Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haaveilenko turhaan? Laina-asiaa...

Vierailija
11.10.2010 |

Olispa kiva saada neuvoja joltakin, joka näistä asioista ymmärtää :)

Tilanne on tämä:

Olen juuri valmistunut lähihoitajaksi ja saanut vakituisen työpaikan. Lapsia on kaksi, olemme miehen kanssa avoliitossa. Minulla luottotiedot kunnossa, miehellä ulosotossa nuoruuden typeryyksissä tehtyjä velkoja, maksaa niitä maksusuunnitelmalla koko ajan pois. Mutta niitä maksettavana vielä vuosiksi eteenpäin.

Minä haaveilen omasta talosta, tällä hetkellä ollaan vuokralla 523e/kk.

Miehen tulot nettona n 1200e/kk, etsii parempipalkkaista työtä.

Mieshän ei mitään lainaa saa, mutta saisinko minä yksinäni? Onko se käytännössä mahdollista, että miehen tulot otettaisiin huomioon lainaa haettaessa, siis niin että me elettäisiin pääasiassa miehen palkalla ja maksettaisiin mun palkasta lainaa pois? Vaikka laina olis yksin minun nimissäni?

Ei kai lähihoitajan palkalla yksinään mitään lainaa saa?

Ollaan aina eletty pienillä rahoilla ja oltu tyytyväisiä (toisin kuin AV:n 4000e/kk tienaavat mammat vois kuvitella).

Tuntuu vaan niin typerältä maksaa yli 500e vuokraa tavallaan tyhjää vaan, kun sitä vois maksaa omasta talosta tai asunnosta.

Mutta saisinko lainaa tällaisessa tilanteessa, ja kuinka paljon? En puhu mistään suurkaupungin ydinkeskustasta, vaan on pieni paikkakunta. Esim. Eräs 1982 valmistunut 3h+k rivitaloasunto 59000e, sitten uusi omakotitalo 3h+k 129000e.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä teillä on tosi edullinen tuo vuokra. Missään nimessä en lähtisi ottamaan lainaa noin onnettomilla tuloilla. Säästäkää ensin vaikka 10 %.

Mutta, turhaan me täällä sanotaan mielipiteemme, kannattaa käydä pankista kysymässä, siellähän se asia päätetään. Mutta itse en kyllä ottaisi, sillä tuon vuokran verran teillä menee asumiskuluihin kuitenkin ja siihen vielä lainanlyhennys päälle.

Vierailija
2/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaavat varmaan paremmin auttaa kuin av-mammat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomioon jos sinä olet yksin lainavastuullinen, mutta pankista kysymällähän se selviää

Vierailija
4/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos olette naimisissa mies on elatusvelvollinen myös sinusta, joten ainakin sikäli miehen tulot pitaisi ottaa huomioon. Muistathan kuitenkin laskelmissasi, että asumiskuluja tulee paljon muitakin kuin lainanlyhennys. Rivarissa maksatte vastikkeen ja sähkön ja veden itse, omakotitalossa on ylläpitokuluja, kiinteisveroja yms. Reilu 500 e kuussa asumiseen on todella halpaa...

Vierailija
5/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa kiva saada neuvoja joltakin, joka näistä asioista ymmärtää :) Tilanne on tämä: Olen juuri valmistunut lähihoitajaksi ja saanut vakituisen työpaikan. Lapsia on kaksi, olemme miehen kanssa avoliitossa. Minulla luottotiedot kunnossa, miehellä ulosotossa nuoruuden typeryyksissä tehtyjä velkoja, maksaa niitä maksusuunnitelmalla koko ajan pois. Mutta niitä maksettavana vielä vuosiksi eteenpäin. Minä haaveilen omasta talosta, tällä hetkellä ollaan vuokralla 523e/kk. Miehen tulot nettona n 1200e/kk, etsii parempipalkkaista työtä. Mieshän ei mitään lainaa saa, mutta saisinko minä yksinäni? Onko se käytännössä mahdollista, että miehen tulot otettaisiin huomioon lainaa haettaessa, siis niin että me elettäisiin pääasiassa miehen palkalla ja maksettaisiin mun palkasta lainaa pois? Vaikka laina olis yksin minun nimissäni? Ei kai lähihoitajan palkalla yksinään mitään lainaa saa? Ollaan aina eletty pienillä rahoilla ja oltu tyytyväisiä (toisin kuin AV:n 4000e/kk tienaavat mammat vois kuvitella). Tuntuu vaan niin typerältä maksaa yli 500e vuokraa tavallaan tyhjää vaan, kun sitä vois maksaa omasta talosta tai asunnosta. Mutta saisinko lainaa tällaisessa tilanteessa, ja kuinka paljon? En puhu mistään suurkaupungin ydinkeskustasta, vaan on pieni paikkakunta. Esim. Eräs 1982 valmistunut 3h+k rivitaloasunto 59000e, sitten uusi omakotitalo 3h+k 129000e.

Tai ainakin minä päivätöissä käyvä lähihoitaja, yh, sain reilusti yli 100 000€ lainaa.

Jos miehesi tulot otetaan huomioon silloin talo on myös ostettava puoliksi sinulle ja miehellesi ja laina myös. Jos se ei onnistu voit pyytää lainatarjouksen ainoastaan sinulle ja tarvittaessahan voitte nostaa kuukausi erän niin suureksi että sinun palkkasi menee siihen ja elätte miehesi palkalla, siis jos miehesi siihen suostuu.

Nuo asunnot on kyllä niin halpoja että luulisi sinun saavan lainan yksinkin. Omia säästöjä on kuitenkin oltava varmaan jonkin verran.

