Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyhmy rinnassa - millainen on syöpäkyhmy?

Vierailija
16.10.2010 |

Oon 29-vuotias ja ollut laiska tarkistamaan rintojani... muutama kk sitten aloin vähän tarkistamaan, ja huomasin toisessa rinnassa kovan kyhmyn joka on selkeästi erituntuinen (kovempi) kuin muut rintakudokset kuhmurat. Halkaisijaltaan n. 2-3 cm. Ei liiku. Oon aika huolissani ja kai pelännyt edes varata mammografia-aikaa, nyt kuitenkin oon päättänyt että ens viikolla sen varaan.

Tahtoisin kuulla muiden kokemuksia siitä, millaiselta syöpäkyhmy tuntuu?

Mulla on myös ollut anemiaa, parhaillaan on alhainen verenpaine, huimausta, päänsärkyjä ym.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että rintasyöpäkasvain on yleensä kiinni "alustassaan" eikä irtonainen. Itselläni on ultrattu rinnat mastopatian takia. Eli "ryynimäiset" rinnat.

Tsemppiä Ap, toivottavasti tutkitaan pian ja todetaan vaarattomaksi.

Vierailija
22/46 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tuntui vähän tukkeutuneelta maitorauhaselta.

Minuä väsytti koko ajan, ja rinnasta tuntui säteilevän kipuilua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko kouluterkkarille sanoo jotai ku se patti liikkuu, mut terveys.fi ssä sanottiin et jos nänni on vetäytyny sisäänpäin nii se yleensä on syöpä...et voisko kouluterkkarille sanoo? :0

Vierailija
24/46 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tälle palstalle monta kertaa kirjoittanut, ettei rintasyövästä selviä 90%, vaan diagnoosista viiden vuoden jälkeen hengissä on tuo prosenttiosuus.

Siihen lasketaan mukaan siis kaikki nekin sairastuneet, joilla hoidotkin vielä päällä. Eli kroonisesti sairaat. Rintasyöpää voi sairastaa kroonisesti vaikka kuinka monta vuotta, jopa 10 v. Se voi uusiutuakin jopa 10 v jälkeen.

Jokainen outo patti tulee näyttää lääkärille. Itse vaatisin koepalan. Ultrassa tai mammografiassa ei sitä patin laatua niin vain näe. Itseltäni poistettiin hyvänlaatuinen patti koepalan oton jälkeen. Osoittautuikin gradus III syöväksi, eri aggressiivisimmaksi laatuaan, oli levinnytkin jo kainalon imusolmukkeisiin. Ei ohut- eikä paksuneulanäytteessä ollut syöpäsoluja. Vasta kun koko patti poistettiin tuli syöpä -diagnoosi. Pattini oli läpimitaltaan vain 1,5 cm.

Olin tuolloin neljäkymppinen.

Vierailija
25/46 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

virallinen Breastfast

Vierailija
26/46 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multakin löyty kyhmy ja koepala otettiin, vaaraton oli. Haluan vielä kertoa siitä kokemuksesta sen, että siellä mammografiassa naureskeltiin (!), että aina teitä nuoria lähetellään tänne, ei sinun ikäisellä syöpää ole jne. Olin 28. Et valmistaudu siihen.. Oli aika ikävää, kun itse pelkää syöpää. Kai se syöpä nyt voi nuorellakin olla...

Älkää nuoret uskoko näitä naureskelijoita. Tiedän monia rintasyöpään sairastuneita nuoria, joita olen tavannut rintasyöpäyhdistyksen tilaisuuksissa. Hakeutukaa heti tutkimuksiin, jos vähänkin epäilette syöpää.

Itse löysin kyhmyn puoli vuotta yleisen mammo-tutkimuksen jälkeen ja onnekis oli vasta noin 1cm halkaisjaltaan ja selvisin kevyllä hoidoilla.

Ikää itsellä kyllä jo oli reilusti, mutta kuten sanoin nuorilla on lisääntynyt aika paljon tapaukset.

Vierailija
27/46 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tälle palstalle monta kertaa kirjoittanut, ettei rintasyövästä selviä 90%, vaan diagnoosista viiden vuoden jälkeen hengissä on tuo prosenttiosuus.

Siihen lasketaan mukaan siis kaikki nekin sairastuneet, joilla hoidotkin vielä päällä. Eli kroonisesti sairaat. Rintasyöpää voi sairastaa kroonisesti vaikka kuinka monta vuotta, jopa 10 v. Se voi uusiutuakin jopa 10 v jälkeen.

