Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

V...u tätä omistusasumista... Taloyhtiöön tulossa

Vierailija
16.10.2010 |

iso remontti ja nyt pitäisi olla yhtä-äkkiä 16000€ rahaa laittaa siihen.

arvatkaa vaan vituttaako ja yön tunnit mennyt muuhun kun nukkumiseen. mitä muita vaihtoehtoja on? yrittää saada kaupungin kämppä ja naapureiksi somppuja ja narkkeja ja juoppoja vai maksaa kiltisti vai ottaa 100000 lisää velkaa ja ostaa isompi kämppä.

ja tämän kaiken tekee yksinhuoltaja kahdella lapsella, ei naurata.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remonttilaina pienillä kuukausierillä?

Vierailija
2/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinähän maksetaan sitten joka tapauksessa ilmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

remonttia varten ja sitten asukas voi maksaa sen suorilta pois tai sitten rahoitusvastikkeena kuukausittain. Eli ei nyt heti tarvii kuvetta kaivella.

Toinen juttu sitten on, että omistusasumisessa on tuo juttu, että kuluja tulee. Omakotitalossa ja siinä muuten isommassa asunnossa myös.

Vierailija
4/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

repiä rahaa remontteihin, olisin jäänyt suosiolla asumisoikeusasuntoon. olen nyt neljä vuotta asunut tässä "omistusasunnossa" ja maksanut jo 8tonnia remontteja ja tahti näyttää kiihtyvän.

Vierailija
5/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 16000 on liikaa, niin varmastikin 100 000 on enemmän?

Vierailija
6/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

turhasta, mikä ei todellakaan ole turhaa, mutta jos maksaisin satatonnia lisää, saisin kunnon kämpän.

tosin enhän mä lisää lainaa saa enkä uskaltaisi ottaakkaaan, nytkin jo liikaa 120000, yksin makselen. eli kusi sukassa jo nyt.

Vierailija
7/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä just loppui käyttövesiputkiremontti ja 10 000 on meidän osuus. Ja jos vastikkeen mukana erissä maksaa, niin ihan vitun kalliiksi tulee asuminen. Meilläkin sitten lainoineen asumismenot n. 1100€ kuussa..

Vierailija
8/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 6000. olin varautunut tohon kymppitonniin henkisesti, mutta tää kuustonnia vie mun yöunet.

Vierailija
9/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tää iso remontti on? Julkisivu, ikkunat, parvekkeet? Onko talo rakennettu minä vuonna? Onko putketkin tulossa 10 vuoden sisään?

Kannattaa miettiä sitä vuokra-asumistakin vielä. Itse emme asu kaupungin kämpässä, mutta kuitenkin ns. varmassa vuokratalossa ja ei tässä kyllä yhtään sen enempää ongelmaisia asu kuin omistustalossakaan. Vanhan asuntomme myimme noin vuosi sitten ja sinne on tullut jo 17000 euron remontti ja ei tarvitse olla älyn jättiläinen, että se oli vasta esisoitto seuraaville remonteille. Remonteista on lisäksi paitsi kuluja mutta usein myös haittaa asukeille. Jonkun putkiremontin ajaksi ainakin haluaisin karkuunkin vielä ja maksaa vuokraa siis toisesta asunnosta vielä.

Vierailija
10/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suon tai merenpohjan päällä ja talot vajoaa jos jotain ei tehdä ja nopeasti.

talo rakennettu vuonna -80 eli ei kai nyt putkiremppaa ihan ensi vuonna ole tulossa.

olen vaan pähkäillyt, että vuokrassa kaikki raha menee taivaan tuuliin, kun maksat omaa, se on joskus oma ja voit sen myydä ja muuttaa yksiöön ja rillutella kaikki perintörahat lapsilta.

Vierailija
11/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrat nousevat säännöllisesti ja niillä katetaan remonttikuluja.

Toisekseen kyllä ihmettelen, että miten ihmeessä olet ostanut asunnon vaikka et ole ollut tietoinen talon kunnosta ja tulevista remonteista.

repiä rahaa remontteihin, olisin jäänyt suosiolla asumisoikeusasuntoon. olen nyt neljä vuotta asunut tässä "omistusasunnossa" ja maksanut jo 8tonnia remontteja ja tahti näyttää kiihtyvän.

Vierailija
12/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee joka asunnossa jossain vaiheessa vastaan.Vanhoissa nopeammin, mutta toisaalta moni uusikaan ei ole aina hyvin tehty tai yhtiö varakas.

Eli asunnon (=asunto-osakkeen) ostossa kannattaa arvioida yhtiö huolella. Tosin sitten , kun ne kaikki rempat on tehty, uusia ei tule pitkään aikaan :)

Vierailija
13/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

remontteja tulossa, mutta nythän niitä pakkaa koko ajan.

ja toi 8tonniakin on mennyt pikkujuttuihin, patteriremontti ja ulkoseinien puuosat.

Vierailija
14/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskepa huviksesi, että paljonko tulee maksamaan sun asuntolainan korot, sanotaan vaikka 5% tasolla, yhtiövastike ja nuo remontit. Noista mikään ei ole mitään muuta kuin taivaan tuuliin menevää, sillä ei ihmisten mielestä asunnon arvo nouse siitä, että talo ei uppoa, sitä pidetään ihan normaalina. Eri asia olis, jos asuntoon tekis vaikka keittiöremontin, niin se vois jopa nostaa asunnon arvoa, mutta ei tuommoinen maanpohjaremontti nosta sen arvoa mitenkään.

Tuosta voit lukea pohdintaani oma-aso-vuokra kannattavuudesta meidän seudulla:

http://akamelba.blogspot.com/2010/01/oma-aso-vai-vuokra.html

Mielestäni sinulle on epärealistista ottaa lisää velkaa. Yhdelle ihmiselle 136000 velkaa on jo aivan hirveästi, jollet ole hyvätuloinen. Vaihtoehtoina mielestäni on vuokralle, asoon tai sitten pienempään ja uudempaan asuntoon tai remontoituun taloyhtiöön muutto. Onko teillä miten iso asunto nyt ja montako henkeä?

Vierailija
15/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuntoa ostaessa että siihen tulee remontteja väkisinkin jossain vaiheessa? Kun talolla alkaa olla ikää 25v, on satavarma ettei kauan ehdi asua kun remontit pukkaa päälle.

Vierailija
16/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myönnän. täytin just kaupungille vuokrahakemuksen, tosin sieltä kai ei koskaan asuntoa saa, kun ei ole häätöä omasta.

en todella tiedä mitä pitäisi tehdä. ei voida pienempään muuttaa, meitä 3 ja neliöitä 74,5, 3 huonetta ja keittiö.

paska tätä elämää...

Vierailija
17/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutteko pääkaupunkiseudulla? Pistä hakemukset myös VVO:lle, SATOlle, vakuutusyhtiöille jne.

Ja on teillä paljon neliöitä ihmistä kohti. Onhan noita pienempiäkin asuntoja, joihin varmasti mahdutte.

Vierailija
18/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Yksin kyllä olet aikamoiseen velkataakkaan joutunut, sillä en itse uskaltaisi ottaa kuin maksimissaan tuon lainamäärän yhdessä puolison kanssa ja meillä nettotulot kahden hengen taloudessa n. 4000 e/kk. Asuntoa ostaessa aina täytyy huomioida talon/asunto-osakeyhtiön kunto ja ikä, jotta voi arvoida minkä verran tulevina vuosina on tulossa remontteja. Moni ostaa suoraan sen hintaisen asunnon, jossa lainamäärä on jo lähellä "kipukynnystä". Eihän mikään talo tai taloyhtiö pysy kunnossa, ellei siihen tehdä remontteja. Remontteja/huoltoja tulee niin uusiin kuin vanhoihinkin asuntoihin, toki vanhemmissa remontit yleensä ovat sitten kalliimman puoleisia. Jos ostaa 80-luvun osaketta, niin kyllähän jokaisella on tiedossa, että jos taloyhtiössä ei vielä ole tehty ikkuna, putki, katto, julkisivu tms. isompia remontteja, ne ovat tulossa kaikki lähivuosina. Ja onhan osakkaiden etu, että nämä remontit tehdään kaikki hyvissä ajoin, jolloin ei ennätä vaurioita tulemaan ja asunnon arvo säilyy paremmin.

Itse olen nyt ehkä ostamassa -79 rakennettua osakehuoneistoa ja ostopäätöstä tehdessän tiedostan, että jos asunto maksaa x euroa, niin 10 vuoden sisällä saan varautua ainakin katto, ikkuna, ulko-ovi remontteihin, sillä asuntoon on pari vuotta sitten tehty jo käyttövesiputkiston osalta remontti ja kaukolämpöön se on liitetty myös muutama vuosi sitten. Joten tässä vaiheessa lasken jo, minkä verran tulen tarvitsemaan yhteensä lainaa näihin ja tarkistan, pystytäänkö maksamaan vielä sitten joutumatta tiukille sitä lainaa. Taloyhtiölainassa on se huonopuoli, että maskuerään et pysty itse vaikuttamaan, etkä saa siitä lyhennysvapaata tarvittaessa, koska laina on taloyhtiön. Et saa myöskään vähentää taloyhtiölainan korkoja verotuksessa. Toisaalta jos nyt myyt asunnon, remontti laskee asunnon hintaa varmasti. Jos myyt remontin jälkeen, tuskin arvo on noussut samaa hintaa, kuin olet remontin osuudesta maksanut. Tämä on siis aivan normaalia, että remontteja tulee ja menee, mutta niihin pitää vain varautua. Monella on vaaleanpunaiset lasit päässään, kun asuntoa ollaan ostamassa. Nyt en itse ainakaan ottaisi asuntolainan laina-aikaa yhtään pidemmäksi kuin 15 vuotta, koska korko peikko rupeaa sitten hyppimään silmille... Ja 15 vuotta on pitkä aika, sinäaikaina tulee remontteja jo lisää, vaihdetaan autoa ym...

Toivottavasti pääset onnellisesti tästä loukusta ulos.

Vierailija
19/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voida pienempään muuttaa, meitä 3 ja neliöitä 74,5, 3 huonetta ja keittiö. paska tätä elämää...

Meitä on 2+2 65m2:n kolmiossa, etteköhän tekin pienempään mahtuisi, jos halua todella olisi. Eli tuosta ei kyllä mitään myötätuntopisteitä.

Vierailija
20/39 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokra 850€, ei kai noita kukaan hullu maksa. mielummin kai sitten kituutan ton remontin kanssa. jää taas ulkomaanmatkat tekemättä. sen tästä saa maksaa kun on tyhmä, että ostaa asunnon.