Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi - 2½v ei suostu nukkumaan päiväunia

Vierailija
11.10.2010 |

Moi!

Onko vinkkejä mitä ihmettä voisin tehdä, kun poika 2½v on päättänyt olla nukkumatta päiväunia?! :( Mielestäni on vielä kamalan pieni, ja päivälevon tarvitsisi. (ok, olen itse raskaana ja perussairauteni vuoksi huonossa kunnossa - myös minä tarvitsisin nuo päiväunet... )

Eli nyt on mennyt jo muutama viikko niin, että lapsi ei suostu nukahtamaan. Ollaan aina ennen menty vierekkäin sänkyyn pötköttämään, luettu kirjaa ja sitten käyty unille. Homma on toiminut ongelmitta.

Nyt lapsi vaikuttaa lounaan jälkeen väsyneeltä, kuten aikaisemminkin. Mennään yläkertaan, luetaan satu ja sammutetaan valot. Lapsi saattaa maata ja pyöriä vieressä puolikin tuntia, ja sitten sanoo "ei tästä nukkumisesta tule mitään" tai "mennään äiti alakertaan" tms. Ei kertakaikkiaan ole väsynyt.

Olen nyt kolmen viikon aikana saanut hänet nukkumaan ehkä 3 kertaa unet, ja niinä päivinä on ollut jotain poikkeuksellisen raskasta puuhaa (perunannosto, metsäretki jolla käveli 1½h) paitsi eilen jolloin kamalan taistelun tuloksena nukahti viimein klo 15... Sitten olikin kiukkuinen kun kesken unien jouduin herättämään klo 16 ettei yöunet kärsisi... No kärsihän ne kuitenkin, lapsi nukahti eilen vasta klo 23.

Voiko näin pieni ihan oikeasti jo pärjätä ilman unia?! Vai onko tämä vaan joku kausi? Onko jotain hirveän hyviä vinkkejä miten saan lapsen nukahtamaan? Vaunuihin esim. ei suostu nukahtamaan, ei ole nukkunut niissä enää varmaan vuoteen.

Yöunia nukkuu suunnilleen 10-11h.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä, että nyt ilta on oikeasti meidän aikuisten omaa yhteistä aikaa. Tuntuu ihmeelliseltä että talo on hiljainen jo 20:30, kun ennen siihen aikaan vasta syötiin iltapalaa ja sitten alkoi ainakin tunnin mittainen nukutustaistelu.... :) Ja takuulla on helpompaa kyllä sitten kun vauva syntyy, eiväthän nuo kuitenkaan varmaan nukkuisi samaan aikaan niitä uniaan... En ollut asiaa näin ajatellutkaan :)

Ap

Meillä sama homma. Odotin kakkosta viimeisilläni, kun päiväunitaistelu alkoi. Ja ikää tuolloin 2v2kk. Sitten mentiin jonkin aikaa niin, että nukkui ehkä aina joka kolmas päivä päikkärit, eli vaan kun oli selkeästi väsynyt. Ja jos olen ihan rehellinen, niin se helpotti elämääni kovasti! Kun vauva syntyi, esikoinen jätti pian nukkumiset kokonaan pois. Se oli mielestäni tosi hyvä juttu, koska minun ei tarvinnut enää olla pari tuntia puolilta päivin kotona, joka päivä. Pieni vauva nukkuu helposti rattaissa, joten pääsimme liikkumaan ja kyläilemään paljon vapaammin. Ja sitten kun vauva nukkui kahdet unet olisi ollut tosi rasittava, jos esikoinen olisi vielä nukkunut siinä välissä, mullahan olisi aina toinen ollut nukkumassa. Ulkoiltiin aina aamupäivällä (esikoinen puistotädillä) ja sitten lounaan jälkeen touhuttiin vähän aikaa jotain rauhallista, luettiin kirjaa, tehtiin palapeliä tai katsottiin lastenohjelma (saa äitikin huilattua;) Ja suuri plussa oli myös, että nukahti sitten iltaisin todella helposti jo kahdeksalta ja nukkui koko yön hyvin. Eli loppujen lopuksi mä koin, että mulla/meillä oli paljon enemmän "omaa aikaa", kun päikkäreitä ei enää nukuttu. Nyt kakkonen täyttää kaksi ja välillä nukutus päikkäreille takkuaa. Vielä tarvitsee niitä kyllä, mutta on jo ollut päiviä, kun on jättänyt päikkärit väliin. Meneeköhän taas saman kaavan mukaan? Saa nähdä.

Vierailija
22/23 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania olette, miten stressittömäksi te oloni saattekaan näillä viesteillänne :) Onhan se ihan totta, että ei meidän tartte minkään standardiaikataulun mukaan elää - kotona kun kaksin möllötetään... Ehkä todellakin nyt vähän löysään tätä nutturaani ja alan uskoa että minun ei väkisin tartte lastani uneen saada - niin ihanteellista kuin se yleisen käsityksen mukaan olisikin :)

Ap

ja unohdetaan yksilöllisyys. Minusta on paljon luonnollisempaa, että kaksivuotias jättää päiväunet pois (jos on iloinen ja nukkuu hyvät yöunet), kuin se että päiväkodissa pakkonukutetaan vielä viisivuotiaita. Se on se päiväkotikierre, herätetään aamulla, nukutaan päikkärit pk:ssa, haetaan myöhään pk:sta, liian vähän yhteistä perheaikaa, laitetaan liian myöhään nukkumaan (koska ei myöskään nukahda aikaisemmin) ja herätetään taas aamulla kesken unien jne. Mutta eihän kotihoidossa olevan kaksivuotiaan elämä tarvitse olla tällaista. Ihan hyvin voi pärjätä ilman päikkäreitä, menee illalla aikaisemmin nukkumaan ja saa aamulla nukkua niin pitkään, kuin haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli montako tuntia poika nukkuu yöllä? Mietin että käy aika myöhään unille, herääkö silti aikaisin..? Voi apua jos meidänkin poika tulee olemaan kovin vähäuninen jo noin pienenä... :D Itse mielelläni nukkuisin pitkät yöunet, ja päälle vielä päiväunet... Tuntuu ihan absurdilta että 2v tuntuu jo nyt olevan virkumpi ja vähäunisempi kuin minä :)

Ap

Poika, 4v ei nukkunut tarhassakaan, vaikka makasi paikallaan hiljaa tunnin. Onneksi hoitajat huomasivat, että pärjää ilmankin ja siirtyi eskareiden kanssa puuhastelemaan. (Näin kiva tilanne ei ymmärtääkseni joka tarhassa ole)

2 krt on nukahtanut päiväunille tarhassa (uimaressun tms jälkeen) ja sitten valvotiinkin kotona 24.00 asti, muutoin menee 22.00 nukkumaan. Suunnilleen, vähän vaihdellen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi