Äidit: miksi ihmeessä hyssytätte vauvaa tai "täristätte" vaunuja vaikka vauva on ihan hiljaa?
ja tämän oon huomannut etenkin ensimmäisten lasten äitien toimesta tapahtuvan tosi usein. Istutaan jossain kahvilla ja vauva on ihan hiljaa vaunuissa niin sitä vaunua on pakko heiluttaa koko ajan tai sitten jos on sylissä niin on pakko hytkyttää sitä. En yhtään ihmettele että täällä äidit valittavat kuinka muka eivät saa mitään tehtyä vauvan hereillä olo aikana jos on hirvee sirkus oltava päällä koko ajan..
Kommentit (30)
niin ei mene ku 3 sekuntia, niin alkaa ihan jumalaton huuto, joka ei lopu. Ei edes uudella hytkytyksellä, vaan äidin pitää nousta kävelemään ja rytkymään ihan todenteolla. Aika vaikee siellä kahvilassa sitten jutella muiden aikuisten kanssa...
Nukkuminen onnistuu meidän vauvelilta vain liikkuvissa vaunuissa ja autossakin vaan, jos nopeus menee yli 80km/h.
Hirvee sirkus tai ei, niin mieluummin se kuin huutokonsertti.
näkee heiluttelun menevän ravisteluksi, kannattaa mennä siinä tilanteessa sanomaan ko. äidille eikä ihmetellä asiaa myöhemmin netissä. Tavallinen hyssyttely ja ravistelu ovat kaukana toisistaan enkä soisi niitä verrattavan.
ja välillä se sylissä heiluttelu menee jo lähelle vauvanravistelua. lopettakaa se heilutus, hyssytys.. tai sitten se peppuun taputtelu niin et koko vauva hyppii.. ai kauhia :(
on tuollainen syvästi paheksuttava ENSIMMÄISEN lapsen äiti? (Tiesitkö, että jokainen saa ensin sen ensimmäisen lapsen. Vasta sen jälkeen voi saada toisen, kolmannen yms.) Itsekin kuljen päivisin paljon kahdestaan vauvan kanssa, kun isot lapset ovat (hyi minua!) virike-eskarissa ja virike-peruskoulussa.
Ja kyllä, heijaan vaunuja. Tämä vauva kun ei pysy unessa, jos vaunut eivät liiku. Mikä muuten ei minusta ole mitenkään tavaton ilmiö. Samaa kertoo moni muukin tässä ketjussa.
kaikki lapset ovat vauvasta taaperoon nukahtaneet vain ja ainoastaan jos heijataan vaunuissa tai tärisytetään/hytkytetään sylissä.:)
Anopin neuvot oli että kyllä ne nukahtaa kun vähän taputtaa selkää sängyssä.niin just.ainakin meillä oli sellainen konsertto että kun tuota mummin neuvoa kokeiltiin.
Eli hytkytyksellä ja rtärinällä ja heijaamisella jatketaan :)
T:jo neljän lapsen äiti.
se on stressireaktio, ahdistaa tuijottajat. Pidän ap:n kaltaisia tuijottajia potentiaalisena uhkana lapselleni ja minulle.
Olen varuillani hyökkäykseen tai juoksemaan pakoon.
Vaikka elämme melko turvatussa yhteiskunnassa ei koskaan tiedä, kuka on hullu ja koska tulee ryöstetyksi.
Olen valppaana kaiken aikaa.
Otan kännykän käteeni koska siinä on hyvä lyöntipinta-ala. Se on kovempaa materiaalia kuin käteni. Sillä on hyvä hakata hyökkääjä katuun.
se on stressireaktio, ahdistaa tuijottajat. Pidän ap:n kaltaisia tuijottajia potentiaalisena uhkana lapselleni ja minulle.
Olen varuillani hyökkäykseen tai juoksemaan pakoon.
Vaikka elämme melko turvatussa yhteiskunnassa ei koskaan tiedä, kuka on hullu ja koska tulee ryöstetyksi.Olen valppaana kaiken aikaa.
Otan kännykän käteeni koska siinä on hyvä lyöntipinta-ala. Se on kovempaa materiaalia kuin käteni. Sillä on hyvä hakata hyökkääjä katuun.
Kaikista pahinta ja kamalinta on se kun keinutetaan vauvan vaunuja niin että vaunut nousevat ja laskevat tosi voimakkaasti!!
Siis ihan 30-50 cm:n välillä.
Eivätkö nämä äidit ja isoäidit ajattele miltä se tuntuu vauvasta?
Kuin olisi keskellä isoa valtamerta, isoissa aalloissa!!Meillä ainakin vauva rauhottuu juuri sellaiseen oikeen kunnon heijaamiseen, eli ei taida ihan kamalalta tuntua! :D Eiköhän ne äidit osaa lopettaa tuollaisen jos oma vauva ei tunnu tyykkäävän...
Heijaaminen on eri asia kuin se valtava vaunujen pyörittely ylös ja alas!
tutkimuksessa, hän kertoi, että hetkutus ja heijaaminen lisää vauvan hermoston kasvua aivoissa. Siksi myös lapset tykkäävät keinua.
Tämä heijaaminen varmaan on äitien vaistomainen toiminta, millä vaistomaisesti tekevät sitä, mikä on lapsen kehitykselle tärkeää.
tutkimuksessa, hän kertoi, että hetkutus ja heijaaminen lisää vauvan hermoston kasvua aivoissa. Siksi myös lapset tykkäävät keinua. Tämä heijaaminen varmaan on äitien vaistomainen toiminta, millä vaistomaisesti tekevät sitä, mikä on lapsen kehitykselle tärkeää.
Kun siis kuuntelin vaistojani ja vauvaa.
Ja täytyy kyllä sanoa että vauvoissa on yksillöllisiä eroja. Yhtä piti hytkyttää ja pomputtaa ja suurin piirtein heitellä koko ajan jotta oli tyytyväinen (neuvolassa sanottiin että toimin juuri oikein, isäni taas hyvä että ei soittanut lastensuojeluun R.I.P.)ja yhden kohdalla taas ei tullut mieleenikään heiluttaa sitä koko ajan.
Ei kai kukaan heiluta sitä lasta jos se lapsi ei siitä tykkää!!! Luottakaa äidinvaistoihin. Jokainen äiti tuntee oman vauvansa parhaiten (jokainen normaali äiti siis).
havahdun aina siihen että heiluttelu jatkuu,vaikka pysähtyis...ihann tahatonta. Parasta on se että kun huomaa tekevän samaa ostoskärryjen kanssa ,kun pysähtyy jutteleen jollekki tutulle :D oli lapsi kyytis eli ei :D