma alkavat auttamaan mielialaani. Uskon niihin, olen saanut apua suuresti yhdestä Vogelin tuotteesta.
Kommentit (9)
puolittamalla annoksen. Lääkärin mukaan olisin voinut myös lopettaa tämän lääkkeen kuin seinään, koska vieroitusoireet tulevat joka tapauksessa joksikin aikaa.
Tunsinkin useamman päivän "kosahduksia", jotka muistuttivat silmänräpäyksen kestäviä huimauksia.
Luontaistuotteisiin en usko, mutta mielenhallintaan muuten. Tahdonvoimalla selviän.
seinään ei saa missään tapauksessa lopettaa. Lähipiirissä liikaa tosi huonoja kokemuksia siitä.
Sanoi, että lopettamisen voi tehdä kummallakin tavalla, mutta että puolikkaalla annoksella lähinnä pitkitetään vieroitusoireita.
Niinpä itse suosittelisin lopettamaan lääkkeen kuin lääkkeen yhteistyössä psykiatrin/ muun lääkärin kanssa eikä omin päin. Lääkäri tuntee tilanteesi ja lääkkeesi.
Masennukseni tosiaan on tosi lievä tai sitten epäilen, että oliko diagnoosi edes oikea, että onko minulla edes masennusta vai jotain muuta. Siksi en näe niin kovin tärkeänä sitä, että pitäisi mennä lääkärin kanssa juttelemaan. Minulla tosiaan on vain 40mg/pv käytössä, eri, jos olisi vahvakin lääkitys. Harmittaa, että lääkitys ensinnäkin nostettiin 20mg:sta tuohon 40mg, kun ei sekään mitään ole auttanut mielialaani.
Minä uskon Vogeliin, sain yhdestä tipasta apua vauvaa toivoessamme. Minulla oli liian lyhyt luteaaliaika, eli vauva ei olisi pystynyt kiinnittymään, ja sillä tipalla sain pidennettyä luteaaliaikaa/säännöllistettyä menkkoja ja raskauduin heti seuraavalla kierrolla tippojen aloittamisesta.
Niin unohtui vielä mainita, että aika epäsäännöllisesti olen tuota masennuslääkettä ottanut, kun välillä se unohtuu ottaa.
heikentää e-pillereiden tehoa! Siis en tiedä milloin vauvasi on syntynyt ja mikä ehkäisy käytössä. Itse en yhtään usko vaihtoehtorohdosten tehoon, pelkkä omakohtainen kokemus ei todista mitään. Sinun tilanteessasi yrittäisi kuitenkin vaikka soittaa lääkärille, kertoisit että lääke ei auta. Onhan olemassa monia muitakin mielialalääkkeitä. Tai jos et halua mitään lääkkeitä käyttää, lääkärin olisi kuitenkin hyvä tietää lopettamisesta.
Olen itse käyttänyt sitalopraamia ja lopettanut joskui "seinään" eikä oireita tullut, mutta toisenlaisiakin kokemuksia olen kuullut. Ilmeisesti aika yksilöllistä on.
Aluksi otin hyvin tunnollisesti ja pitkän aikaa. Viime aikoina tuo unohtelu on alkanut.
Minua ei kiinnosta aloittaa mitään muunkaan merkkistä masennuslääkettä, joten mitä siinä lääkärin kanssa neuvottelemaan, jotain muutahan hän tyrkyttäisi sitten kuitenkin.
Olen ollut luennolla siitä, kuinka yrteillä voi vaikuttaa mielialaan, mm. masennusoireisiin. Haluan kokeilla. Sanon vielä kerran, että epäilen, että minulla edes masennusta yleensäkään olisi. Mutta herkästihän niitä masennuslääkkeitä annetaan. Hölmö menin ne silloin aloittamaankaan.
"Vauvani" on nyt reilut 2v. vanha :) Ihan selvästi minulla auttoi tuo Vogelin tippa vauvansaantiin, sillä pidin tarkkaa kirjaa hedelmällisyydestäni, ns. charting, josta ilmeni selvästi, mikä oli probleema, kun vauvaa ei alkanut kuulumaan. Tippa on ihan yleisesti käytössä kuukautisia jar hormonitoimintaa säännöllistämään.
Kiitos kuitenkin, tuon seikan tiesinkin jo :)
-Ap
40 mg sitalopraamia ei kyl oo ihan pieni annostus.