Tutkijoilla enemmän syöpää?
Luin eilen Suomen Kuvalehdesta Leena Palotiestä, joka oli kuollut todella ainutlaatuiseen syöpään. Aikamoinen sattuma?
Sitten mulle palautui mieleen vanha juttu, jsota joskus yliopistolla biologian laitoksella oli kahvipöydässä puhetta! Joku sanoi silloin, että tutkijoilla, siis biologian/lääketieteen alan tutkijoilla olisi keskimääräistä enemmän syöpiä ja juurikin tällaisia erikoisia syöpiä. Johtuisi aineisa, joiden kanssa ovat päivittäin tekemisissä.
Googlettamalla en nyt löytänyt aiheeseen mitään tietoa, onkos täällä luonnontietielijöitä, joilla olisi jotain aavitusta asiasta?
Kommentit (3)
Enpä ole ajatellut asiaa kovinkaa, mulla tosin biologia jäi sivuaineeksi, olen fyysikko. Onhan meillä noita säteilylähteitä tosin, mutta niiltä on helppo suojautua...
Miten käytännössä sitten altistuttte syöpää aiheuttaville aineille? Eikös teilläkin ole turvavarustelut huippuunsa suunniteltuja?
Sekin pisti silmään siinä Palotie-jutussa, että syöpä oli saanut alkunsa soluista, jotka ovat hyvin "kantasolumaisia". Mikä aine tai mekanismi on sinne luun sisään vaikuttanut??
jotka reagoivat DNA:n kanssa.
Nämä voivat aiheuttaa ei-toivottuja muutoksia myös tutkijan omassa DNA:ssa.
myös radioaktiivisia isotooppeja hyödynnetään paljon labratöissä.
alallamme (molekyylibiologia/biokemia).