Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako raskaana syödä vuohenjuustoa?

Vierailija
12.10.2010 |

Entäpä aurajuustoa?

Oon ihan sekaisin mitä juustoja sai syödä.

Söin sunnuntaina ison vuohenjuustosalaatin ja yöllä supisteli puoli tuntia niin että luulin että tulee keskenmeno. Viikkoja vasta 7+ jotain.

Jos ei saa, niin mitä siitä aiheutuu?

Eikös se listeria ole ainakin jossain muualla kuin Suomessa ongelma?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset sanoo saa (jos on valmistettu pastöroidusta maidosta, aurajuusto on)

Toiset sanoo ei.

Vierailija
2/12 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aura (siis se Valion Aura) on pastöroidusta maidosta valmistettu, mutta esim. pienten suomalaisten tilojen homejuustot tai vaikkapa ranskalaiset herkkujuustot eivät välttämättä ole. Itse en ole syönyt muuta kuin sellaisia juustoja, joista olen itse nähnyt tuoteselosteen tai jotka ovat käyneet kunnolla uunin kautta.

Listeriaa on Suomessakin. Sitä on mm. maaperässä, eli sen takia myös juurekset pitää pestä hyvin. Listeria on ihan vakavasti otettava riski.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä on pehmeitä/ tuorejuustoja.

PAITSI kypsennettynä.

Jotkut sanoo että voi syödä jos on tehty pastoroidusta maidosta, mutta mä en ota riskejä. :D

Eikä mies sitä paitsi anna :D (se vielä tarkempi mitä laitan vartoovana suuhuni :D )

Homejuustoa ei saa syödä, kun siinä on sitä bakteeri viljelmää..

Toivottavasti tästä oli vähän apua.. Itsekkin vielä vähän pihalla noista juustoista joten varmassa vara parempi :)

Vierailija
4/12 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä oli iso elävä toukka. En viitsinyt sanoa ravintolassa, vaan siirsin vain pois lautaselta. Olisikohan siinä salaatissa ollut jotain?

Tunnen nyt itseni vähän tyhmäksi, mutta en googlettamalla saa selville mitä aiheutan huonosti pestyjen juuresten tai juuston avulla itselleni.

Eli tuleeko mulle itselleni joka tapauksessa joku ohimenevä tauti vai voiko vain vaikuttaa niin että tulee keskenmeno (sitä pelkäsin yöllä kamalasti, sillä supistelu oli niin kovaa että huusin, tuli ihan mieleen synnytykseen lähtö) vai voinko vammauttaa sikiötä jotenkin?

t. tällä kertaa tyhmänä, ap

Vierailija
5/12 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homejuustoa ei saa syödä, kun siinä on sitä bakteeri viljelmää..

Vierailija
6/12 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä on pehmeitä/ tuorejuustoja. PAITSI kypsennettynä. Jotkut sanoo että voi syödä jos on tehty pastoroidusta maidosta, mutta mä en ota riskejä. :D Eikä mies sitä paitsi anna :D (se vielä tarkempi mitä laitan vartoovana suuhuni :D ) Homejuustoa ei saa syödä, kun siinä on sitä bakteeri viljelmää.. Toivottavasti tästä oli vähän apua.. Itsekkin vielä vähän pihalla noista juustoista joten varmassa vara parempi :)

Pastoroituja saa syödä ihan kaikkien ohjeistusten mukaan. Ja homejuuston bakteeriviljelmä :)

Vierailija
7/12 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos salaatissa on toukka niin sellainen annos tavataan palauttaa keittiöön joka tapauksessa, oli siinä sitten tauteja tai ei.

Eikä kukaan tällä palstalla voi tietään, saatko taudin tai keskenmenon.

Enkä ylipäänsä tajua sitä, miksi tällä palstalla jatkuvasti kysytään, mitä saa syödä ja mitä ei, kun jokainen on neuvolasta tarvittavat ohjeet saanut ja lisää infoa löytyy netistä. Ettekö te osaa lukea?

Vierailija
8/12 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vastuskyvyltään heikentyneillä henkilöillä listerioosi ilmenee aivokalvontulehduksena tai verenmyrkytyksenä tai molempina. Raskaana oleville listeria aiheuttaa yleensä flunssan kaltaisia oireita. Vakavimmat seuraukset ovat keskenmeno tai vastasyntyneellä aivokalvontulehdus. Riskiryhmillä taudin itämisaika tartunnasta sairastumiseen voi olla pitkä, jopa useita viikkoja, jolloin tartuntalähdettä on vaikea jäljittää. Riskiryhmien osuus on jo yli 20 % väestöstämme ja kasvaa jatkuvasti."

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa_elintarvikkeista/el…

Vierailija
9/12 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä kielisi salaatin toukka, eli söit jotain pesemätöntä salaattia tms. Jos edes salaattia ei oltu pesty, niin ehkä se muukin keittiöhygienia oli ollut kyseenalaista.

Vierailija
10/12 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itämisaika tartunnasta voi olla jopa useita viikkoja. Jos saat tartunnan, sinulle nousee kuume ja tämän seurauksena voit saada keskenmenon. Listeriatartunnat ovat hyvin harvinaisia. Sinun kuvaamasi kipu kuulostaa kyllä huolestuttavalta, mutta salaatin syömisestä se ei johdu.

Siellä oli iso elävä toukka. En viitsinyt sanoa ravintolassa, vaan siirsin vain pois lautaselta. Olisikohan siinä salaatissa ollut jotain? Tunnen nyt itseni vähän tyhmäksi, mutta en googlettamalla saa selville mitä aiheutan huonosti pestyjen juuresten tai juuston avulla itselleni. Eli tuleeko mulle itselleni joka tapauksessa joku ohimenevä tauti vai voiko vain vaikuttaa niin että tulee keskenmeno (sitä pelkäsin yöllä kamalasti, sillä supistelu oli niin kovaa että huusin, tuli ihan mieleen synnytykseen lähtö) vai voinko vammauttaa sikiötä jotenkin? t. tällä kertaa tyhmänä, ap

Vierailija
11/12 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja salaatti hyvää. Mutta olin tosiaan syönyt melkein koko salaatin kun se toukka tuli vastaan.

En ole käynyt vielä neuvolassa ja olen googletellut ohjeita, mutta ei niistä saa mitään tolkku. Listat jopa vähän vaihtelee.

Eikö nuo ruoka-aineet muistaakseni olleet 7 v sitten kiellettyjen listalla. Silloin sai syödä muuta paitsi maksaa.

Kyllä on asiat monimutkaistuneet.

Se mun yöllinen kohtaus oli molemmissa munasarjoissa ja kesti sen puoli tuntia aaltomaisesti krampaten. Mutta ähkin ja puhisin ja huusin niinkuin olisin synnyttänyt ja siltä se tuntui.

No, en kai minä mitään vastausta saa mistään. Täytyy toivoa parasta että siellä on joku vielä hengissä kun neuvolaan pääsee.

Nytkin vielä tulee sellaisia aaltomaisia lieviä kipuja silloin tällöin, etenkin iltaisin mutta myös päivällä. Onkohan se normaalia? Onneksi mitään vuotoa ei tule.

ap

Vierailija
12/12 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivut vaikuttavat ikävä kyllä keskenmenolta. Vuoto ei välttämättä ala heti kipujen ilmetessä. Mutta jos niin ikävästi käy, että raskaus menee kesken, ei se syömästäsi salaatista johdu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän