Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sossun varassa elävät, miten ajauduit sossun asiakkaaksi?

Vierailija
12.10.2010 |

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin valmistunut vuosi aikaisemmin ja Suomi syöksyi lamaan. Työpaikkoja ei ollut. Muutin myös pois kotoa, tuloni olivat työttömyyspäiväraha 1800 mk - vuokra 1200 mk ja sähkölasku 150 mk. Kotona ei voitu auttaa, isä oli työtön ja äiti lomautettu, kun kummankaan tehtaan Venäjän vienti ei vetänyt. Sinnittelin. Tein vaikka mitä pientä, mistä sai rahaa. Kesäkuussa menin sossuun, kun en mistään mitään saanut ja tuli tv-lupa- ja lääkärilaskut, jotka kaatoi pikkuisen budjettini nollalle. Asumistuesta en tiennyt yhtään mitään. Otin hatun kouraan ja menin sossuun maha kurnien, nolona. Virkailija katsoi minua tosi pitkään ja ihmetellen, varasi ajan seuraavalle päivälle ja täytettiin asumistukihakemus, tilillekin kolahti 1100 mk. Tunsin itseni Kroisos Pennoseksi, varsinkin, kun siitä viikon päästä tuli puhelu: Olisi työpaikkaa tarjolla...

Yhden kuukauden elin siis sossun tuella :)

Vierailija
2/5 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä sossussa, mutta saatan sinne päätyä, koska sairastuin mieleltäni ja opinnot viivästyivät, minkä vuoksi opintotuki on loppu ja sairaspäivärahat on loppuneet jo pari vuotta sitten, ja nyt yritän saada opintoja loppuun mikä vie sen verran aikaa, etten kovin paljoa töitä voisi tehdä samaan aikaan mikäli niitä saisin, koska henkiset ongelmani toisinaan näkyy uloskinpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 aikuista, 3 lasta. olen kotiäitinä. Mieheni jäi työttömäksi 3 vuotta sitten, joten lähti opiskelemaan uuteen ammattiin. 2 vuotta oltiin sossun asiakkaita, koska miehellä oli vain opintotuki tulona ja minulla kotihoidontuki.

Nyt homma tasaantumassa, viime kuussa jouduttiin hakemaan toimeentulotukea koska olin leikkauksessa ja tuli iso sairaalalasku.

Nyt mies siis ansiopäivärahalla ja kohta puoliin työllistymässä.

Vierailija
4/5 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päästä ehkä, en välttämättä, mutta en kyllä haluakaan, vaan haluaisin mennä töihin niin kuin muutkin. Sitten on haettava eläkettä jos ei kerta kaikkiaan onnistu töiden teko, mutta ei sillä eläkkeellä kovin hyvin tulisi toimeen, eli sikäli se on viimeinen vaihtoehto. Ja olen alle 30 niin mitä hittoa mä sitten tekisin seuraavat 50 vuotta jos eläkkeellä olisin.

Vierailija
5/5 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka kerta oli kun muutin 18-vuotiaana pois kotoa, opiskelin ja oli lainakin mutta tietysti hain toimeentulotukea kun siihen mahdollisuus oli. Mm. oppikirjani kustansi sossu.

Toisen kerran olin sossun asiakas äitiyslomalla, jolloin myös muutin ja itse asiassa mulla on tänä päivänäkin vielä sossun vakuus nykyisestä asunnostakin kun ei ollut varaa takuuvuokraan (ja se edellinen asunto oli sellainen jossa ei vauvaa/lasta voi pitää). Asiakkuus jatkui kotihoidontuelle saakka, eli kun lapsi täytti 3, ja "ylimääräistä" sain uudet silmälasit. Sitten jäin työttömäksi ja sain niin hyvää ansiosidonnaista, etten saanut enää toimeentulotukea.

Puolen vuoden kuluttua sainkin sitten jo töitä taas etten ole mitään toimeentulotukia enää sen jälkeen tarvinnut.