Kauheeta tuo Ruotsin meininki
Tuttavaperhe palasi Ruotsista vastikään, asuttuaan siellä 6 vuotta. Heillä on kolme lasta jotka nyt 18, 16 ja 8 vuotiaita. Vanhin kävi yläkoulun ja "lukion" Ruotsissa, hänen luokallaan yläkoulussa ei monet osanneet edes lukea :( Siis miten voi olla ettei yli 10-vuotiaat osaa lukea? Eihän Suomessa päästetä edes 1. luokalta jos ei opi lukemaan. Juu ja ihan normaalissa koulussa oli Ruotsissa ei todellakaan mikään apukoululainen, perheen äidin mukaan tämä siellä ihan yleistäkin. Keskimmäisen luokalla yläkoulussa opeteltiin allekkainlaskua, joka täällä tulee jo hyvin varhain. Matikkaa oli viikossa 2 tuntia, toisella tunnilla käytiin läpi YKSI lasku, toisella tunnilla tarkistettiin kotitehtävä eli 1 lasku. Liikuntaa sen sijaan koulussa on paljon enemmän kuin täällä, mutta eipä se liikunta juuri yleissivistystä lisää. "lukiot" siellä on jotain ihme hörhökouluja esim. "tietotekniikka-alanlukio", joissa voi käydä muka amistutkinnon ja lukion yhtä aikaa. Kuitenkin tuo ammattitutkinto on niin heikkotasoinen ettei sillä saa esim. töitä Suomesta (tuskin edes ruotsista) ja lukio on meidän yläkoulun tasoa. Arvatenkin nuo isommat lapset jotka aloittivat koulunsa täällä Suomessa, olivat siellä puolella Itämerta ihan primusoppilaita vaikka täällä olivat ihan keskitasoa. Kun tulivat takaisin niin keskimmäinen joutui 2 vuotta alemmalle luokalle, kuin mitä ikänsä puolesta olisi päässyt, koska Ruotsissa opetus oli niin heikkotasoista ettei tämä 16v. selvinnyt millään meillä vaadittavista matikan tehtävistä. Vanhin kertoi menevänsä Suomessa takaisin koulunpenkille, ei kehtaa hakea noilla "tietotekniikanalan ammattipapereilla" edes töitä täältä, Ruotsin yo-todistuksellakaan ei ole kuulemma täällä mitään virkaa.
Mihin tuon maan asiat on menossa? Mitä ääliöitä ne oikein kasvattaa? Surettaa noiden lasten puolesta, monta vuotta hyviä opiskeluvuosia meni hukkaan, kun täällä joutuvat aloittamaan taas pohjalta. Kielen toki oppivat hyvin joten jotain plussaa ulkomailla asumisesta edes oli.
Kommentit (3)
Minä pääsin suomalaisilla luokiopapereilla helposti ohi kaikkien ruotsalaiseen yliopistoon opsikelemaan kaikkein suosituinta alaa. punaista mattoa suunnilleen leviteltiin joka paikassa, eikä meinattu edes uskoa että olen oikeasti selvittänyt suomalaisen lukion. sillä oli kova maien ruotsissa. sain yliopistoon haussa korkeimmat mahdolliset pisteet mitä voi saada, pelkän yo-todistuksen pohjalta (siellä ei pääsykokeita ole). yo-todistukseni oli kyllä ihan hyvä, mutta ei siellä mitään pelkkiä älliä ja kymppejä ollut. opiskelu yliopistossa oli aikalailla ryhmätyötyyppistä, useimmat kokeetkin tehtiin kotona ryhmätöinä. oikeasti.
onko asiat muuttuneet mutta olen itse käynyt koulut Tukholmassa ja kyllä silloin ainakin (80-luvulla) oli "pakko" oppia lukemaan ekalla luokalla ja niin myös opittiin. Missään nimessä mitään lukutaidottomia myöhemmin tullut vastaan! Lukiohan siellä tosiaan on paljon lällympi kuin Suomessa, vastaa enemmänkin Suomen ammattikoulua. Mutta kyllä me ainakin silloin 90-luvulla töitä saatiin lukion jälkeen! Ja olen sitä mieltä, että lukio Suomessa on yliarvostettua, kirjoituksetkin on ihan naurettavaa touhua.
että energia menee siihen kotouttamiseen ja normaalilapset kärsivät siitä.