Taas toin kuraisen eskarilaisen kotiin
ei haittais jos kurassa olis kurahousut mutta ne roikkuu nätisti ja puhtaana eskarin kaapissa...ärsyttää!Mikä siinä onkin ettei niille lapsille voi niitä laittaa vaikka piha on ihan kuravelliä?
Kommentit (57)
kuin muillekin jotka jo pukevat, että -Tänään laitetaan myös kurahousut suojaksi.
Me aikuiset päivähoidossa ja eskarissa, olemme viime kädessä vastuussa siitä noudattaako lapsi annettuja ohjeita.
Ap, kysy lapselta kerrottiinko ulkovaatetuksesta.
Olitko ap itse aamulla sanonut kurahousuista ja vaikka olisit sanonut, eskarissa olevan open tai muun työssä olevan olisi pitänyt katsoa onko sellaisilla lapsilla jotka tarvisevat.
Tarvitsijoitahan ovat ainakin ne lapset joilla roikkuu saatavilla olevat kurahousut.
Huolimatonta touhua eskarin aikuisilta. Ymmärrän alalla olevana että lasten täytyy oppia itsekin vastaamaan monista asioista, mutta koskaan ei voi ihan luottaa lapsen lupauksiin noudattaa ohjeita.
Siksi me aikuiset päiväkodissa vastaamme siitä onko oppi tai ohje mennyt perille ja toimimme sen mukaisesti; ulkoa takaisin ja kurikset päälle ennen kuin ulos takaisin.
Näitä uudelleen pukemisia täytyy jaksaa lapsen kanssa kunnes oppii muistamaan -Ai niin, kurikset, mä joudun muuten takaisin laittamaan...
Aivan samoin kohta naulakoissa roikkuu ja lokeroissa on kaulureita, kypärämyssyjä, villasukkia, välihousuja, kaulaliinoja, huiveja jne. jotka lapsen piti pukea ennen ulosmenoa.
Miksi ne ovat laittamatta, vaikka ulkona on viimaa ja pakkasta?
Syy koska päiväkodin aikuiset eivät ole tarkastaneet mitä lapsi on laittanut ulkohaalarin alle, mitä on kaulassa jne.
Kuitenkin se viimeinen vastuu on meillä päiväkodin työntekijöillä niin sisällä kuin ulosmenotilanteissa ja ulkona ennen kuin vanhempi hakee lapsensa pois. Olemme vastuussa toisten ihmisten lapsista päivähoitoajalla.
Jos taas vanhempi ei "muista" tuoda kuriksia tai kaulureita jne. hoitaja voi kysyä esim. aamulla ehtiikö hakemaan kotoa.
Jos äiti ei käy työssä niin sitten saisi hakea...olisi äiti kotona tarkastanut onko puettu/mukana ulosmenoa varten...ja näin äitikin saattaa vaatia lapselta omatoimisuutta ajanmukaisen vaatetuksen suhteen...
on aikuisen tehtävä päätös säätilan mukaan ja lapsen puettava, mitä sanotaan. MUTTA: kun esikoiseni nyt aloitti koulun, olen uudella tavalla kiinnittänyt huomiota koululaisten pukeutumiseen... Kylminä aamuina mennään college-paidalla, sateella ei mitään sadevarusteita (eikä ne vaatteet aina näytä huipputeknologian vettähylkiviltä luomuksilta) jne. jne. Ehkä vanhemmatkin ovat turtuneet päiväkotiaikoina siihen, että kärrätään kasa vaatteita tarhaan ja siellä henkilökunta päättää, mitä puetaan. Eikä lapsenkaan ole tarvinnut päätään vaivata pukeutumisella. Vai onko teistä oikeasti niin erikoista, jos 6-7 -v. tajuaa laittaa sateella sadevaatteet ja hanskat kylmänä aamuna? Jos lapsi (ja vanhemmat!) päiväkotiaikoina oppii siihen, että tarhan tädit on kaikesta vastuussa, niin miten sitä yhtäkkiä tavat muuttuisi, kun koulu ja oma vastuu alkaa?
lapsi itse kysyä kuristensa perään? Omani kävi eskarin koulun yhteydessä, ja vaikka oli ihana hlökunta, oli ideana kyllä se, että lapsen täytyy itsekin miettiä mitä laittaa päälleen. On koulussakin sitten helpompaa. En tarkoittanut tätä millään pahalla, kyllä mielestäni voisi teidän päiväkodin hoitajat olla aktiivisempia.
saa mennä ulos pakkaseen vaikka ilman pipoa kun pitää itse saada päättää asiasta?
