En ymmärrä tota elämänkatsomus tieto hössötystä. Miks se on niin suosittua?
Kommentit (45)
Erosin kirkosta aikuisena joten luonnollisesti koulussa opiskelin uskontoa. Lapsemme kirkkoon kuulumattomina ovat valinneet ET:n oppiaineeksi. Kun seuraan lasten ET-materiaalia, läksyjä, mitä ovat käsitelleet tunneilla niin VITSI MITEN kiinnostavaa. Oikeesti olen kade ettei minulla ollut koulussa tuota tuntia. Lapsista myös tuntuu tuntien aiheet kiinnostavan.
Niinpä jospa lapsille, ja aikuisillekin, esiteltäisiin mitä ET tunnilla on niin tietäisivät.
Nyt kaikki vaan luulee.
Varmaan siks kun ihmiset ei enää usko ja ovat saaneet tarpeekseen uskontojen vallankäytöstä ja omahyväisyydestä.
Mielellään sitä opiskelee jotain hyödyllistä elämäntaitojen kuin muinaisia satuja, joihin osa uskoo kiihkeästi..
Vierailija kirjoitti:
ET on saanut kovasti kiitosta. Hyvin rakennettu oppiaine. Oppisisällöt erinomaisia. Kilpailisi uskonnon kanssa, jos kirkkoon kuuluvillakin olisi oikeus valita elämänkatsomustieto. (Kirkkoon kuulumattomat saavat päättää, opiskelevatko uskontoa vai elämänkatsomustietoa. Kirkkoon kuuluvilla on pakkouskonto.)
Tästä on just nyt kansalaisaloite menossa joka kerää hyvin allekirjoituksia. Käy allekirjoittamsssa niin aina tulee vapaavalintaisesti kaikille kuten pitäisi olla. Kaikkien kuuluu yhdenvertaisesti voida valita et halutessaan. Ei lapsen uskonto kuulu koululle pätkääkään, jos sitä ei halua kertoa.
Ei miehen kanssa kumpikaan kuuluta kirkkoon, ei ole kastettu eikä meidän lapsiakaan. Et on yhtä höpöhöpöaine kuin uskontokin, ehkäpä hieman vähemmän tunnustuksellinen. Jos uskonnonopetus olisi tunnustuksetonta, olisi sekin ihan yhtä hyvä vaihtoehto mielestäni. Nyt kallistuttiin siihen elämänkatsomustietoon. Itse hyvin uskonnollisessa tuppukylässä uskonnonopetuksessa mielisairaan papin tyttären käännytystunneilla istuneena niin ei oikein nappaa tuo uskonnonopetus. Vaikka harvoin se niin huonosti on toteutettu. Lapset saavat laulaa kyllä suvivirret ja kaikki. Kirkkohan tekee paljon hyvääkin toki. Vierastan vähän sitä syntien säätelyä, mitä uskonnossa harrastetaan. Ja ne papithan ovat ihan tutkitusti päävikaisia.