Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi - 2½v ei suostu nukkumaan päiväunia

Vierailija
11.10.2010 |

Moi!

Onko vinkkejä mitä ihmettä voisin tehdä, kun poika 2½v on päättänyt olla nukkumatta päiväunia?! :( Mielestäni on vielä kamalan pieni, ja päivälevon tarvitsisi. (ok, olen itse raskaana ja perussairauteni vuoksi huonossa kunnossa - myös minä tarvitsisin nuo päiväunet... )

Eli nyt on mennyt jo muutama viikko niin, että lapsi ei suostu nukahtamaan. Ollaan aina ennen menty vierekkäin sänkyyn pötköttämään, luettu kirjaa ja sitten käyty unille. Homma on toiminut ongelmitta.

Nyt lapsi vaikuttaa lounaan jälkeen väsyneeltä, kuten aikaisemminkin. Mennään yläkertaan, luetaan satu ja sammutetaan valot. Lapsi saattaa maata ja pyöriä vieressä puolikin tuntia, ja sitten sanoo "ei tästä nukkumisesta tule mitään" tai "mennään äiti alakertaan" tms. Ei kertakaikkiaan ole väsynyt.

Olen nyt kolmen viikon aikana saanut hänet nukkumaan ehkä 3 kertaa unet, ja niinä päivinä on ollut jotain poikkeuksellisen raskasta puuhaa (perunannosto, metsäretki jolla käveli 1½h) paitsi eilen jolloin kamalan taistelun tuloksena nukahti viimein klo 15... Sitten olikin kiukkuinen kun kesken unien jouduin herättämään klo 16 ettei yöunet kärsisi... No kärsihän ne kuitenkin, lapsi nukahti eilen vasta klo 23.

Voiko näin pieni ihan oikeasti jo pärjätä ilman unia?! Vai onko tämä vaan joku kausi? Onko jotain hirveän hyviä vinkkejä miten saan lapsen nukahtamaan? Vaunuihin esim. ei suostu nukahtamaan, ei ole nukkunut niissä enää varmaan vuoteen.

Yöunia nukkuu suunnilleen 10-11h.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväunet loppuivat alle 2 v iässä. Jätin ne pois siinä vaiheessa, kun nukuttamiseen meni aikaa enemmän, kuin mitä lapsi nukkui. Ei maksanut vaivaa tapella tuntitolkulla.

Vierailija
2/23 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppui päiväunien nukkuminen n.2v tienoilla. Oikeastaan silloin kokonaan aikaisemmin jo jätti väliin. Ei meillä 2,5vuotias enää nuku. Tosin näin teksi yksi lapsistamme, muut ovat tehneet eri tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotin keskimmäistä ja jäin äitiyslomalle. Samalla esikoinen jäi päivähoidosta pois ja kotona ei suostunut enää nukkumaan päikkäreitä ikinä. Ikää oli tuolloin 2v 3kk. Kauhealla väsytystaistelulla (kirjaimellisesti) ehkä joskus nukahti myöhään iltapäivällä, just kuten teillä ap..

Tiedän, miltä susta tuntuu, itsekin olisin halunnut ne päikkärit.. Ja tosiaan lapsi oli alkuun hyvinkin kiukkuinen illansuussa, mutta aika nopeasti tuohon uuteen rytmiin sitten sujahti, illalla nukkumaanmeno aikaistui järkevään kellonaikaan 20-21 paikkeille ja aamulla heräsi noin klo 7.

Vierailija
4/23 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oleva lapsi jättää usein päiväunensa 2-3 vuoden ikäisenä!

Vierailija
5/23 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ainakin niihin on tullut tauko. Kannattaa pitää lepohetkestä kiinni mutta nukkumaanhan ei voi pakottaa.

Vierailija
6/23 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2v3kk tyttö nukkuu päiväunet päiväkodissa, mutta nukahtaa kuulemma aika huonosti, tai siis kekkaloi sängyssä pitkään. Viikonloppuisin ei nuku kotona päikkäreitä. Yöunet ovat noin 11h. Se kai sitten riittää. Hän on ihan pirteä ja iloinen koko päivän. En viitsi taistella, jos ei nuku, niin ei nuku.

Vierailija
7/23 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5 v. joskus nukahtaa autoon. Kotihoidossa molemmat. Esikoista yritin pakottaa päiväunille, mutta ei siitä mitään tullut. Kukkui sitten puoleen yöhön valveilla ja päivässä meni pari tuntia lapsen nukuttamisiin. Älä kuuntele mitä muut sanoo (esim. neuvola..). Meillä on elämä paljon helpompaa ilman päikkäreitä.

Vierailija
8/23 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jotenkin ajatellut, että tämän ikäisen tulisi ilman muuta nukkua päiväunet... Äitini sanoi minun nukkuneen päiväunia vielä 5-vuotiaana... :-P Meillä taitaa pojan kanssa olla aikalailla erilaiset unenlahjat :D

Mutta kai se on sitten uskottava, että hän on päiväunista kasvanut jo ulos. On kyllä ihan totta, että eihän toista voi pakottaa nukkumaan... Eikä siinäkään ole mitään järkeä, että sitten yöunet venyy melkein puoleen yöhön.

Lukuhetki ja lepo tullaan siis pitämään edelleen, mutta ehkä en enää jaksa vetää stressiä siitä että en saa lasta nukatamaan.

Oli kiva kuulla ettei ole tavatonta ettei tämän ikäinen nuku :)

Ap

Vierailija
9/23 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on päikkärit siirretty pari tuntia myöhemmäksi niin esikoinen ja vauva nukkuvat samaan aikaan. Muuten esikoisen nukutus on yhtä tappelua ja koko ajan joku lapsi on nukkumassa. Eli nyt päikkärit välipalan ja iltaruoan välissä. Silti nukahtaa illalla noin klo 22. Pimenevät illat on auttanut tuohon nukahtamiseen, kesällä sekin oli yhtä tappelua. Jossain välissä pidimme myös pari viikkoa taukoa niin uhmis unohti, ettei halua nukkua. Ihan turhaa oli lähteä nukuttamaan lasta, joka heti ruokapöydästä noustuaan ilmoitti, ettei halua nukkua.

Vierailija
10/23 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset eivät tuossa iässä tarvitse enää unia ja toiset nukkuu täysillä.

Meillä tyttö jätti päiväunet 2v:nä pois. Jos nukkui niin ei millään illalla saanut nukkumaan. Isoveli oli tuolloin 4v ja hän nukkua tuhnotti.

Päiväkodille oli ongelma tuon 2v:n nukkumattomuus.

Vierailija
11/23 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoiletteko ennen päiväunia? 2 v vielä pieni, tarvis päiväunet. Ulkoilu ja fyysinen touhuaminen ulkona auttaa unen saannissa. Lasillinen maitoa voisi auttaa nukahtamaan?

Itse imetän viel 2 vuotiasta päiväunille ja se on kätevä tapa saada rauhoittumaan. Sitä ennen ulkoillaan ja syödään lounas.

Vierailija
12/23 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävi just niinkuin 2:n kirjoittajalla. Valitin neuvolassa, koska olin raskaana. Neuvolan täti sanoi ettei naapurien kanssa vertailla unesta, koska ne on kaikilla yksilölliset. Siis unen määrä ja tarve.

Tässäkin tapauksessa äiti tarvitsee sitä enemmän kuin lapsi. Jos äiti rauhoittaa iltapäivän ja ei pyrikään nukuttamaan lastaan, niin pienen ajan kuluttua lapsi menee yöpuulle ilta kahdeksan aikaa. Ja jos äitikin menis jo klo 22 niin hän jaksaisi myös ...

Vierailija
13/23 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aamu alkaa n. klo 7:30. Hetken aikaa heräillään ja sitten syödään aamiainen, tehdään vähän kotihommia (tiskit koneeseen, ehkä pyykinpesukoneen täyttö tms. puuhaa missä lapsi auttaa) ja sitten lähdetään ulos. Yleensä mennään puistoon naapuriperheen kanssa, samanikäiset pojat riekkuu siellä keskenään ihan hiki hatussa. Lisäksi käydään kehoissa joissa paljon touhua.

Lounas syödään klo 11:30-12, riippuen mihin aikaan keritään ulkoilulta tai kerholta kotiin. Ruuan jälkeen on siis aina aikaisemmin onnistuneet tosi hyvin nuo unet. Lopetin imetyksen kun lapsi oli 1v7kk, siihen saakka hänkin nukahti tissille. Mutta sen jälkeen siis ihan itsekseen. Mihinkään maitolasilliseen en häntä halua nukuttaa (eikä kyllä varmasti nukahtaisikaan, vastahan me ollaan syöty ja juotu lounas - tuskin tekee mielikään), sillä meillä pestään hampaat ennen päikkäreille menoa... En halua ylimääräistä happohyökkäystä enää siinä vaiheessa suuhun :)

Ihan rauhassa siis kainalossa yleensä jaksaa pötköttää, joskus jopa silmät kiinni. Usein kuitenkin huomaan (kun kurkistan salaa omien suljettujen silmien takaa) että hän makaa siinä silmät auki ja näpertää vaikka peitonkulmaa tai tutkii jotain unileluaan... Jossain vaiheessa sitten muuttuu levottomaksi ja alkaa kiipeillä pois sängystä. Joskus pyytää nätisti silittäen että "mennään äiti alas" ja välillä vaan alkaa riekkua ympäriinsä ja toivoo sillä minun ymmärtävän ettei ole ajatellut nukkua.

Unien jälkeen ollaan syöty välipala, ulkoiltu päivälliseen saakka (klo 17) ja sitten vielä illallakin usein lapsi on saattanut isänsä kanssa käydä ulkoilemassa omalla pihalla / käydään porukalla kaupassa tms. puuhaa ja klo 19:30 on iltapala.

Yöunille lapsi nukahtaa nyt päiväunet jätettyään joskus 20:30-21 pintaan.

Ja siis juu, minustakin 2½v on vielä pieni ja mielestäni tarvitsisi päiväunet, mutta hän tuntuu itse olevan nyt ihan eri mieltä :)

Ap

Ulkoiletteko ennen päiväunia? 2 v vielä pieni, tarvis päiväunet. Ulkoilu ja fyysinen touhuaminen ulkona auttaa unen saannissa. Lasillinen maitoa voisi auttaa nukahtamaan?

Itse imetän viel 2 vuotiasta päiväunille ja se on kätevä tapa saada rauhoittumaan. Sitä ennen ulkoillaan ja syödään lounas.

Vierailija
14/23 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun joka paikassa toitotetaan (siis neuvolan lehtisissä, vauvalehdissä ym) miten tärkeät ne unet pienelle on... Minä ainakin ihan oikeasti olen ottanut stressiä siitä etten saa lastani nukkumaan, kun hänen kaikkien oppikirjojen mukaan vielä PITÄISI nukkua päiväunet jotka ovat pienelle kehittyvälle ihmiselle niin tärkeät... Ja juu, huomaan vertaavani itseäni muihin - naapurissa esim. nukutaan vielä jopa 3h päiväunia ja lapsi on sitä sorttia että nukahtaa vaikka rattaisiin istualleen silloin kun se uniaika koittaa klo 12 jälkeen... Ja hän siis saman ikäinen kuin meidän vesseli.

Mutta ehkä ne lapset tosiaan vaan on niin erilaisia.

Ap

kävi just niinkuin 2:n kirjoittajalla. Valitin neuvolassa, koska olin raskaana. Neuvolan täti sanoi ettei naapurien kanssa vertailla unesta, koska ne on kaikilla yksilölliset. Siis unen määrä ja tarve.

Tässäkin tapauksessa äiti tarvitsee sitä enemmän kuin lapsi. Jos äiti rauhoittaa iltapäivän ja ei pyrikään nukuttamaan lastaan, niin pienen ajan kuluttua lapsi menee yöpuulle ilta kahdeksan aikaa. Ja jos äitikin menis jo klo 22 niin hän jaksaisi myös ...

Vierailija
15/23 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtäkkiä vain päiväunille meno ei enää onnistunut ja jos nukkui unet, niin sitten yöunille meneminen kävi hankalaksi ja siirtyi kovin myöhälle.

Niinpä meillä ei enää nukuta päikkäreitä kuin ihan poikkeustapauksissa esim. nuhaisena tai jos on käyty jossain missä riehuttu paljon.

Päikkäreitten tilalle on tullut lepohetki tai yleensä ensin katsoo yhden jakson jotakin piirrettyä (nukutan tällöin kuopuksen) ja sen jälkeen luetaan satuja ja tehdään jotain rauhallisempaa yhdessä vähän aikaa.

Jos kaipaat itsellesi lepohetkeä niin ota lapsi kainaloon ja laita jokin piirretty pyörimään ja sen jälkeen vielä luette kirjoja.

Vierailija
16/23 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi jätti päiväunet pois, siirtyi nukkumaanmeno paljon aikaisemmaksi. Olethan huomioinut tämän? Meillä mennään jo 19.30 nukkumaan ja nukahtaa helposti. Nukkuu jopa 12h yöllä.

