MItä kieliä suomalaisten kannattaisi opiskella?
Englannin lisäksi siis.
Venäjä on kuulemma harhapolku kuten myös saksa. Mitä kannattaisi osata?
Kommentit (3)
Olen opiskellut koulussa englannin, ruotsin, saksaa ja latinaa. Näistä on ollut hyötyä aikuisiällä opiskellessa viroa, venäjää, ranskaa, espanjaa, portugalia, arabiaa, turkkia. Koskaan mikään kielenopiskelu ei ole turhaa. Se mikä itseä kiinnostaa ja mitä sattuu tarvitsemaan. On ihan höpönlöpöä etteikö oppisi enää aikuisena jotain kieltä. Mitä laajempi perusta, sitä helpompi on oppia myöhemmin se kieli, mitä tulee tarvitsemaan. Eikä voi tietää lapsena tai teininä vielä välttämättä mitä tarvitsee oikeasti.
Ellei nyt sitten tiedä teininä oikeasti varmasti elämänkutsumustaan. Mutta sekin voi vaihtua. Peruskielet on parhaat.
Käytän itse nykyään englantia, ja satunnaisesti ruotsia, turkkia ja joskus harvoin espanjaa.
Tuttavani tarvitsee kiinaa työssään. Sekin voi olla hyvä vaihtoehto.
Ja jos ei kielenopiskelu kiinnosta kouluaikana, ihan hyvin pärjää sillä pelkällä englannillakin.
Ehtii oppia muuta myöhemminkin, jos tarvitsee.
saksaa ja ranskaa. Olen globaalissa todella suuressa firmassa töissä, päivittäin yhteydessä ihmisiin eri puolella maapalloa ja ainoa osaamistani kielistä, jota en juurikaan tarvitse on saksa.
Saksalaiset hoitavat asiat kanssamme enkuksi. Ihan omasta halustaan.
Saksan tilalla minun olisi kannattanut lukea kiinaa tai venajää. Ja lisäksi olisi myös kannattanut olla opiskelijavaihdossa tai kesätöissä opiskeluaikana Kiinassa tai Venajällä.
mutta mä olenkin töissä sairaalassa, jossa noita potilaina