Kyhmy rinnassa - millainen on syöpäkyhmy?
Oon 29-vuotias ja ollut laiska tarkistamaan rintojani... muutama kk sitten aloin vähän tarkistamaan, ja huomasin toisessa rinnassa kovan kyhmyn joka on selkeästi erituntuinen (kovempi) kuin muut rintakudokset kuhmurat. Halkaisijaltaan n. 2-3 cm. Ei liiku. Oon aika huolissani ja kai pelännyt edes varata mammografia-aikaa, nyt kuitenkin oon päättänyt että ens viikolla sen varaan.
Tahtoisin kuulla muiden kokemuksia siitä, millaiselta syöpäkyhmy tuntuu?
Mulla on myös ollut anemiaa, parhaillaan on alhainen verenpaine, huimausta, päänsärkyjä ym.
Kommentit (46)
Itsellä oli kyhmy joka oli "irtonainen" ja oli lopulta tulehtunut rauhanen, lääkäri silloin mainitsi että liikkumaton kyhmy on todennäköisemmin kasvain.
Ajan sain samalle viikolle julkiselle puolelle. Mitä pikemmin sian selvität sitä pikemmin saat joko terveen paperit tai hoidot voidaan aloittaa!
se kipuili, mikä on epätyypillinen oire. Minua väsytti aina. Kasvain osoittautui melkoisen isoksi, n. 9cm alueella, ja osittain se oli sellainen sirpaleinen.
Siitä on nyt 3 vuotta kun syöpä todettiin. Ens viikolla taas mammografiaan.
Itse löysin juuri tosi pienen, n. 2xnuppineulanpään kokoisen selvästi erottuvan kovan patin joka liikkuu. Pitäisikö mennä lääkäriin?
se kipuili, mikä on epätyypillinen oire. Minua väsytti aina. Kasvain osoittautui melkoisen isoksi, n. 9cm alueella, ja osittain se oli sellainen sirpaleinen. Siitä on nyt 3 vuotta kun syöpä todettiin. Ens viikolla taas mammografiaan.
Toinen rinta alkoi kipuilla n. vuosi sitten. Kävin lääkärillä joka ei löytänyt rinnasta mitään kyhmyjä. Laittoi kuitenkin ultraan lähetteen, ulrtaajakaan ei nähnyt rinnassa mitään.
Pari kk tuon ultran jälkeen tein positiivisen raskaustestin ja tämän jälkeen löysin rinnasta mohkuran. Se on n. 2-3cm pitkäja n.½cm paksu,muljahtelee eli liikkuu pikkuisen.
Sain keskenmenon mutta mohkura jäi.
Kipuilua ei ole ollut enää, mutta jos mohkuraa tunnustelee/painaa niin sen jälkeen kohtaa jomottaa jonkin aikaa.
Rintani on isot ja muutenkni muhkuraiset,mutta tuo yksi muhkura erottuu muita selkeämmin.
Voisiko olla että tuo muhkura olisi voinut jäädä ultraajalta huomaamatta? Kun noinkinisonasitten löytyi pari kuukautta ultran jälkeen?
Muhkura on pysynyt samankokoisena tähänpäivään saakka.
Ikääon nyt 27v.
t.ohis
hyvälaatuinen kasvain. Rinnat muutenkin mastopaattiset, ryynipussit.
Lääkäri kertoi ohjenuorana että aina jos huomaat rinnoissa/kainalon alueella pahkuran jota et ole ennen huomannut on viisasta käydä tarkastuttamassa tilanne.
Mikäli patti liikkuu muun rinnan mukana, tuntuu olevan osa rintaa on YLEISIMMIN (siis ei aina)kyse turvonneesta rauhasesta tms. vaarattomasta jota esim. kuukautiset aikaansaavat.
Jos pahkura on kova ja tuntuu ikään kuin kroppaan kuulumattomalta on ehdottomasti mentävä tutkimuksiin.
Varhaisessa vaiheessa havaitusta rintasyövästä selviää 90%. Älä siis jää kotin pelkäämään pahinta. Lääkäripalkkio on pieni hinta elämästä/mielenrauhasta.
Multakin löyty kyhmy ja koepala otettiin, vaaraton oli. Haluan vielä kertoa siitä kokemuksesta sen, että siellä mammografiassa naureskeltiin (!), että aina teitä nuoria lähetellään tänne, ei sinun ikäisellä syöpää ole jne. Olin 28. Et valmistaudu siihen.. Oli aika ikävää, kun itse pelkää syöpää. Kai se syöpä nyt voi nuorellakin olla...
Kasvain oli parin sentin pituinen, selvärajainen ja se muljahteli sormien alla, kun sitä paineli. Minäkin oon ymmärtänyt niin, että usein syöpäkasvain ei liiku mihinkään, eikä ole selvärajainen. Mutta aina jos rinnasta löytyy MITÄÄN, niin saman tien lääkärille!! Ei kannata viivytellä yhteydenottoa lääkäriin ollenkaan, koska tosiaan ennusteet on hyvät, jos syöpä löydetään aikaisin.
Toivotaan, että sinulla ja teillä on täysin väärä hälytys tuo kyhmy! Halauksia.
Tunnen velvollisuudekseni kertoa tänne ja antaa uskoa niille joita pelottaa!
Luin täällä koko viikonlopun nimittäin itse kirjoituksia...
Löysin rinnastani, läheltä kainaloa ison n. 2cm x 1,5 patin joka oli selvärajainen, kova ja selkeä. Säikähdin kamalasti! Oma lääkäri lähetti mammografiaan heti. Itkin ja pelkäsin...Mammografian jälkeen oli samantien ultraus. Olin aivan hermona! Patti oli vaaraton, lihaksessa jotenkin kiinni ja kauhuissani en edes muista mitä lääkäri siitä sanoi muuta kuin että on vaaraton ja ei tarvitse ohutneulanäytettä.