Jokainen outo patti tulee näyttää lääkärille. Itse vaatisin koepalan. Ultrassa tai mammografiassa ei sitä patin laatua niin vain näe. Itseltäni poistettiin hyvänlaatuinen patti koepalan oton jälkeen. Osoittautuikin gradus III syöväksi, eri aggressiivisimmaksi laatuaan, oli levinnytkin jo kainalon imusolmukkeisiin. Ei ohut- eikä paksuneulanäytteessä ollut syöpäsoluja. Vasta kun koko patti poistettiin tuli syöpä -diagnoosi. Pattini oli läpimitaltaan vain 1,5 cm.

Olin tuolloin neljäkymppinen.

Juuri tämän takia näitä keskustelupalstoja ei pitäisi lukea. Kuinka moni pattinsa tutkituttanut nytkin huolestuu uudestaan, että ei ole muka tutkittu tarpeeksi!

Jos epäilyttävä kyhmy kuvataan ja siitä otetaan neulanäytteet, niin kyllä niistä jo selviää mistä on kyse. Kokeneet ultraajat näkevät jo ultrasta, että onko kyseessä normaali kudos (epäselvissä tapauksissa otetaan sitten ne neulanäytteet). Eli veikkaan, ettei tuo ylläoleva teksti ole edes totta. Ainakin tapaus on äärimmäisen harvinainen, koska jos pahanlaatuisuus ei selviäisi kuvantamisilla ja tarvittaessa neulanäytteillä, niin totta kai patit sitten tutkittaisiin tarkemmin ihan rutiinisti.

Joidenkin mielestä on vaan niin kiva pelotella ihmisiä keskustelupalstoilla :( Muistakaa, että tänne voi kuka tahansa kirjoittaa ihan mitä tahansa! Oli kyseessä mikä tahansa terveyteen liittyvä ongelma niin lääkäriin vaan, netistä ei ihan oikeasti kannata lukea yhtään mitään. Ainakaan vauva.fi:stä.

Vierailija
28/46 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olen menossa lääkäriin näyttämään kyhmyäni rinnassa.

Olen 35- vuotias.

Joten katsotaan kuinka käy.

Vierailija
29/46 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin suihkussa käydessäni kirvelyä toisessa nännissä, tarkemmin katsottuani ymmärsin että kirvelyä johtui pienestä haavaumasta joka oli aiheutunut siitä että nänni oli ihan aavistuksen verran sisäänpäin vetäytynyt ja kosteus oli aiheuttanut ihon haavauman. Sain lähetteen mammografiaan johon pääsin muutaman viikon kuluttua. Kasvaimen löysin ja tunsin vasta mammografiaseulonnat käyntini jälkeen. Sain jo siellä kuulla että samalla otetuista ohutneulanäytteiden pikatesteissä näkyi solumuutoksia eli kyseessä oli rintasyöpä. Pieni 1x1,5 cm kokoinen kasvain ja vartijaimusolmuke leikattiin tästä 1,5 viikon kuluttua. Lääkäri sanoi minulle jo mammografiatutkimuksen että tällaisissa tapauksissa yleensä leikkauksen jälkeisiin hoitoihin kuuluvat sekä sytostaatti- että sädehoidot. Tarkemmissa patologisissa tutkimuksissa selvisi että syöpäkasvain oli rauhallista tyyppiä, syöpäsoluja ei löytynyt kasvainta eikä imusolmuketta ympäröivästä kudoksesta, lisäksi solunjakautuminen oli suht hidasta joten hoidoksi riitti ainoastaan sädehoito. Nyt on kuukauden sädehoitojakso takana ja töihinpaluu edessä. Joten kaikenlaiset muutokset rinnoissa kannattaa tutkituttaa aina!

Vierailija
30/46 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu, mutta löysin perjantaina vasemmasta rinnastani 3cm pituisen ja 1.5cm leveän tiiviin kyhmyn, joka ei liiku. Huomasin suihkussa käydessäni, että rinnan sivulla iho punoitti vähän ja painellessa kyhmy tuntuukin ihan selvästi.

Varasin huomiselle lääkärin. Näin kehotan kaikkia toimimaan. Jos löydät rinnastasi kyhmyn, huomaat ihomuutoksen, nänni kääntyy sisäänpäin tai erittää --> lääkäriin.

Kyhmy voi olla esim. kysta (nesterakkula) tai fiberoadenooma (sidekudoskasvain) ja täysin harmiton, mutta asia täytyy selvittää. Itse olen 28v, joten rintasyöpä ei ole todennäköisin vaihtoehto, mutta ilman muuta menen huomenna lääkäriin ja selvitän mikä tuo kyhmy on. Toimikaa tekin samoin. Älkää jääkö kotiin odottamaan ja murehtimaan, vaan lääkäriin selvittämään mistä on kyse.

