Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyhmy rinnassa - millainen on syöpäkyhmy?

Vierailija
16.10.2010 |

Oon 29-vuotias ja ollut laiska tarkistamaan rintojani... muutama kk sitten aloin vähän tarkistamaan, ja huomasin toisessa rinnassa kovan kyhmyn joka on selkeästi erituntuinen (kovempi) kuin muut rintakudokset kuhmurat. Halkaisijaltaan n. 2-3 cm. Ei liiku. Oon aika huolissani ja kai pelännyt edes varata mammografia-aikaa, nyt kuitenkin oon päättänyt että ens viikolla sen varaan.

Tahtoisin kuulla muiden kokemuksia siitä, millaiselta syöpäkyhmy tuntuu?

Mulla on myös ollut anemiaa, parhaillaan on alhainen verenpaine, huimausta, päänsärkyjä ym.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla rinnassa kyhmy, jonka koko hieman muuttuu kuukautiskierron mukana, välillä se tuntuu myös pehmeämmältä ja välillä kovemmalta. Ei katoa kuitenkaan missään vaiheessa kokonaan. Osaako kukaan sanoa mitä tämä voisi olla? Onko muilla vastaavia? Voiko syöpäkasvain "muuttua" tällä tavalla kovemmasta pehmeämmäksi jne?

Vierailija
42/46 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä löysin 25-vuotiaana kyhmyn oikeasta rinnasta. Pääsin seuraavana päivänä lääkärille, joka laittoi lähetteen ultraan. Rinnat kuvattiin ja ne olikin 'täynnä' kyhmyjä, pienempiä ja isompia. Otettiin samalla ohutneulanäyte ja patit ovat hyvälaatuisia sidekudoskyhmyjä. Välillä erottuvat paremmin ja välillä huonommin, joskus kipuilee ennen kuukautisia. Onneksi kuitenkin kävin tutkimuksissa, ei tarvitse hermoilla..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yleissääntö on se, että rintasyöpä on kova ja paikoilleen lihakseen kiinnittynyt kivi, jonka aika varmasti huomaa, kun saippualla pesee rintojaan. Se ei liiku, vaan jököttää paikoillaan usein rinnan yläneljänneksessä, se voi aivan yhtä usein vasemmassa kuin oikeassa rinnassa. EI TUOLLAINEN PATTI ANNA RAUHAA, vaan aina tuntuu, kun rintaa koskettaa. ............Sen sijaan hyvälaatuiset rintakasvaimet , joita useimmat ovat luiskahtelevia, liikkuvia, usein kipeitä, jopa koskee niin ,että rinnan kipualue voi punertaa. Näistä ns. Mastopaattisista kysymystä on vaikea saada edes otetta, ne katoavat, kipua on ennen kuukautisia, kun ruumiissa on paljon nestettä.

Vierailija
44/46 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten toiset pystyvät jahkailemaan lääkäriin menoa. Kun havaitsin oman pattini niin olin parin tunnin kuluttua lääkärissä! Siitä kaksi päivää myöhemmin mammografia ja ultra, kysta oli eikä syöpä. Kysta tyhjenettiin mutta se täyttyi uudelleen eli saan kuitenkin juosta ympäri kaupunkia... Täytyy kuitenkin olla iloinen kun ei ole syöpä.

Entä kun lääkäri ei osaa sanoa mikä se on?

Mammografia ja ultra tehty, eikä osaa sanoa?

Vierailija
45/46 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 17-vuotias ja minullakin on rinnassa arviolta 3-4cm halkaisijaltaan oleva kyhmy.. Rinta jossa on kyhmy on kipeä  kun painelee tai jokin painaa ja jos olen ilman liivejä kyhmy heijastaa kipua. Kyhmy on ollut minulla vuoden ja todennäköisesti kasvanut ja on enemmän kipeämpi. Mielestäni kyhmy on irtonainen(liikkuu sivuille muttei ylös eikä als kovinkaan paljoa). Pelkään aina pahinta, mutta kysynkin teiltä: mitä mieltä olette että mikä on ja mitä pitäisi tehdä?

Minulla rinnat kasvoivat niin että rintaan kasvoi kipeä iso levymäinen kyhmy. Pystyin tuntemaan sen reunat ja se sijaitsi lähinnä rintakehää, kylkiluiden vieressä, jotenkin rinnan pohjalla.

Voisiko sinulla olla samanlainen? Vahvasti epäilen, että liittyy rintojen kasvamiseen

Vierailija
46/46 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu, mutta niin tärkeä aihe että haluan jakaa myös oman (positiivisen) kokemukseni.

Löysin itse rinnastani kyhmyn melko syvältä nännipihan alta. Koska suvussani on rintasyöpää, varasin samantien ajan lääkärille joka lähetti minut ultraääneen.

Ultrassa näkyi haastavaa rintakudosta (möykkyistä ja tiivistä), pari pientä kystaa ja molemmissa rinnoissa käsiin tuntuvat montgomeryn rauhaset.

Onneksi kyseessä oli väärä hälytys, mutta lääkäri kannusti tutkimaan rintoja säännöllisesti ja opettelemaan tunnistamaan uudet muutokset. Minun kohdallani seurataan jatkossa tarkemmin, sillä kudoksesta haastavaa erottaa uusia muutoksia normaalista töyssyisyydestä.

Lääkäri kehotti tutkimaan nimenomaan ”silittäen” lapio-otteella, jossa nämä rauhaset eivät tunnu, mutta kovemmat hermemäiset muutokset tuntuvat.