Olen kuin olisin saanut uuden elämän!
Toivon jaksamista ja positiivista mieltä kaikille jotka ovat menossa mammografiaan. Minulla oli iso selkeä muljahteleva patti ja olin melkein varma että se on menoa nyt....
Kaikkea hyvää!
Juu, mä olen. Oikeesta rinnasta tuli jo vähän yli kakskymppisenä vihreää nestettä, jota tuli puristettaessa...ei itsestään, aina. Kukaan ei osannut sanoa koskaan siihen mitään syytä. Olen sen jälkeen synnyttänyt ja kasvattanut kaksi lasta, imettänyt, eikä mitään ylimääräistä ole ollut. Ihmettelin vaan, kun kukaan ei osannut silloin neuvoa ja murehdin sitä kauan. Eli kymmenisen vuotta elin sen kanssa. Nyt tosin samalle puolelle rintaa ilmestynyt fibromatoosi...hyvänlaatuinen muhkura. En tiedä, onko yhteyttä näillä asioilla ja onko syy aineenvaihdunta tai joku muu. En ole muistanut tuota nestettä enää moneen vuoteen, enkä tiedä tulisiko sitä vielä, jos puristaisi. Mutta en tiedä ainakaan, että mitään vakavaa olisi seurannut.
Aina oman mielenterveyden takia kannattaa tutkituuttaa asiat. Useammin asiat on ok, kuin huonosti. Rintasyövässä on yli 90% ennuste selvitä. Mutta aina kannattaa lähteä kysymään se pieni kyhmy lääkärltä, sillä ainakin joissain rintasyövissä kasvain voi olla vuosia, jopa kymmeniä vuosia herneen kokoinen mutta syystä tai toisesta alkaessaan kasvaa, voi kasvaa golfpallon kokoiseksikin n vuodessa. Tsemmppiä
Jos löytää jotain mieltä askarruttavaa, varaa aika lääkäriin. Löysin liikkuvan, irtonaisen tuntuisen pienen patin, joka ei näkynyt mammossa, ultrassa löytyi. Siitä otettiin paksuneulanäyte ja tuloksena pahalaatuinen. (Hyvälaatuisia usein kuvaillaan liikkuviksi ja ympäristöstään irrallaan olevaksi.)
Minulla oli sellainen, joka tuntui vähän kuin tukkautuneelta maitorauhaselta. Pitkulainen, syöpä oli pirstaleinen, mutta n. 10cm pituutta. Minun syöpäni kipuili ja siksi menin lääkäriin. Kyhmy oli epämääräinen, enkä aina ollut varma onko se nyt ees niin kyhmy.
vähän vanhahko keskustelu mutta olen 15-vuotias ja minulla on nuppineulanpään kokoinen pallo rintojen yliäpuolella siinä kaulan alapuolella. pitäisikö huolestua eihän rintasyöpä ole mikään yleinen minun ikäisillä?
Olen 22-vuotias nainen. löysin oikeasta kyljestäni, ihan siitä rinnan "sivusta" vähän aran patin.(Nyt se on kipeä, kun olen sormin kokeillut ja painellut sitä.......) Mun rintakudos on muutenkin tosi muhkuraista, eikä se tunnu mitenkään "poikkeavalta" ehkä vähän kovalta. Noin sormenpään levyinen. Huomasin sen muutama päivä sitten, ihan vahingossa. Onko kellään mitään neuvoa/vinkkiä, mikä voisi olla kyseessä. Ajattelin katsoa muutaman päivän ja varata ajan lääkäriin jos kipu ei lopu. Yritän olla koskematta sitä.... Olen tehnyt, mitä jokainen paniikissa tekee, eli lukenut kaikki keskustelupalstat ja tohtori.fit läpi ... :s pelottaa.
Numero 20: sulla on varmaankin mastopatia, eli sellaiset tiiviit ja muhkuraiset rinnat. Ei ole vaarallista.
Diagnoosia ei toki voi tehdä netin välityksellä, joten mene lääkäriin. Sieltä saat oikean arvion.
Gynellä pitäisi muutenkin käydä vuoden tai kahden välein.
Onko kenelläkään muulla ollut pistävää tunnetta rinnan alaosassa, sivussa kyljessä? Esiintyy muutaman kerran kuussa. Minulla vasemmalla puolella. Syöpää en epäile, mutta ihmettelen.
Olen 17-vuotias ja minullakin on rinnassa arviolta 3-4cm halkaisijaltaan oleva kyhmy.. Rinta jossa on kyhmy on kipeä kun painelee tai jokin painaa ja jos olen ilman liivejä kyhmy heijastaa kipua. Kyhmy on ollut minulla vuoden ja todennäköisesti kasvanut ja on enemmän kipeämpi. Mielestäni kyhmy on irtonainen(liikkuu sivuille muttei ylös eikä als kovinkaan paljoa). Pelkään aina pahinta, mutta kysynkin teiltä: mitä mieltä olette että mikä on ja mitä pitäisi tehdä?
Muitakin epätavallisia oireita on ollut matkanvarrell mitä en ole osannut yhdistää tähän kyhmyyn.
Joku käynyt lääkärissä vain pelkän nännistä tulevan oudon eritteen vuoksi, ilman mitään patteja?
voi olla syöpää mut voi olla ettei. Tarkistaa kannattaa ehdottomasti.
Ikäisilläsi rintasyöpä ei ole niin harvinainen kuin kuvitellaan.
Itsellänin 33 vuotiaana ja 35 vuotiaana toisen kerran, nyt taas kaikki ok.