Exäni avovaimo soitti mulle - mitä sanotte?
Olin laitattanut tyttärelleni reiät korviin, kun hän pyysi. Musta ihan pikkujuttu, ei edes tullut mieleen, että asiassa on joku ongelma. Tytär on 12 v.
No, tämä avokki aloitti puhelun sanomalla: "mistä asti sä olet alkanut kasvattamaan meidän lapsia?" Lasteni isä on siis lähihuoltaja, minä etä-äiti. Sitten nainen alkoi sättimään mua, tuli perkelettä ja vaikka mitä. Sanoin vaan, etten kuuntele kiroilua ja että tämä puhelu päättyy tähän.
Nyt exältä tuli anteeksipyyntöviesti, siinä luki, ettei hänen avovaimollaan ole oikeutta puuttua miedän välisiin asioihin.
Harmittaa vaan tyttären takia, kun nyt iloisesta asiasta tulikin tällainen juttu.
Mitä ajattelette tilanteesta?
Kommentit (40)
Eikä exä sanonut, että asiassa on mitään ongelmaa.
Nyt olimme tyttären kanssa viikonlopun kaksin. Vietettiin tyttöjen päivää, käytiin mm. ostoksilla ja ravintolassa. Tytär sitten sanoi, että saisiko reiät. Menimme ne sitten laitattamaan samalla reissulla, ettei isän tarvitse tehdä sitä myöhemmin, eikä poikamme tarvitse tulla mukaan.
Lisäksi tytärtä on nyt vähän "hemmoteltukin", kun monta kivaa juttua on mennyt sivu suun käsivarren kipsin takia. Hän kaatui volttia tehdessään kätensä päälle alastulomaton viereen, meni kyynärpää sijoiltaan.
onko exällä myös muita lapsia.Jos perheessä on sovittu joku ikä milloin saa ottaa korvikset ja sitten yksi etä-äiti menee laitattamaan yhdelle korvikset ennen sitä niin onhan se epäreilua. Asioista pitäisi voida keskustellla ennen kuin mitään tapahtuu.
kohteliasta vähintään informoida muita, eikä sooloilla. Olkoon niin ap:n tytär, silti päävastuun tytöstä taitaa kantaa isä ja äitipuoli.
Jos muuten ton saman olis tehnyt etäisä uuden vaimonsa kanssa niin äitipuoli ja isä olis haukuttu lyttyyn, nyt etä-äiti saa kaikki sympatiat.
kanna mitään vastuuta. Jos isä kuolis niin lapsi lentäis äidilleen sellaista vauhtia että...
lähivanhempana ottaisin nekkuuni, jos isänsä olis mennyt ilman lupaa kysymättä laittamaan lapselle korvikset. Meillä kun on asiasta kotona omat keskustelut jo käyty koska ne tulee saamaan.
Äiti ne reiät laitatti. Hölmö avokkihan se meuhkas kasvattamisesta ja leikki äitiä.kuitenkin asuu isänsä ja tämän uuden avokin kanssa eli tämä avokki leikkii tai on leikkimättä äitiä, mutta läsnä on arjessa kuitenkin enemmän kuin lapsen oma äiti. Olisin ottanut nekkuuni, koska meillä on sääntö ettei ennen rippikouluikää tule mitään läväreitä. Se on vaikea sopia mitään sääntöjä jos toisessa kodissa tehdään mitä lystää ja mitä lapsi nyt sattuu haluamaan ja toisessa kodissa on säännöt.
Tarkoitan nyt pelkästään tätä korvisasiaa, en muita sääntöjä. Jos lapsi on sopinut etävanhempansa kanssa että saisi korvikset 13v iässä. Eikö se ole yhtä tärkeä sääntö?
tärkeämpiä. Näistä asioista pitää sopia vanhempien kesken. Oli asia mikä tahansa. Lapsihan oppii jos vain on mahdollista vedättämään sitä etää asiassa kuin asiassa, usko pois kokemusta on.
että aika onneton on tuo mies joka antaa avokin soittaa sulle. Taas yksi nysväke liikenteessä joka ei saa naistaan kuriin.
ettei siitä tarvitse mitään perheneuvotteluja käydä. Enkä myöskään käsitä sitä, että kampaajakäyntikin pitäisi sopia (täällä joku mainitsi asiasta).