Vierailija
31/46 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta haluan kuitenkin kertoa omasta kokemuksestani, sillä itsekin luin tätä ketjua ennen tutkimuksia ja pelkäsin pahinta.

Olen 27-vuotias ja löysin toisesta rinnastani kyhmyn noin puoli vuotta sitten. Ajattelin kyhmyn olevan jokin harmiton rasvapatti tms, joten en heti hakeutunut lääkäriin. Kyhmy ei kuitenkaan kadonnut ja 1,5 viikkoa sitten löysin sen vierestä pienemmän ja kovemman kyhmyn. Lisäksi kyhmyjen päällä olevaan ihoon ilmestyi pieni kuoppa, joka pelästyttikin minut toden teolla ja sai vihdoin ja viimein varaamaan terveyskeskuksesta ajan, jonka sainkin jo seuraavalle päivälle.

Lääkäri totesi, että kyhmyjä siellä tosiaan on ja sain lähetteen ultraäänitutkimukseen, joka tehtiin Tyksissä vielä samalla viikolla. Ultrassa ei helpotuksekseni näkynytkään syöpää tai sen alkua ja lääkäri laittoi minut varmuuden vuoksi vielä mammografiaankin, mutta sieltäkään ei mitään löytynyt!! Neulanäytteitä ei otettu lainkaan. Kuulemma kyhmyt ovat vain rintakudosta, joka sattuu minulla olemaan hieman muhkuraista. Lääkäri sanoi, että jos ne alkavat jossain kohtaa kasvamaan tai vaivaamaan muuten, kannattaa mennä uudestaan tutkittavaksi. Olen nyt niin helpottunut, kun sain asian selvitettyä!

Olen myös todella yllättynyt, miten nopealla aikataululla pääsin tutkittavaksi kunnallisella puolella, kun kaikki tosiaan selvisi viiden päivän sisällä! Näin siis Turussa :)

Vierailija
32/46 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden ajan ollut päivittäistä rintakipua, vasemmalla puolella ja laajalla alueella, välillä pistää kainalosta, välillä vihlasee tissin sisältä ja välillä selässä. Kävin tutkituttamassa rinnat yksityisellä ja lääkäri löysi patin vasemmasta rinnasta tuosta päältä. Rintani ovat todella löysät ja nännini laajat, laihduin todella nopeasti 15kiloa ja ylimääräistä nahkaa jäi yllin kyllin. Joten siis nännin eroja on vaikea nähdä ja ns. sisään painautumisia.

Patti ei pahemmin liikkunut, mutta muualta ei löytynyt mitään.

Hän kyseli juuri nännin muutoksista ja onko ollut suvussa rintasyöpää (äidilläni oli kohdunkaulansyöpä) kertomuksieni jälkeen hän sanoi ettei kannata vaivaa päätä rintasyöpätutkimuksilla ja antoi lähetteen hermoratatutkimukseen... sitä odotellessa, silti jokapäivämietityttää tuo rinta ja se pahkura kun hän ei halunnut tutkituttaa sitä ja sanoi ettei se varmaan syöpää ole kun kerroin ettei nännin muutoksia ja/tai suvussa

Vierailija
33/46 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku käynyt lääkärissä vain pelkän nännistä tulevan oudon eritteen vuoksi, ilman mitään patteja?

Minä kävin. Tästä on jo muutama vuosi aikaa enkä enää edes muista mitä siitä sanottiin, muuta kuin että on vaaratonta eikä otettu mitään näytteitä. Ultralla tutkittiin.

Ja minulla tuli siis toisesta rinnasta puristettaessa vihreää nestettä.

Vierailija
34/46 |
12.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietityyttää kirjoitti:

Vuoden ajan ollut päivittäistä rintakipua, vasemmalla puolella ja laajalla alueella, välillä pistää kainalosta, välillä vihlasee tissin sisältä ja välillä selässä. Kävin tutkituttamassa rinnat yksityisellä ja lääkäri löysi patin vasemmasta rinnasta tuosta päältä. Rintani ovat todella löysät ja nännini laajat, laihduin todella nopeasti 15kiloa ja ylimääräistä nahkaa jäi yllin kyllin. Joten siis nännin eroja on vaikea nähdä ja ns. sisään painautumisia.

Patti ei pahemmin liikkunut, mutta muualta ei löytynyt mitään.