Vierailija
17/23 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama homma. Odotin kakkosta viimeisilläni, kun päiväunitaistelu alkoi. Ja ikää tuolloin 2v2kk. Sitten mentiin jonkin aikaa niin, että nukkui ehkä aina joka kolmas päivä päikkärit, eli vaan kun oli selkeästi väsynyt. Ja jos olen ihan rehellinen, niin se helpotti elämääni kovasti! Kun vauva syntyi, esikoinen jätti pian nukkumiset kokonaan pois. Se oli mielestäni tosi hyvä juttu, koska minun ei tarvinnut enää olla pari tuntia puolilta päivin kotona, joka päivä. Pieni vauva nukkuu helposti rattaissa, joten pääsimme liikkumaan ja kyläilemään paljon vapaammin. Ja sitten kun vauva nukkui kahdet unet olisi ollut tosi rasittava, jos esikoinen olisi vielä nukkunut siinä välissä, mullahan olisi aina toinen ollut nukkumassa. Ulkoiltiin aina aamupäivällä (esikoinen puistotädillä) ja sitten lounaan jälkeen touhuttiin vähän aikaa jotain rauhallista, luettiin kirjaa, tehtiin palapeliä tai katsottiin lastenohjelma (saa äitikin huilattua;) Ja suuri plussa oli myös, että nukahti sitten iltaisin todella helposti jo kahdeksalta ja nukkui koko yön hyvin. Eli loppujen lopuksi mä koin, että mulla/meillä oli paljon enemmän "omaa aikaa", kun päikkäreitä ei enää nukuttu. Nyt kakkonen täyttää kaksi ja välillä nukutus päikkäreille takkuaa. Vielä tarvitsee niitä kyllä, mutta on jo ollut päiviä, kun on jättänyt päikkärit väliin. Meneeköhän taas saman kaavan mukaan? Saa nähdä.

Vierailija
18/23 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja unohdetaan yksilöllisyys. Minusta on paljon luonnollisempaa, että kaksivuotias jättää päiväunet pois (jos on iloinen ja nukkuu hyvät yöunet), kuin se että päiväkodissa pakkonukutetaan vielä viisivuotiaita. Se on se päiväkotikierre, herätetään aamulla, nukutaan päikkärit pk:ssa, haetaan myöhään pk:sta, liian vähän yhteistä perheaikaa, laitetaan liian myöhään nukkumaan (koska ei myöskään nukahda aikaisemmin) ja herätetään taas aamulla kesken unien jne. Mutta eihän kotihoidossa olevan kaksivuotiaan elämä tarvitse olla tällaista. Ihan hyvin voi pärjätä ilman päikkäreitä, menee illalla aikaisemmin nukkumaan ja saa aamulla nukkua niin pitkään, kuin haluaa.

Vierailija
19/23 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväunet väliin eikä se yöunikaan mikään huima ollut. Yksilöitä ovat.

Nyt kuopus, tyttö, aloitti tarhan on 2,4v ja viikonloppuisinkin nukkuu päiväunet kuin tatti. Keskimmäinen, tyttö, jätti päikkärit pois 2v, mutta tarhassa 3 vuotiaana nukkui aina.

Poika, 4v ei nukkunut tarhassakaan, vaikka makasi paikallaan hiljaa tunnin. Onneksi hoitajat huomasivat, että pärjää ilmankin ja siirtyi eskareiden kanssa puuhastelemaan. (Näin kiva tilanne ei ymmärtääkseni joka tarhassa ole)

2 krt on nukahtanut päiväunille tarhassa (uimaressun tms jälkeen) ja sitten valvotiinkin kotona 24.00 asti, muutoin menee 22.00 nukkumaan. Suunnilleen, vähän vaihdellen

Vierailija
20/23 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sehän tässä mahtavaa onkin, että lapsi todella käy paljon aikaisemmin ja helpommin nukkumaan kuin ennen! Aikaisemmin yöunille nukahtaminen venyi aina klo 22 saakka tai yli, nykyään kun ollaan sängyssä jo n. klo 20 niin nukahtaa siitä yleensä puolen tunnin sisään (siis itse nukahtamiseen menee ehkä vartti - MAHTAVAA! - mutta me siis harjaillaan sängyssä hampaat ja luetaan samalla satua... ELi kaikkineen menee n. ½h..). Viime yönä nukkui 11h, mutta joskus saattaa nukkua vaan esim. 10½ tuntia.

Eli muutos on valtava entiseen verrattuna. Meillä siis illalla nukahtaminen oli yhtä taistelua. Eipä ole enää ;)

Ap

kun lapsi jätti päiväunet pois, siirtyi nukkumaanmeno paljon aikaisemmaksi. Olethan huomioinut tämän? Meillä mennään jo 19.30 nukkumaan ja nukahtaa helposti. Nukkuu jopa 12h yöllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi