Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummo kertoi, että on huomannut lievän hajun vaatteissaan meiltä lähdettyään?

Vierailija
10.10.2010 |

Kertoi, ettei haju kestä kauan. Ei ole kuulema kellarin haju. Kukaan muu ei ole koskaan maininnut asiasta.Siistejä olemme. Koira meillä on. Mummolla on aina vahvoja omia mielipiteitä. Olemme asuneet talossamme 14 vuotta ja pysyneet hyvin terveinä. Ei mitään normaalia yleisempää flunssaa tms. hengitystieoireita, ei astmaa eikä allergioita eikä päänsärkyä. Asumme rintamamiestalossa, jossa alusta on tuulettuva eikä siellä ole huoneita eikä käyntiä sisäpuolelta. Siellä on maapohja, mikä nyt sitten mietityttää, että tuleeko sieltä hajua. Ilmalämpöpumppu meillä on. Emme ole huomanneet kylässä ollessamme vaatteissamme mitään hajua ja meillä on ns. rohkeitakin ystäviä, joiden luulisin asiasta mainitsevan. Mitäs teidän raati sanoo? Alusta ja yläpohja (on myös tuulettuva) käydään tarkistamassa vähintään kaksi kertaa vuodessa (alusta useammin)eikä niissä ainakaan näy ongelmia...ärsyttää ja huolestuttaa nyt:/

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka olen joskus ollut haistavani uimahallissa, niin ei se ole makea tai imelä haju ollut vaan ihan puun hajun...

Vierailija
22/44 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puu haisee puulle ja haistan puun hajun selvästi. Ilmeisesti kaikki Suomen puutaloasujat asuvat sitten hometaloissa.. ;) Itse en puutalossa asu, joten haistan tuon ominaishajun todella selvästi. Tarttuu vaatteisiin.

13

Ei omakotitalot kuule haise! Ei oma, ei anopin, ei isomummun, ei muitten sukulaisten tai tuttavien. Jos talo haisee, pitää tehdä jotain!! Taloilla ei ole ominaishajuja. Itse haistan jos kotona haisee pahalta, tunkkaselta yön jälkeen vaikka, koira pierasee tai takka päästää sytyttäessä takkakauden alkuun sisäilmaan pölläytyksen. Kerrostalossakin olen vuosia asunut, ei kuulu sieläkään haista. Ok- talon kanssa ihan sama juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt kovin huolissani, mutta tosiaan koko nelihenkinen perhe ja koira ollaan kovin terveitä, mikä lohduttaa. Itseäni alkaa ahdistaa noissa tunkkaisissa taloissa, mutta ei kotona...

Vierailija
24/44 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutimme vuosi sitten taloon jossa asui iso koira, ja kaikki paikat siivottiin huolellisesti. Mutta edelleen haisee saunassa ja siivouskomerossa selvästi koiralle, heti kun oven aukaisee. Mutta oireita ei tule koira-allergiselle miehelle kuitenkaan.

Vierailija
25/44 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauna on sellaselle hyvä syntypaikka.

Vierailija
26/44 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa talossa on oma hajunsa. Varsinkin näissä vanhoissa rintamamiestaloissa "kellarihaju" on yleistä, niissä kun pesutilat ovat yleensä kellarikerroksessa ja sieltä tulee ylös hajuja.

Ei vakavaa. Tuo yleensä kertoo, että kellarin maata vasten oleva betoniseinä on kostea. Yleistä. Jos kellari on paneloitu tms tavalla valamalla tehty seinä on peitetty, kannattaa katsoa silloin tällöin.

Toisaalta voi olla vaikka pesukone, joka tuoksuu. Älä panikoidu. Hengitysilmammekin on täynnä homesienten itiöitä, home on elämän perusmuotoja, kuten sienet yleensäkin. Eli tutki mikä tuoksuu, ei syytä paniikkiin, jos olette itsekin terveitä. Voi olla vaikka varastosta tuodut talvitakit, jotka aluksi tuoksuvat tunkkaiselle.

Vierailija
27/44 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taloon tehtiin tietenkin perustellinen kuntotarkastus ennen kauppaa. Ja kyllä minä tunnistan koiran hajun. Saunassa (siis vain löylyhuoneessa, ei pesuhuoneessa) haju on säilynyt todennäköisesti siksi, että emme juurikaan sauno ja sauna on kunnolla pesty vain kerran. Oven raapimisjäljistä päätellen koiraa on joskus pidetty saunatiloissa. Siivouskomerossa haisee keskuspölynimuri, jota on vähän hankala pestä ;-)

Vierailija
28/44 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos kuntotarkastuksessa ei avattu rakenteita eikä porattu reikiä, mahdollinen home ei siinä ole paljastunut.

Koettakaa nyt ihmeessä pestä sauna uudestaan ja jos haju ei lähde, raotelkaa saunan paneleita. Tai sitten teillä on saunan lattian alla "koira haudattuna" ; )

Vierailija
29/44 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös vaatteet tuoksui, sillä edellinen asukas oli pistänyt tuuletusreikiä umpeen. Esim rintamamiestaloissahan pitäisi olla keittiössä ja "kamarissa" katonrajassa tuuletusputki ulos. Samoin yläkerrassa. Niitä 70- ja 80-luvuilla tukittiin, ja sisäilma huononi. Meillä avattiin reiät uudestaan. laitettiin uudet putket ja ilmanvaihtoaukko suodattimineen, niin ei haise enää. Eli rintamamiestalossa voi haista ihan huono ilmakin.

Vierailija
30/44 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheemme on sen verran allerginen, että jos meillä olisi hometta niin kyllä olisi se jo huomattu. Tuttujen talo on pahasti homehtunut ja olen nähnyt mitä se tekee. Eikä muuten selvästi haissut, ei varsinkaan koiralle.

Mutta meillä päinvastoin mm. lapsen astmalääkitys on voitu lähes lopettaa eikä hän ole ollut päivääkään poissa koulusta tänä syksynä. Yksi syy talon ostoon oli juuri turvallinen rakenne (ei valesokkelia tms) ja erittäin hyvä ilma. Siis silloinkaan kun koira vielä asui täällä, talossa ei haissut ummehtuneelle, vaikkei omistaja ollut mikään siivousintoilija.

Vierailija
31/44 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttuu nimenomaan vaatteisiin, ja sen huomaa vasta kotiin palattuaan. Ei kai herrajestas se nyt mitään homevauriota tarkoita, on vaan erilainen ominaistuoksu kuin esim. kerrostaloissa.

Vierailija
32/44 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vetoisia taloja tiivistettiin ahkerasti, jotta lämmityskuluja säästyi. Homeongelmista ei silloin taidettu puhua mitään, muistaakseni etsittiin radonia ja vesisuonia...

Vierailija
33/44 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyyhkeessä uimahallissa on ihan vain puun hajua, ei mikään ummehtunut tai kellarin haju. Nyt vain mietityttää onko sellainen oikeasti normaali haju. On sentään 14 vuotta asuttu, lapset vauvasta asti. Kai meillä jotain oireita olisi tullut tässä ajassa. Muistan tosiaan vauvauinnissa joskus hajun haistaneeni pyyhkeesä, tuolloin meilllä oli remontti kesken ja siitä on se 14 vuotta, mutta ehkä joskus muutoinkin olen uimahallissa sen haistanut...kellarin kivijalka on paljas eikä siinä näy kosteuuta sisäpuolella, maa on jostain kohdin aavisuksen kostea, siis hiekka. Kellarin katto on ihan kuivaa puuta ja nurkat myös

Vierailija
34/44 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos huomaa jonkun vaatteissa tuollaisen hometalon tuoksun... Useimmat - kuten ap:kin tässä tapauksessa - vetävät herneitä nenään, ja siinä voi suhteet kärsiä pahastikin. Olen itse hyvin tarkka haistaja, ja noita hajujahan ei useimmiten huomaa kun menee sisälle asuntoon. Voi nopeasti tuntea, mutta nenä tottuu niin pian, että hajut huomaa usein vasta omassa kodissa tai ulkona raikkaassa ilmassa. Hajuun on aina selitys. Joko todellinen, vuosien varrella kertynyt lika (aika heikkoa hygieniaa pitää silloin olla) tai sitten vaan jonkunlainen mikrobikasvusto.

Jos oisin sinä ap, selvittäisin kyllä asian.

Vierailija
35/44 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaisessa asunnossa on ominaishaju: niin kerrostaloasunnoissa kuin oktaloissakin. Sen huomaa sisääntullessa ja varsinkin omissa vaatteissan lähtemisen jälkeen.

Saimme vauvanvaatteita usealta eri perheelt -pestynä tietenkin - ja vielä kahden pesun jälkeen pystyin sanomaan silmät kiinni mistä talosta tuotuja vaatteita nenäni edessä oli.

Ja olen pahasti altistunut homeelle, mutta en nyt puhu homeen hajusta vaan siitä että kaikissa kodeissa haisee. Joissain ikävä kyllä homeellekin.

Itse en ikinä kerro kenelläkään vaikka saisin pahojakin oireita jonkun luona: ihmiset tulevat niin pelokkaiksi, vihaisiksi ja se tulehduttaa välejä. pidän suuni kiinni ja vain jos minulta kysytään niin vastaan.

Ap:n tapauksessa en panikoisi. Meilläkin on käytetty paljon puuta sisutuksessa ja männystä lähtee sellainen ominaishaju, joka on aluksi melko teräväkin mutta loivenee ajan myötä.

t home- ja hajukoira

Vierailija
36/44 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jokaisessa huushollissa on jo lähtökohtaisesti oma tuoksu tai haju, kuka minkäkin mitenkin mieltää. Käytetään erilaisia materiaaleja rakenteissa, huonekaluissa, sisustuksessa ja vaatteissa. Lemmikit, viherkasvit ja keittiö (mausteet, yrtit, ruoanlaitto, leipominen) sekä kodin ja ihmisten pesuaineet ja muut kemikaalit sekä hajusteet tekevät joka kotiin omanlaisensa tuoksujen ja hajujen sekoituksen. Eikä kyse siis ole siisteydestä tai sen puutteesta, jos naapurissa haisee erilaiselta kuin meillä.

Vierailija
37/44 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sellainen asia mitä ei ole helppo kenenkään kodista mennä sanomaan. Me asuttiin 6v. kun itse huomasimme kosteutta ja sen jälkeen vasta ihmiset puhuivat että meillä haisee. Samoin on käyny itselle , ei millään ilkeä sanoa vaikka läheinen että teidän koti haisee. Tutkikaa ihmeessä.

Vierailija
38/44 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haju tuli aina takasin vaikka kuinka siivosi ja jynssäsi. TUtkimukset sitten paljasti, että muovimaton liimat oli alkanu käveleen vastaan, liuottivat mm. formaldehydiä ja bentseeniä. Varsinaista kosteusvauriotya ei ole, mutta terveyshaitta se tuokin on. Ja haisee.

Vierailija
39/44 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nenä ei haista mitään ym,mutta kun tulemme kotiin vaatteisa on haju eli jotain kosteutta siellä kuitenkin on.

Vierailija
40/44 |
11.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haisee useimmiten kylläkin ihan vaan ne vanhat purut siellä seinien välissä. Älkää nyt hysterisoiko joka hajua, ei kaikki ole hometta.