Vierailija
6/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäpäs jos säästäimme ensin vaikkapa tuon 10% tai jopa enemmän? Saisinkohan sitten lainaa? Asunnon ostolla ei niin kiirettä, jokusen vuoden asumme pakostakin vielä tässä kunnes pääsemme vaihtamaan paikkakuntaa, emme halua jäädä tänne vaan ostaa sieltä missä aiomme asua lopunikäämme.

Olen ihan ummikko näissä asioissa! Toki hoksaan että kuluja tulee lyhennyksen päälle vielä muitakin, mutta muuta en juuri tiedäkään...

Vierailija
7/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, minun 25-v. siskoni, joka vasta opiskelee sairaanhoitajaksi mutta tekee keikkaa ambulanssissa (on siis jo ensihoitaja ammatiltaan), on saanut yksin lainaa.

Vierailija
8/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 oli siis ap.

Kutoselle: no minä ajattelinkin, etten voi olla suomen ainoa pienituloinen lainanhakija!

Kiitos sulle vastauksesta, antoi toivoa.

Säästämisen merkeissä menen pankkineidin juttusille heti huomenna:)

Vierailija
9/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa 100 000, laina-aika 20v, korko 3,4%-5,5%. Takaisinmaksun kuukausierä vaiheli 554-659 euron välillä.

Lainakulut voivat olla n. kolmannes nettotuloista eli jotta saisit yksin lainaa tulisi nettotulosi olla n. 1700-1800 e mutta monet pankit antavat löysemmälläkin kädellä.

Pankkiin vain

Vierailija
10/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä "laita puolet asunnosta miehen nimiin"

Vierailija
11/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun siskosi olisi ensihoitaja, sen ei tarvitsisi opiskella sairaanhoitajaksi, koska ensihoitajalla on sairaanhoitajan pätevyys. Tarkoitat varmaankin, että siskosi on ensihoitoon suuntautunut lähihoitaja.

Kuule, minun 25-v. siskoni, joka vasta opiskelee sairaanhoitajaksi mutta tekee keikkaa ambulanssissa (on siis jo ensihoitaja ammatiltaan), on saanut yksin lainaa.

Vierailija
12/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sä otat yksin lainan, niin sun pitäis myös yksin ostaa se asunto, jotta et lahjoittaisi omaisuutta miehelle ja mies joutuu maksamaan lahjaveroa. jos teille tulee ero, niin mies omistaa puolet kämpästä ihan heti ja sä maksat ikäsi sitä lainaa pois.

Vierailija
13/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkö saa ottaa yksin lainaa ja ostaa yksin asuntoa jos asun avoliitossa? Mites se sitten ratkaistaan, mies kun ei lainaa saa?

Vierailija
14/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 oli siis taas ap.

Vierailija
15/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkö saa ottaa yksin lainaa ja ostaa yksin asuntoa jos asun avoliitossa? Mites se sitten ratkaistaan, mies kun ei lainaa saa?

otat yksin lainan ja asunto sun nimissä.

Vierailija
16/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sä maksat itselles asuntoa. hattua pitää nostaa moni mies ei tuohon suostuisi.

Vierailija
17/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin asunto on edelleen sun ja miehellä ei ole mitään säästössä. Toisaalta, jos mies on tuohon valmis, niin ehkä se vähän selittää miten luottotiedot on menneet...

kun sä maksat itselles asuntoa. hattua pitää nostaa moni mies ei tuohon suostuisi.

Vierailija
18/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pk-seudulla yksiöt ja pienet kaksiot ovat mainitsemissasi hinnoissa, ja ihan tavalliset sinkut työssäkäyvät niitä yksiöitä ostelevat ja lainaa ottavat.

Itse olen sikäli onnellisessa asemassa, etten ole perintöasunnon takia joutunut asuntolainaa ottamaan mieheni kanssa, mutta esim. ystäväni, työssäkäyvä sinkku, sai juuri ihan yksin lainaa vähän päälle 120 000. Osti 150 000 euron asunnon ja oli siis itse säästänyt vähän päälle 20 000 euroa ennen lainan ottamista. Nettotulot hänellä n. 1600-1700 euroa kuussa.

Totta kai saat asuntolainaa yksinkin, ei se ole vain parisuhteellisille tai tosi hyvätuloisille tarkoitettu. Mutta tieteysti saat sitä suhteessa tuloihisi. Järkevää myös lienee ensin säästää pieni pesämuna.

Vierailija
19/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en tiedä millä muulla keinolla saatais ylipäätään omaa asuntoa ikipäivänä vaan jouduttais olemaan kaupungin vuokralla koko loppuelämämme.

Kyllä tässä sillä periaatteella eletään että yhdessä ollaan ja pysytään. Meillä on aina ollut yhteiset rahat ja voihan sen ajatella vaikka niin, että asuttais vuokralla ja maksettais kaikki yhdessä, niinkun nyt, elätetään toinen toistamme. Ainoa ero on siinä, että maksetaan omaa kotia meille kaikille, vaikka mun nimi siellä papereissa vain oliskin. Jos ero sattuis tulemaan, voihan mies ajatella vaikka maksaneensa mulle vuokraa. Ei siinä muutakaan oikeinn voi, mies kun on raha-asiansa sössinyt.

Vierailija
20/20 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ainakin sellainen periaate että 70% asunnon arvosta käy lainan vakuudeksi. Loppuosalle täytyy olla takaaja/takuut tai sitten säästettynä se summa.

Pankkeja kannattaa kilpailuttaa!