Olen suunnitellut tyttärelleni nimeä Alise. Mutta OV
mietityttää, että mahtaako ihmiset nimen kuullessaan tunkea ässän tilalle c-kirjainta..? Eli joutuukohan tyttö aina nimensä sanoessaan lisäämään "ihan vaan ässällä, ei ceellä"
no toisaalta, onhan paljon muitakin nimiä, joita pitää korjailla "Miia kahdella iillä/Nina yhdellä iillä" jne joten ei se nyt kynnyskysymys ole.
Mitä mieltä muuten nimestä?
Kommentit (10)
Uskokaa tai älkää nimeni on Maria ja jos en erikseen joka kerta sano, että kirjoitetaaan i:llä niin ihmiset kirjoittavat Marja. Että ei se niin yksinkertaista ole...
t. toinen Maria
Täällä päin missä asun, Alice on käytetty, vaikkei kovin yleinen nimi ja se sanotaan Alise, ei älis. Täällä joutuisi jokaiselle selittämään kirjoitusasun.
luulen että ennemmin pitää korjata että viimenen kirjain on e eikä a. tuskin sitä c:tä sinne niinkään tungetaan, mutta alisa voi tulla aika helposti.
mut ei se mikään maailman loppu ole T. Rosa (lausutaan Roosa)
olevansa MarJa eikä MarIa... Eli jokainen nimi kuullaan varmasti jossain vaiheessa väärin. :)
Uskokaa tai älkää nimeni on Maria ja jos en erikseen joka kerta sano, että kirjoitetaaan i:llä niin ihmiset kirjoittavat Marja. Että ei se niin yksinkertaista ole...
Musta se on sellainen "mietittiin Eliseä, mutta haluttiin vähän olla erikoisia, koska ollaan niin erikoisia" -nimi.
väestörekisterikeskuksen sivuillakin näkyy että on kastettu miltei 1000 Alise-nimistä...
että se siitä "erikoisuudesta".
ap
Oma tyttöni on Alisa, ja tosi usein joudumme sanomaan, että siinä on vain yksi i. Myös omaa nimeäni joudun vastaavalla tavalla selittämään.
Anna vain Alise, se on kiva nimi. Kaikkien nimien ei tarvitse olla samasta muotista, vaikka av-mamma ei lähtökohtaisesti hyväksy kuin mahdollisimman tavalliset ja helpot perusnimet. ;)
ja jos sitä joutuu kertomaan sitä kirjoitusasua, niin mitä sitten? Ei se ole mikään iso vaiva.
Ja jos joku sanoo "mä olen Alise" niin kyllä mä olettaisin että se on juurikin Alise. Jos nimi olisi Alice, se kai sanottaisiin alis tai älis.