Minkä oivalluksen vaatii, että oppii arvostamaan itseään 100 prosenttisesti?
Tiedän, että minussa on niin hyviä kuin huonojakin puolia. Kaikissa ihmisissä on. Tiedän omat hyvät puoleni hyvin. Mutta se oivallus puuttuu...
Kommentit (14)
ihmiset pelkäävät itse ja kadehtivat muissa niitä piirteitä joista he toisia vähättelevät. Rikkaan vähättelevät köyhiä koska he pelkäävät että sillä rahalla joka heillä on ei saakaan onnea, rakkautta ja terveyttä. Ylimieliset ihmiset peittävät haureuttaan ja heikkouttaan kun pelkäävät että heitä satutetaan ensin ja siten koittavat esittää kovaa. Muita arvostelevat ihmiset taas pelkäävät että ovat itse tehneet väärän valinnan ja pelkäävät siksi erilasia valintoja kuin itse on tehnyt...inhimillistä kaikki tyynni...
Ehkäpä se, että kun katselet ympärillesi ja sisäistät sen tosiasian, että kaikki nämä ihmiset ja sinä itse katoatte sadan vuoden päästä etkä voi jättää jälkeesi muuta kuin tekojesi seuraukset ja lapsesi. Kun tartut siis et pelkästään hetkeen vaan siihen olennaiseen itsesi arvostaminen tulee siinä sivussa.
Ehkäpä se, että kun katselet ympärillesi ja sisäistät sen tosiasian, että kaikki nämä ihmiset ja sinä itse katoatte sadan vuoden päästä etkä voi jättää jälkeesi muuta kuin tekojesi seuraukset ja lapsesi. Kun tartut siis et pelkästään hetkeen vaan siihen olennaiseen itsesi arvostaminen tulee siinä sivussa.
Ja zeniläisyyteen perehtyminen. Ymmärrys siis sitä, että kaikki tässä ja nyt on todellista. Vain itse voi muuttaa asennetta elämäänsä - mikä valtava voima omassa minuudessa onkaan!
nelonen esitti. Että on vain tämä hetki.
ap
Ja zeniläisyyteen perehtyminen. Ymmärrys siis sitä, että kaikki tässä ja nyt on todellista. Vain itse voi muuttaa asennetta elämäänsä - mikä valtava voima omassa minuudessa onkaan!
... ei kukaan muukaan ole täydellinen. Jokaisella meillä on ristimme kannettavana.
mitään erityisen eksoottista.
Väylä siihen on vain ollut (ehkä) eri kuin nro:lla 4.
Eckhart Tollea? Siitä tuli mieleen tuo.
ap
Satunnaisesti vain selaillut töissä Uusi maa, Läsnäolon voima ja Findhornin retriitti -kirjoja. Ei niissä mielestäni ole oikein mitään erityistä. Kovasti suosittujahan ne kyllä ovat :)
Zen-kirjallisuudesta olen lukenut:
Brad Warner: Hardcore Zen
Robert M. Pirsig: Zen ja moottoripyörän kunnossapito
Suzuki Shunryu: Zen-mieli, aloittelijan mieli
Ole itsellesi(kin) armollinen. Ehkä alat jo olla lähellä, kun mietit tällaisia asioita.
Luku ei tietenkään kaikilla ihmisillä ole täsmällinen, yksilöitä kun ollaan. ;o) *pus*
Kypsymistä häiritsee myös sattumukset ja historia, joillekin ihmisille se ei tule ehkä koskaan.
fyysisesti (joku voi tietysti olla henkisesti) niin huonossa kunnossa, että haluaa vain kuolla ja pääsee siitä kuntoutumaan, osaa arvostaa itseään kaikkine vikoineen ja puutteineen. Oivallus siitä, että on itse vastuussa elämästään ja onnellisuudestaan riitti minulle.
Kukaan ei ole täydellinen, me kaikki olemme tolloja.
senku tietäski!