Olipa teinillä vaikeaa tänä aamuna.
Heräsi liian myöhään, tarvittavat tavarat vielä pakkaamatta ja naama paklaamatta&hiukset laittamatta. Ja KAIKKI oli tietenkin jonkun muun syy kuin oman toiminnan seurausta.
Joskus musta hirvittää miten tuo ihminen pärjää elämässään kun kaikenlainen organisointikyky ja oman toiminnan ohjaus puuttuu ihan täysin.
Kommentit (38)
illemmalla juttelet asiasta? Miten helpompaa on kun illalla nukkumaan mennessä olisi tavarat paikallaan ja valmiina lähtöön? Naama tarttee aina laittaa, hiukset ojentaa. Eihän siinä ole mitään ihmeellistä! Tai ainakin voisi opettaa meikkaamaan "myöhästymismeikin", siis joku kiva tyyli joka on nopea toteuttaa kuin pidempi puserrus? Jos tavarat pakkaa illalla ja miettii mitä pukee (ainakin varmistaa ettei ne ole likapyykissä vaan kaapissa) niin homma helpottuu. Nuoren syy saattaa olla tavaroiden lojuminen. Mutta jos ne ei ole hukassa niin eihän siinä mitään, olisi siis ehtinyt normaalina aamuna? Kuka herättää teinin? Itse, sinä? Sinä olet kuitenkin vastuussa lapsestasi niin voisit pitää silmällä ja herättää? Sinun tapa elää ja toimia ei ole se oikea. Nuori ei ole valmis ihminen ja tarttee aikuisen ohjausta! -Nalkuttamista ja arvostelua en tarkoita.
Teini herättää itsensä, minä herään varotoimenpiteenä puoli tuntia myöhemmin.
Tervetuloa vaan ohjaamaan lempeästi raivopäistä murkkua =)
Eikö olekin ihmeellistä? Että miten jämptien ja huolellisten vanhempien lapsesta on kasvanut täydellinen hompsutti lapsesta asti kestäneestä kasvatuksesta huolimatta. Luepa vaikka Keltikangas-Järvistä! Temperamentti on ja pysyy. Esim hitaasta ei tule nopeaa vaikka kuinka yrittäis.
Miksi täällä porukat hiiltyy heti, kun vaan kysyy?
On vaan niin lapsellisen helppoa vinkua opetuksen ja esimerkin perään. Sehän ei tietenkään ole kellekään vanhemmalle tullut mieleenkään. Että siis lasta pitäis jo ihan pienestä opettaa eikä vasta sitten murkkuna. Huoh!
tuollainen. Olen niin hyvä kasvattaja, että teinini ei ikinä paiski ovia, ei myöhästy, ei uhmaa ja aina on kaikessa tosi kunnollinen. Olen niin hyvä kasvattaja.
t. 1 vuotiaan äiti
kovinkaan johdonmukaisesti, siksi siitäkin on hyvä muistutella ja kysellä. Jos ap olisi tällainen , voisi siihenkin havahtua, ja alkaa satsaamaan toisin.
Turhaa huokailla, meitä on niin erilaisia ja kasvattajina osa hyviä, toiset suorastaan täydellisiä, kuten ap, osa huolimattomia osa jopa surkeita kuten minä itse.
On ne niin hauskoja: mulla tosin kaksi murkkupoikaa, joten en tiedä meikkisessioista tuon taivaallista - vielä.Kaksi pienempää lasta on tyttöjä...
"Sinun tapa elää ja toimia ei ole se oikea"
jolla ehtii tehdä ne hommat mitkä on tehtävä. Ne ei tule yllätyksenä, ei putoa taivaasta ihan äkkiarvaamatta vaan ne on ne sama rutiinit joka aamu ja ilta. Mutta kun rutiini on murkulle myrkkyä eikä ollenkaan kivaa.
Mutta koulubussiin on ehdittävä, se ei odota.
tuollainen. Olen niin hyvä kasvattaja, että teinini ei ikinä paiski ovia, ei myöhästy, ei uhmaa ja aina on kaikessa tosi kunnollinen. Olen niin hyvä kasvattaja. t. 1 vuotiaan äiti
Nyttemmin kaikenlaiset harhaluulot on karisseet
Olen viiden lapsen äiti, neljä heistä tyttöjä. Minut tunnetaan erittäin järjestelmällisenä tyyppinä joka osaa organisoida monimutkaisimmatkin tilanteet ja hätätilanteet, tavarat ovat myös aina paikoillaan jotta ne löytäisi eikä tapahtuisi kotitapaturmia, paikat huolletaan, vaatteet ja laitteet myös ajallaan, en myöskään ole koskaan myöhässä ja asenteena on että en stressaa eikä minulla ole koskaan kiire, homman voi ajatella etukäteen ettei tarvitse.
Ja kaksi vanhinta tytärtä on täysin vastakohtiani, aina kiire, aina kamat hukassa, ikinä ei aikaa siivota tai tehdä mitään loppuun. Eli esimerkki ja puhuminen ei auta, kyseessä on luonteenpiirre joka toki toisilla muuttuu ainakin vähän kun muuttaa kotoa pois, toiset jatkavat sitä lopun elämänsä.
tsemppiä ja hyvää mieltä sinulle
toivottaa kolmen teini-ikäisen tyttären äiti
Olen viiden lapsen äiti, neljä heistä tyttöjä. Minut tunnetaan erittäin järjestelmällisenä tyyppinä joka osaa organisoida monimutkaisimmatkin tilanteet ja hätätilanteet, tavarat ovat myös aina paikoillaan jotta ne löytäisi eikä tapahtuisi kotitapaturmia, paikat huolletaan, vaatteet ja laitteet myös ajallaan, en myöskään ole koskaan myöhässä ja asenteena on että en stressaa eikä minulla ole koskaan kiire, homman voi ajatella etukäteen ettei tarvitse. Ja kaksi vanhinta tytärtä on täysin vastakohtiani, aina kiire, aina kamat hukassa, ikinä ei aikaa siivota tai tehdä mitään loppuun. Eli esimerkki ja puhuminen ei auta, kyseessä on luonteenpiirre joka toki toisilla muuttuu ainakin vähän kun muuttaa kotoa pois, toiset jatkavat sitä lopun elämänsä.
Mä mielenkiinnolla odotan missä kunnossa on tyttäreni oma koti sitten joskus. ap.
mutta kännykkä ajaa saman asian.
Silloin kun herätyskello vielä oli hengissä, samanlaisia aamuja oli silti aivan riittämiin.
tsemppiä ja hyvää mieltä sinulle toivottaa kolmen teini-ikäisen tyttären äiti
Meillä 16v poikapuoli on kyllä kuin täi tervassa joka aamu. Kouluun se kyllä pääsee ajallaan, mutta odotas jos pitää viikonloppuna lähteä jonnekin aamulla.. Poika on muutenkin tooodella hidas liikkeissään, mutta olenkin sanonut, että kyllä siihen liikettä tulee viimeistään intissä ;) Poika tulee loistavasti toimeen parhaan kaverini kanssa; lomareissulla mentiin me muut (2 aik ja 2 taaperoa) jo rannalle täysissä aurinkovoiteissa ja aamupalat syötynä, kun nämä kaksi vasta taivastelivat sängyn reunalla, että pitäiskö tässä jotain tehdäkin ;D Eli kyllä luonne-eroillakin selittyy toisten hitaampi liikkeelle lähtö.
illemmalla juttelet asiasta?
Miten helpompaa on kun illalla nukkumaan mennessä olisi tavarat paikallaan ja valmiina lähtöön?Naama tarttee aina laittaa, hiukset ojentaa. Eihän siinä ole mitään ihmeellistä! Tai ainakin voisi opettaa meikkaamaan "myöhästymismeikin", siis joku kiva tyyli joka on nopea toteuttaa kuin pidempi puserrus?
Jos tavarat pakkaa illalla ja miettii mitä pukee (ainakin varmistaa ettei ne ole likapyykissä vaan kaapissa) niin homma helpottuu.
Nuoren syy saattaa olla tavaroiden lojuminen. Mutta jos ne ei ole hukassa niin eihän siinä mitään, olisi siis ehtinyt normaalina aamuna?
Kuka herättää teinin? Itse, sinä? Sinä olet kuitenkin vastuussa lapsestasi niin voisit pitää silmällä ja herättää?
Sinun tapa elää ja toimia ei ole se oikea.
Nuori ei ole valmis ihminen ja tarttee aikuisen ohjausta! -Nalkuttamista ja arvostelua en tarkoita.
Asuuko teillä teini? Jos asuu, eikä teillä ole koskaan ap:n kuvailemia aamuja, älä nosta itseäsi jalustalle, koska se ei todellakaan johdu kasvatuksesta.
Meillä asuu sun vanhempien tytärtesi sielunkumppani =)
kaikki asiansa, opiskelee, hänellä on bändi joka tekee ulkomaillekin keikkoja, opiskelee ja käy myös töissä. Kotonakin on ihan eri näköistä kuin hänen huoneessaan ennen. Toki vieläkin välillä myöhästelee ja unohtaa jotain mutta ei mitään tärkeää. Ja on edelleen dead-line-tyyppi :)
ja vinkattiin, joku varmasti saa hytötyä siitä.
En mä ainakaan lukenut tuota mitenkään jalustalle nostamisena. Ohis.
.
Mä mielenkiinnolla odotan missä kunnossa on tyttäreni oma koti sitten joskus. ap.
järjestyksessä kuin missä hänen lapsuutenkotinsa oli ja luultavasti sama murkku aikanaan tuskailee oman teini-ikäisensä kanssa aivan saman ongelman parissa.
Miksi täällä porukat hiiltyy heti, kun vaan kysyy?