Hän kyseli juuri nännin muutoksista ja onko ollut suvussa rintasyöpää (äidilläni oli kohdunkaulansyöpä) kertomuksieni jälkeen hän sanoi ettei kannata vaivaa päätä rintasyöpätutkimuksilla ja antoi lähetteen hermoratatutkimukseen... sitä odotellessa, silti jokapäivämietityttää tuo rinta ja se pahkura kun hän ei halunnut tutkituttaa sitä ja sanoi ettei se varmaan syöpää ole kun kerroin ettei nännin muutoksia ja/tai suvussa

Mulla saman tyyppiset oireet, oon 40-v. Huojentavaa kuulla että voi olla hermo /lihas kipuakin. mulla myös rustotulehdusta. Aion kyllä mennä ultraan, yksityiselle, vakuutukseni ehkä maksaa.

Vierailija
35/46 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin n. 2vk sitten rinnasta parin sentin kokoisen patin. On sellainen sileä ja irtonaisen oloinen. Gynekologilta lähete laajaan mammografiaan, jossa juuri kävin. Patti varmistui ultrassa nestekystaksi. Niitä oli mun rinnoissa useampiakin, muut pieniä... Eivät ole vaarallisia eikä tälle isommallekaan tehty mitään. Jos alkaa kasvaa vielä lisää tai kipeytyy muuten, niin sitten imetään neste pois. Saattaa kuitenkin täyttyä uudestaan.

Olipa tosi jännä, suorastaan pelottava tilanne tuo käynti. Onneksi tulos oli hyvä. Tsemppiä jos olet vastaavassa tilanteessa. Heti vain lääkäriin!

Vierailija
36/46 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpäkyhmy jököttää paikallaan kuin pieni kivi. Hyvänlaatuiset rintakasvaimet liikkuvat ja luiskahtelevat sinne tänne ja välillä katoavat. Eikä hyvänlaatuinen muutu pahanlaatuiseksi. NE ovat mastopaattisia kyhmyjä , kipeitä ennen kuukautisia,

Vierailija
37/46 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin toisesta rinnasta melko pyöreän, hieman soikeahkon epätarkkarajaisen kovan kyhmyn johon ei satu. Halkaisija n. 2 cm. Muita oireita rinnoissa ei ole ja tuo on ainoa tuollainen selkeä ja kova kyhmy. Kävin lääkärillä joka tunnusteli rintani ja löysi tuon saman kyhmyn ja laittoi lähetteen mammografiaan. Mammografiassa ja ultraäänessä ei kuulemma näkynyt mitään, eikä ultraäänen tehnyt lääkäri tuntenut kyhmyä. Itse sen edelleen tunnen samanlaisena ja olen taas alkanut miettiä mikähän se on. Lääkäri ei osannut sanoa mikä se on kun kysyin. Luotanko nyt vaan siihen "ettei se ole ole mitään", vai mitä tässä voi tehdä? Tutkimuksista on nyt noin kuukausi aikaa.

Vierailija
38/46 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on rinnassa pieni 1-2 cm kokoinen melko kova kyhmy, joka liikkuu hieman kun sitä painelee. Huomasin sen noin 2,5 kuukautta sitten, se ei ole kadonnut välissä eikä ole muutenkaan selkeästi muuttunut. Jos olisi syöpää, niin olisiko se tässä ajassa kasvanut? Kävin jo ultrassa ja mammografiassa, jotka olivat kuulemma ok, mutta ei osattu sanoa myöskään että mikä tuo on.

Voikohan luottaa ettei tämä ole syöpää? Mitä tässä tilanteessa voi enää edes tehdä jos patti vaan pysyy eikä ole tietoa mikä se on?

Vierailija
39/46 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten toiset pystyvät jahkailemaan lääkäriin menoa. Kun havaitsin oman pattini niin olin parin tunnin kuluttua lääkärissä! Siitä kaksi päivää myöhemmin mammografia ja ultra, kysta oli eikä syöpä. Kysta tyhjenettiin mutta se täyttyi uudelleen eli saan kuitenkin juosta ympäri kaupunkia... Täytyy kuitenkin olla iloinen kun ei ole syöpä.

Vierailija
40/46 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten toiset pystyvät jahkailemaan lääkäriin menoa. Kun havaitsin oman pattini niin olin parin tunnin kuluttua lääkärissä! Siitä kaksi päivää myöhemmin mammografia ja ultra, kysta oli eikä syöpä. Kysta tyhjenettiin mutta se täyttyi uudelleen eli saan kuitenkin juosta ympäri kaupunkia... Täytyy kuitenkin olla iloinen kun ei ole syöpä.

Entä kun lääkäri ei osaa sanoa mikä se on?