Ja tottahan se on, että etä-vanhemmalla on yhteishuoltajuudessa yhtä painava sana kuin lähivanhemmallakin. Avopuolisolla ei.
Enkä myöskään käsitä sitä, että kampaajakäyntikin pitäisi sopia (täällä joku mainitsi asiasta).
Täälläkin on yksissä tuumin tuomittu etäisä, joka oli leikkauttanut lapsen pitkän tukan ilman lähiäidin lupaa.
Ai niin, mutta tietysti ÄIDIN mielipide on ainoa jolla on väliä, viis siitä onko etä vai lähi.
lähivanhempana ottaisin nekkuuni, jos isänsä olis mennyt ilman lupaa kysymättä laittamaan lapselle korvikset. Meillä kun on asiasta kotona omat keskustelut jo käyty koska ne tulee saamaan.
Äiti ne reiät laitatti. Hölmö avokkihan se meuhkas kasvattamisesta ja leikki äitiä.kuitenkin asuu isänsä ja tämän uuden avokin kanssa eli tämä avokki leikkii tai on leikkimättä äitiä, mutta läsnä on arjessa kuitenkin enemmän kuin lapsen oma äiti. Olisin ottanut nekkuuni, koska meillä on sääntö ettei ennen rippikouluikää tule mitään läväreitä. Se on vaikea sopia mitään sääntöjä jos toisessa kodissa tehdään mitä lystää ja mitä lapsi nyt sattuu haluamaan ja toisessa kodissa on säännöt.
Tarkoitan nyt pelkästään tätä korvisasiaa, en muita sääntöjä. Jos lapsi on sopinut etävanhempansa kanssa että saisi korvikset 13v iässä. Eikö se ole yhtä tärkeä sääntö?
tärkeämpiä. Näistä asioista pitää sopia vanhempien kesken. Oli asia mikä tahansa. Lapsihan oppii jos vain on mahdollista vedättämään sitä etää asiassa kuin asiassa, usko pois kokemusta on.
isä ja äiti on yhdessä sopinu että rippikouluikä on oikea aika ottaa korvikset niin ok. Mutta jos sinä sanot että ensin pitää olla ripari käytynä ja isä sanoo että voi ottaa 13v iässä, eikä kumpikaan jousta kannastaan. Kumpi on "oikeassa"? Ylipäätään onko järkevää alkaa taittamaan peistä näin pikkuasiassa kuin korvikset? Viisas osaa väistää.
ettei siitä tarvitse mitään perheneuvotteluja käydä. Enkä myöskään käsitä sitä, että kampaajakäyntikin pitäisi sopia (täällä joku mainitsi asiasta).
Ja tottahan se on, että etä-vanhemmalla on yhteishuoltajuudessa yhtä painava sana kuin lähivanhemmallakin. Avopuolisolla ei.
tulee kummasti painoarvoa, jos etä tekee sen vain vittuillakseen lähivanhemmalle. Joissakin perheissä nämä asiat on vain pakko sopia, ettei tarvi turhaan riidellä.
Sano sille että tekee itse omat lapsensa eikä omi toisten. Tee sille selväksi että sinä olet äiti, hyvä että exäsi onkin varmaan pistänyt akkaa ruotuun.
Olen itse lähivanhempi, mutta ei puolisoni ole puuttunut pojan ja isänsä välisiin asioihin eikä kuulukaan puuttua. Tuo avovaimo ei nyt selkeästi tiedä paikkaansa.
tyttärelle laitattaan korvikset, oli 10v. Asutaan saman katon alla. Ei se kyllä yhtään miestä kiinnostanut jälkikäteenkään. Mistä moinen haloo?
Me neuvotellaan ihan muista asioista, ei tyttären korviksista.
Moniko pistää palaverin kotona pystyyn ko. aiheesta?
Kyllä sille tukanleikkuullekkin tulee kummasti painoarvoa, jos etä tekee sen vain vittuillakseen lähivanhemmalle. Joissakin perheissä nämä asiat on vain pakko sopia, ettei tarvi turhaan riidellä.
on valtataistelusta isän ja äidin kesken. Kummallakaan ei kiinnosta mitä se lapsi haluaa, haluaako pitkän, puolipitkän vai lyhyen tukan, kunhan se oon MINÄ joka päättää.
isä ja äiti on yhdessä sopinu että rippikouluikä on oikea aika ottaa korvikset niin ok. Mutta jos sinä sanot että ensin pitää olla ripari käytynä ja isä sanoo että voi ottaa 13v iässä, eikä kumpikaan jousta kannastaan. Kumpi on "oikeassa"? Ylipäätään onko järkevää alkaa taittamaan peistä näin pikkuasiassa kuin korvikset? Viisas osaa väistää.
että kumpikin sanoo tahoillaan mitä sanoo. Just tämmöisissä asioissa lapset oppiikin vedättämään sitä etää. Nämä asiat, vaikka ovatkin pieniä pitää pystyä vanhempien keskustelemaan. Esim. meillä on tiedossa myös lapsen isällä ettei ennen ripari ikää tule läväreitä, se asia on keskusteltu. Se ei tarkoita sitä etteikö lapsi olisi koittanut saada läväriä isältään, joka ei ole suostunut.
Mutta aiemmin on käynyt mm. niin, että etä oli värjännyt lapselta hiukset. Lapsi multa vonkui kauan aikaa saako värjätä ja mun mielestä 9v lapsen ei tarvi värjätä hiuksia. Yllätys oli melkoinen kun kerran kuussa käy isälleen ja lapsukainen tulee pää mustana kotiin (on vaalea).l Oli saanut isältään tahtonsa läpi. Ja kuka maksoi sitten ne jatkotoimenpiteet jotka sille päälle oli pakko tehdä, kun ei se väri nyt sitten ollutkaan sitä mitä lapsi halusi? Nii-in. Vahingosta on viisastuttu eikä mihinkään tämmöisiin enää lähdetä mukaan ilman keskusteluja. Kun ei se etä voi tietää mitä täällä meillä puhutaan jos minä en ole se joka kertoo ja päinvastoin.
Isänsä luo kasvatettavaksi? Onko sulla mt-ongelmia, alkoholismi tms. Vai oletko "ura-äiti" ?
on tän ketjun kans tekemistä miksi ap;n lapset on isällä pääsääntöisesti?
jos ei isääkään haittaa, niin exän avokilla ei ole mitään sanomista tuohon asiaan.
Eromme aikana minulla oli syöpähoidot päällä (nyt yhteensä jo 7 vuoden ajan), exällä suhde nykyisen avokkinsa kanssa. Lisäksi esikoinen meni ekalle kouluun (ehdotettiin starttiluokkaakin, koulunaloitus oli hankalaa) eikä mulla ei olisi ollut rahaa jäädä kotiin asumaan.
asiasta on sovittu toisen vanhemman kanssa etukäteen. Vaikka se omasta mielestä olisikin pikku juttu, niin pitää ottaa huomioon se, että aika monessa perheessä on isokin periaatteellinen kysymys se, missä iässä korvikset saa laittaa. Monilla se kuuluu samaan sarjaan sen kanssa, missä iässä saa mennä (muuhun kuin koulun tai vastaavan järjestämään) discoon tai yökylään vastakkaista sukupuolta olevan kaverin kanssa. En tarkoita, että näille kaikille tapauksille olisi sama ikäraja vaan sitä, että nämä nähdään vähän samanlaisina periaatteellisina asioina.
Mutta ihan yhtä lailla oli törkeää, että äitipuoli soitti asiasta. Tällaiset asiat pitäisi sopia vanhempien kesken, eikä äiti- tai isäpuolten pitäisi sekaantua niihin.
tässähän asia oli lapsen lähivanhemmalle eli isälle ok (ja oli ollut puhetta, että lähiaikoina sellaiset voitaisiin ottaa), mutta äitipuoli veti kilarit, kun etävanhempi meni puuttumaan heidän perheensä kasvatustyyliin (vai miten se nyt menikään).
Minä äitipuolena (etävanhemman puolisona) haluan tällaisissa asioissa tarkistaa, että asia on ok lähihuoltajalle eli lapsen äidille. Lähivanhemman miesystävän mielipiteitä ei kysytä, eikä tulisi mieleenkään, että lähivanhemman puoliso ottaisi tuollaisesta nokkiinsa.