Mää kyllä karjaisen vielä murkunkin perään, että tarpeeksi vaatetta päälle.
ja heille on varattu ihan ikioma aidattu piha-alue missä leikkiä. Siellä on keinut, kiikut, hiekkalaatikko yms ja paljon kuraa tiettyinä päivinä kun on satanut ja aurinko paistelee. He ovat ulkona tunnin kerrallaan vähintään ja ihan jokaikinen eskarilainen siellä näyttää konttaavan ja möyrivän joten en todellakaan tajua missä päin on 6v lapsia jotka vaan maleksivat ulkona. Täällä on sanottu että kaikkien TULEE TOIMITTAA ne kuravaatteet mut silti jostain syystä hyvin harvoin ne on päällä. Kysyin äsken pojalta että sanoiko joku että pitää kurikset pukea ja vastaus oli että ei. Lapsi ei saa itse niitä kuivuaskaapista otettua missä ne säilytetään aina. Eskarissa 55 lasta ja 3 eri ryhmää. Odotan kyllä että on aikuisen vastuulla katsoa missä kunnossa se piha kulloisenakin päivänä on ja kertoa lapselle että kurikset tarvitaan. Jonkun pitää myös tulla ne lapsille antamaan KUN EIVÄT YLETY ITSE! Toivottavasti tämä nyt vähän selvensi lisää heille joilla lapsi koulun eskarissa missä kenties ulkoillaan vain välituntien mukaan. ap
mutta meidän eskarissa ilman muuta opetellaan jo omien aivojen käyttöä pukeutumisessa. Tämä EI tarkoita sitä, että eskaritkaan saisivat painella ilman pipoja, hanskoja jne. Mutta juuri kuriksien kohdalla mietitään jo etukäteen aikuisten kesken, tarvitaanko niitä ihan TODELLA. Eipä usein ole tullut sellaista tarvetta ja suurimmalla osalla ellei kaikilla, on jotain kosteussuojattua haalaria/housua yms.
Hyppy ekaluokkalaisen pöksyihin on valtava kun lapsi tulee päiväkodista, jossa kaikki on saneltua. Sitä ainakin meidän eskarissa pyritään kaikin keinoin lievittämään ja otetaan ensimmäisiä "askelia" koulumaailman suuhtaan, kaikilla alueilla.Vastuunkantoa pritään pikku hiljaa opettamaan, sitähän te äidit ja isät oletatte kun lapsi menee kouluun. Muistakaa nämä asiat silloin, kun ne varusteet eivät kuljekaan koulusta kotiin tai ovat hävinneet tai yllä on jotain aivan muuta kuin mitä piti.
voi aamu pimeässä tietää että piha niin kurainen että tänään tarvitaan kurahousut? Vai pitääkö lapsen mennä itse se piha tsekkaamaan ennen ulkoilua? Kyse kuitenkin vasta 6v lapsista...ei ole lapsen asia tietää kuraisesta pihasta ihan eri asia sitten jos taivaalta tulee vettä sen lapsi huomaa helposti itsekin. ap
mut mä katson ettei ihan ole munkaan asiani joka aamu mennä eskarille pihan kautta (ei sijaitse ollenkaan matkan varrella vaan toisella puolella taloa) vaan henkilökunta voi sen tehdä. Jos aamulla on nollassa en voi tietää mistään että kun keli lämpenee päivää kohti niin piha on kuravelliä. Se kun ei aina ole...ap
mut mä katson ettei ihan ole munkaan asiani joka aamu mennä eskarille pihan kautta (ei sijaitse ollenkaan matkan varrella vaan toisella puolella taloa) vaan henkilökunta voi sen tehdä. Jos aamulla on nollassa en voi tietää mistään että kun keli lämpenee päivää kohti niin piha on kuravelliä. Se kun ei aina ole...ap
vaan tarkoitin että aikuisten eli henkilökunnan eli tarhantätien kesken, tietysti :)
ja sen tarpeen tietäminen on eri asia kuin se että 6v opettelee sään mukaista pukeutumista. ei eskarilainen pue kurahousuja sään takia vaan sen takia että pihassa on kuraa...kyllä mun tyttöni eskarissa tiesi aina että milloin tarvii saappaita kun sataa vettä mutta ei todellakaan voinut arvata että missä kunnossa se piha tulee olemaan. Joskus se oli kuiva joskus ei. Keskellä päivää saattoi ripautella vettä jolloin meni kuravelliksi jne...todella on eskarin henkilökunnan tehtävä tehdä se määritys. Maiju
Eivät todellakaan saa pukeutua oman halun mukaan vaan siten kun mä käsken. Aika moni koululainen jättää ne saappaatkin kotiin kun ei ole aikuinen ollut käskemässä vaan annetaan vaihtoehtoja...ei sovi meille!
