Mies lyö lastaan! Mitä pitää tehdä?
Naapuruston mies lyö 10-vuotiasta tyttöään, ihan paljaalle pyllylle. Tyttö on kertonut asiasta kaverilleen, minun lapselleni. Tukkapöllyäkin hän saa aina jos ei tottele (esim. tule ajoissa kotiin).
Tyttö on aina tosi kiltti meillä olleessaan ja muutenkin mukava ja fiksu.
Mitä minun pitäisi tehdä??
Kommentit (19)
ja ihan aiheesta. Omia lapsiani en ole fyysisesti kurittanut silti koskaan.
Tee ilmoitus lastensuojeluun.
Joku olikin jo ehdottanut kouluterveydenhoitajaa.
ei sillä että vähättelen, mutta lasten suussa tarina voi kasvaa.
Joten harkitse tarkkaan ennen kuin soittelet mihinkään.
Mun lapsi on huutanut lattialla aiaiaiaia ei saa hakata... hän leikki yksinään olohuoneen lattialla.. kyllähän jo siitäkin olis naapurit voineet ilmoituksn tehdä.
Asioissa on aina kaks puolta...
Se on vastoin suomen lakia ! Ehdottomasti teet lastensuojelu ilmoituksen !
Tuntu tosi vaikealta tehdä ls-ilmoitusta... Tytön perhe tietäisi heti kuka ilmoituksen teki. Tyttö ei saisi enää olla meidän lapsemme kanssa ja vanhemmat varmasti kostaisivat jotenkin.
Olisiko parempi vai pahempi puhua suoraan tytön vanhemmille? Vai pyytää tyttöä sanomaan, että tiedämme emmekä hyväksy, sen on loputtava tai teemme ls-ilmoituksen?
Ap
tyttöhän siinä kärsii...
itsekkin kuritan joskus villiä 9v poikaa tukistamalla ja niin tehdään myös naapurustossa. Ihme hyysäystä nykyään tämä elämä.
Minä sain risua lapsena ja ihan normaali koulutettu ihminen minusta kasvoi, toisin kuin niistä, joita aina vaan "ymmärrettiin".
kerro koulun terkkarille tai opettajalle. Heidän on viran puolesta pakko tehdä jotain.
Ei ns. taviksella. Vaikka taviskin toki saa tehdä ilmon. Mutta asiaan, fyysinen kuritus on väärin.
Sanopas isukille, että jos ei lopeta kuritustaan, niin ilmoitat sossuun!
Joo, täytyy puhua isälle tai tytön opelle.
Helvetti kun ärsyttää tuollaiset paska-isät! :(
Ap
On edelleen aika tietämättömiä ihmisiä jotka ei vaan tiedä, että tukistaminen ja piiska on lailla kiellettyjä. Häntä on todnäk kasvatettu samoin. Toivokaamme että tyttö saa kotona myös rakkautta ja hoivaa. Mutta se ls-ilmoitus olis silti aiheellinen. Perhe tarvitsee tukea ja apua kasvatuksessa.
10, Just sen takia osaksi ärsyttääkin: isä (ja perhe) on muuten ihan kunnollisen tuntuisia. Sitten yhtäkkiä selviääkin että tyttöä hakataan...
Ap
Sain silti vitsasta(kerran) ja joskus tukistamista. Kyllä ne on jälkikäteen ottaneet päähän, vaikka ei nyt traumoista voikaan puhua.
kun menette sanomaan, jos siis teillä siellä naapurustossa on muitakin taloja, missä tämä tyttö leikkii. Jos on sielläkin puhunut asiasta? Käsitin, että asutte rivitalossa/kerrostalossa?
Minä tunnen ja tiedän monia (tai no monia,mutta muutamia) ulospäin lempeitä äitejä, jotka kurittavt fyysisesti. Ja ihan riittävän monta ns. hyvää perhettä tiedän, joiden lapset sitten kuitenkin ovat kiusaajia, ihan fyysisesti käyvät pienempien ja nuorempiensa päälle.
ELi jotain vikaa siellä ulospäin hyvässä perheessä on, jos lapset ovat vain ilkeitä ja riidanhaluisia muille lapsille, kiusaavat.
Vaikka vanhemmat ovat ulospäin tosi lempeitä ja kivoja, ja kuuluvat kaikenmaailman "lapsiystävällisiin" järjestöihin jne..
Ap.n tapauksessa en kuitankaan alkaisi lastens.ilmoituksia tekemään, enkä opettajalle ilmoittelemaan.
Se taho, johon ottaisin yhteyttä, olisi koulun terveydenhoitaja.
Kertoisin, että lapsi itse on puhunut tällaista, ja uskot lasta, ja olet huolissasi. Kertoisin, että perhe on teille tuttu ja vanhemmat vaikuttavat muutoin oikein hyvin huolehtivan lapsesta, mutta koet että fyysinen kuritus on väärin. Tiedustelet, voisiko kouluth jutella lapsen kanssa.
Jos pelkäisin kiinnijäämistä, pysyisin nimettömänä. Vaarana on, että th kertoo kuka soitti ja mistä tiedot sai.
Sen jälkeen, jos sinä "paljastut"
tyttö ei saa olla teidän tytön kanssa
perhe suuttuu aivan mielettömästi teille
lapsi ei enää koskaan uskalla puhua kellekään aikuiselle kotioloistaan tai huonosta kohtelusta tai, jos on jotain murheita.
Ja lapsen etuhan tässä ei sitten enää ole.
Lastes.ilmoitus on myös todella raskas myös sille lapselle, koska etenkin pahoinpiteyepäilyksissä se selvittely on aika perusteellinen ja aika raskas niin vanhemmille kuin lapsellekin.
Lisäksi ls-taho tekee isästä rikosilmoituksen, hän joutuu maksamaan sakkoja ja lapselle kivusta ja kärsimyksestä korvausta. Lisäksi aina AINA on huostaanoton uhka, ja vaikka lapsi saakin selkään, muutoin kotiolot ovat kaiketi ihan kunnossa ja lapsi kärsisi itse siitä erottamisesta.
Mieti siis tarkkaan mitä ja miten teet, jos haluat että tilanne loppuu...
voit myös jutella lapsen kanssa ja sanoa, että sellainen fyysinen kurittaminen on suomen laissa kielletty, lasta ei saa lyödä edes omat vanhemmat, tietääköhän isäsi sitä.
14, kiitos pitkästä kirjoituksesta.
Jos otan kouluterveydenhoitajaan yhteyttä, niin eikös hänen täydy tehdä ls-ilmoitus?
Kerroinpa kenelle tahansa (sossu, ope, terkkari), perhe tietää, että minä olen heidät paljastanut. En nimittäin usko, että kukaan muu tietää väkivallasta. Siksi haluaisin hoitaa asian mahdollisimman "hyvin". Enkä halua että lastemme ystävyys loppuu tai että tyttö joutuu kärsimään sossun toimista.
Tuo tytölle itselleen puhuminen voisi tavallaan olla paras ratkaisu. Mutta sillä voi olla samat seuraukset kuin esim. opelle kertomisessa: vanhemmat suuttuvat minulle, lastemme ystävyys loppuu jne.
Äh, nyt menen nukkumaan ja mietin tätä asiaa lisää huomenna. Jotain on kuitenkin pakko tehdä pian.
maassa kotonaan, jos jokaisen lapsen kaverien vanhemmat ilmoittelisivat eteenpäin kuulemistaan tai luulemistaan asioista?