Mikä paras äidinmaidonkorvike?
Olen käyttänyt rintamaidon lisänä NANia, lähinnä yöaikaan, mutta jotenkin näyttää nyt siltä, että se saattaisi aiheuttaa vauvalle vatsanväänteitä. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Olisiko jokin muu korvike vatsaystävällisempi?
Tänään vauva oksensi kaiken antamani korvikkeen (30 ml) kaaressa sängylle kiemurreltuaan ensin itkuisena tovin. Eli oli varmaan kipuja masussa.
Tiedän, että puklailu on normalia vauvoilla, mutta puklailu näyttää nyt meillä ajoittuvan aina tuon korvikkeen annon jälkeen.
Mielipiteitä? Kokemuksia?
Kommentit (21)
sitä jauho versiota,myöhemmin sitten valmista. Tutteli on taas pistänyt puklauksen vauhdikkaaseen vauhtiin.
On tosi yksilöllistä mikä korvike sopii kellekin. Siinä missä toiselle sopii tutteli niin toiselle nan
ei se muuten oikein selviää... mutta kannattaa joo vaihtaa merkkiä!
Meillä on käytetty myös NANia ja se on sopinut molemmille lapsilleni..
Tuttelista meille on tullut mahakipuja.. Semperiä ei ollakkaan koskaan kokeiltu.
Saako vauvasi rintamaitoa vielä? jos saa voit aloittaa korvike kokeilut sekoittamalla korviketta äidinmaitoon jos se maha siitä pikkuhiljaa siihen tottuisi.
Ja kokeile toki ihmeessä eri merkkisiä korvikkeita (Tutteli, semper..)
meille kävi vaan just toi semper..
olla että on myös allergiaa. Meillä lensi tavan korvikkeet kaaressa, rintamaidon lisäksi saivat sitten välillä apteekin eityiskorvikkeita. Kannattaisi pysytellä rintamaidossa jos sitä riittää ja tavalliset korvikkeet aiheuttavat vaivoja.
pääasiassa saa pelkkää rintamaitoa, öisin olen antanut NANia rintaruokinnan jälkeen lisänä, koska vauva vaan alkaa torkkumaan tissillä ja jää nälkäiseksi. Ei jaksa siis imeä itseään kylläiseksi yöaikaan pelkästä tissistä. Tänään annoin aikaisin aamulla NANia, yöllä en ollut antanut ollenkaan. Tuntui vauva itkuiselta ja maiskutteli vaikka oli imenyt molemmista tisseistä. Oksennushan sieltä lensi sitten kaaressa sekä suuta että nenästä. Ja oli sitten pakko yrittää epätoivoisesti imettää vauvaa uudelleen, vaikka tissit olivatkin jo aika tyhjän oloiset.
Pitää kokeilla NAN jauhetta ja vaikka tuttelia päiväsaikaan. En yöllä viitsi alkaa kokeilemaan, ettei tule silloin noita oksennusepisodeja.
Hassua tässä on se, että tämä oksennusjuttu on alkanut vasta muutama päivä sitten. Aikaisemmin ei oksennellut korvikkeen antamisen jälkeen. Miten voi olla, että ennen maha sieti paremmin NANia ja nyt yhtäkkiä ei siedäkään? En ymmärrä, mutta kokeilen nyt muita valmisteita, jospa löytyisi sopivampi vaihtoehto. Vauva on aika huono nukkumaan pidempiä unia, joten pumppaaminenkin on vähän niin ja näin. Pari kertaa olen yöksi yrittänyt päivän mittaan pumpata rintamaitoa, ettei tarttisi NANia antaa. Mutta vauva onkin sitten yleensä heräillyt hetimiten pumppailujen jälkeen ja tissit on sitten olleet aika tyhjinä ja olen joutunut juottamaan juuri pumppaamani maidot vauvalle. Huoh.
Ap
Pari kertaa olen yöksi yrittänyt päivän mittaan pumpata rintamaitoa, ettei tarttisi NANia antaa. Mutta vauva onkin sitten yleensä heräillyt hetimiten pumppailujen jälkeen ja tissit on sitten olleet aika tyhjinä ja olen joutunut juottamaan juuri pumppaamani maidot vauvalle. Huoh.
Ap
vain ihmeessä vaikka olisit juuri pumpannut, se juuri lisää maidontuotantoa.
Vaikka rinnat tuntuisivat tyhjiltä niin niistä tulee taatusti maitoa kunhan imetät, pakkautunut maito on ns.etumaitoa joka on laihempaa kuin ns.takamaito joka vaatii vauvalta vähen enmmän imemistä.
Tuo runsas pulauttelu voi myös johtua siitä että vauvalla on ilmaa mahassa tai saa liikaa ruokaa tai molemmista syistä.
Jos vauva hamuaa vielä molemmista rinnoista imettyään niin uusintakierros vaan, en juottaisi korviketta(kun pulauttelee paljon sen jälkeen) vaan tehostaisin imetystä.
Käytös nimittäin kuulosta ihan minun vauvaltani (7-viikkoinen), kun hän on TÄYNNÄ. Eli alkaa äheltämään rinnalla, saattaa vielä ottaa kiinni ja imeä, mutta irrottelee ja itkeskelee. Ja heti lopetuksen jälkeen tunkee nyrkkejä suuhun ja on tosi äkäinen. Tutilla rauhoittuu nukkumaan.
Ja jos tässä vaiheessa olen yrittänyt antaa pullomaitoa, niin ne on poikkeuksetta puklittu jossain vaiheessa pois.
Nälkä ilmenee rinnalla (jos maito on vähissä) taas niin, että imee tissit ihan kipeäksi ja vetelee nänniä suullaan ja puhkeaa lohduttomaan parkuun. Ja tässä parkuvaiheessa näkee myös sen, onko lilluuko suussa maitoa (=kylläinen) vai ei (=nälkäinen).
Jokainen vauva tietty erilainen, mutta näin meillä :)
Mä suosittelisin myös sitä imetystä. Löytyy myös luomulaatuisia korvikkeita. Ainakin Babynatilla ja Hollella on niitä. Näitä saa esim. Ruohonjuuresta ja luontaistuoteliikkeistä. Itse ehdottomasti olisin näitä ensin ainakin kokeillut jos olisi pakko korviketta käyttää. Mutta jos vauvasi on maitoallerginen niin silloin ei toki nuokaan sovi. Onhan mahdollista myös, että vauvallasi on nyt joku mahatauti. Rintamaito on parhaiten sulavaa ravintoa ja voi olla että siksi sen kestää paremmin. Ja jos on kyseessä mahatauti silloin imetys on vielä entistäkin tärkeämpää. Päivällä tosiaan koittaisin imettää vaan vaikka olisin suht just pumpannut. Olen joskus kuullut, että parhaiten saisi pumpattua illasta. Mutten tiedä onko totta. Tuossa vaiheessa kun lapseni oli noinkin iso en kyllä oikein enää edes herunut pumpulle vaikka maito vauvalle ja riittikin ja edelleen riittää taaperolle joten en oikein tiedä tuosta pumppaamisasiasta.
Toivottavasti tilanne selviää ja oksentelu loppuu!
Hei!
Korvike ja vastikkeet ovat aina äidinmaitoa imitoivia ja tutkimuksissa on todettu, että niitä syövien vauvojen suolisto on erilainen kuin äidinmaitoa syövien vauvojen. Tästä syystä vauvojen mahat eivät ennen kuin ovat tottuneet lehmänmaitoon, siedä korvikkeita kovin hyvin.
Eroja on, kuten täällä on kerrottu, mutta mikään ei ole täysluonnollinen vauvan suolelle.
Suosittelisin kuitenkin "mahdollisimman luonnollista" ja markkinoilla on esim. Holle-merkkinen luomu-korvike ja vastike. http://www.holle.fi/cms.asp?AE=0&IDN=90&Plugin=&H='225'&T=0
En ole itse kokeillut sitä, mutta ehkäpä jollain muulla olisi merkistä kokemuksia?
Tuttelista tuli kovat mahanväänteet, se hylättiin heti. Nania ja Semperiä on käytetty molempia ja hyvin sopivat. Pidän semperistä itse ehkä enemmän, koska siinä "lavassa" on enemmän purkkeja kun nanilla ja semperin saa auki ilman saksia. Muuten ovat pojalle maistuneet yhtä hyvin.
paras oli Nan; hyvin sopi masulle, niin en sitten enää muita merkkejä harkinnutkaan
jauheena se on huomattavasti halvempaa kuin nestemäisenä. Semperistä ja Tuttelista tuli vatsavaivoja.
Kokeiles tuttia; ehkä vauvallasi on maha liian täyttä? Ja rintoihin kyllä tulee lisää maitoa vaikka tyhjiltä tuntuvatkin, jos vain imetät lisää.
Voihan sillä vauvalla olla vaikka oksennustauti...
Antakaa hyvät ihmiset vauvoillenne Suomessa tehtyä (valmistettua ja suomalaisista lehmistä) äidin maidon korviketta. Valio valmistaa nimellä Tuuti 1 ja Tuuti 2. Nan on yök tehty Espanjassa tai Ranskassa (jokainen on varmaan kuullut miten paljon näissä maissa maatalouteen lyödään lisä ja torjuntaaineita......ei kiitos minun vauvalleni). Tutteli tehdään Hollannissa ei liputa kyllä senkään maan saasteille kyllä. Kotimaisuus ja puhtaus kunniaan.
Jäisi yöllä nälkäiseksi, jos päivällä maito riittää. Ylensä se myös aina riittää, jos ei vähennä imetyksiä (etenkään yöllä), eikä laihduta tms. Minäkin tarjoaisin tuttia, haluaisi ehkä vain nukkua rinta suussa...
Tän keskustelun pohjalta suuntaan ensimmäisen korvikkeen hankintaan apteekkiin ja tutkin sitten lisää.
Valion Tuuti1 on paras. Ei ole tullut puklauksia niin paljon. Jonkin verran ilmavaivoja, mutta vain muutama poksu. Ei tule edes maha kipeäksi ja vauva syö hyvällä ruokahalulla.
eri maitovalmisteita useaan otteeseen vauvalleni antaa, oksensi vatsansa tyhjäksi, ihan tosi rajusti. Niin minä olen rintamaitoa antanut tähän asti (9kk). Samoten maitokokeilun aikana pylly alkoi heti punottamaan. Oisko sitten maitoallergiaa, se selviää kun aletaan kokeilemaan oikean maidon juontia.