jo numeroni, mutta olin sitä mieltä, että lapsi voisi eskarissa jo itsekin miettiä, mitä vaatetta milloinkin tarvitaan. EN tarkoittanut sitä, että vaikka alusvaatteisillaan hiippailisi ulos, vaan sitä, että edes ENSIN ajattelisi itse eikä odottaisi että vaatteet kävelevät syliin. Kuten joku muukin kommentoi, hyppäys tarhasta koulumaailmaan on iso, jos järkevää ajattelua ja vastuunkantoa ei ole pukeutumisen osalta harjoiteltu vähääkään.
On ihan turha hankkia lapselle kalliita vaatteita, jos niitä ei osaa käyttää oikein. Tai mikä tyypillistä: hanskat ja muu unohtuu koululle, koska niitä saa kaupasta lisää ja onhan niitä jo kotonakin, koska "aina lapset hukkaa tavaroita". Juu, niin tuppaavat unohtamaan, meilläkin on jäänyt kouluun vaikka mitä, mutta ajatuksena on, että ne täytyy sitten sieltä etsiä, kun ei raha ihan puussa kasva. Joillain vanhemmilla on mielestäni tosi hällä väliä -asenne, kun oikein jo oletetaan ennalta, että lapset unohtaa kaiken väkisinkin eikä sille mitään voi. Kyllä voi, kun sitkeästi opettaa, vaikkei se aina hauskaa ole.
kurahousuja ja edelleen olen sitä mieltä ettei ole 6v lapsen asia tietää milloin tarvitaan kurahousja ja milloin ei. Lapsi ei voi tietää missä kunnossa piha on. ap
hänen pitää itse päätellä että "hei eilen sateli vettä, sit tuli yöllä pakkanen ja aamulla oli siis kuivaa mut nyt kun aurinko paistaa niin piha varmasti kuravelliä"...hohhhoijaa. Maiju
ei haittais jos kurassa olis kurahousut mutta ne roikkuu nätisti ja puhtaana eskarin kaapissa...ärsyttää!Mikä siinä onkin ettei niille lapsille voi niitä laittaa vaikka piha on ihan kuravelliä?
Mutta ehkä se sanominen eskariin auttaisi asiaa parhaiten. Ja sinnekin voi varmaan huomauttaa aivan kauniisti asiasta, ei tarvitse vaahdota?
luepa vastauksiani tosta ketjun alusta :D ap
Keväällä ilmoitettiin että kura-asu oltava syksyllä ja ostin tietenkin mutta kertaakaan ei ole käytetty.Saappaitakaan eivät pahemmin käytä.Osa lapsista ollut vähän väliä sukkahousuja ym...muita myöden märkänä.
Elämä on!
Heitän koneeseen likaset ja aamulla on taas puhtaana. Ai kamala.
kyllä eskarit itse pukevat ja tietävät mitä laitetaan päälle tai alle. Meillä ei edes ole kuriksia ja lapsi (viskari) itse tietää, että puku on vedepitävä ja sen saa suihkuttaa puhtaaksi ihan niinkuin kuriksetkin ja jättää ne sinne eteiseen roikkumaan.
Kyllähän sitä sattuu eikä aina huomata, että olisi pitänyt kurikset laittaa. Ja sitten vain perukoneeseen. Mutta jos asia toistuu usein, niin veisin kyllä pesemättä ne kuraiset housut sinne takaisin seuraavana päivänä, niin huomaisivat. - Ei niitä teccejäkään ole hyvä yhtä mittaa pestä.
Eskarivuonna olin kerran samalla lailla ärsyyntynyt kun oli vaatteet ihan kurassa ja päätin, että jos toistuu, niin vien takaisin ne kauraiset. Mutta se oli onneksi vain kömmähdys eskarin puolelta ettei ollut kuriksia eikä toistunut. Taisin pilke silmäkulmassa kertoakin, että meinasin tuoda ne housut pesemättä seuraavana päivänä.
Mikä kuulostaa kyllä omastakin mielestä aivan käsittämättömältä. Mutta näin kuulemma aletaan opettaa jo koulua varten (eskari koulun yhteydessä), lasten pitää itse osata päättää mitä päälleensä pukevat.
se asiasta kirjoittanut