En ymmärrä tota elämänkatsomus tieto hössötystä. Miks se on niin suosittua?
Kommentit (45)
Elämänkatsomustieto (ET) on ensisijaisesti uskontokuntiin kuulumattomille oppilaille tarkoitettu
katsomusaine.
Elämänkatsomustieto on Suomen toiseksi suurin katsomusaine; sitä opiskelee peruskoulussa ja
lukiossa noin 20.000 oppilasta ja oppilasmäärät ovat kasvussa.
Elämänkatsomustiedon opetuksen lähtökohtana on lapsen oma elämismaailma; ET ei pohjaudu
mihinkään yhteiskunnalliseen instituutioon tai katsomusjärjestelmään.
ET:n opiskelu kannustaa nuorta oman elämänkatsomuksen rakentamiseen, järkiperäiseen elämän
hallintaan ja omien tavoitteiden saavuttamiseen, kriittiseen ajatteluun sekä avaraan ja
suvaitsevaiseen maailmankuvaan.
Perustaltaan monitieteisenä elämänkatsomustietoon kuuluu aineksia kulttuuri-, uskonto- ja
yhteiskuntatieteistä sekä filosofiasta.
Elämänkatsomustiedossa pohditaan myös eettisiä kysymyksiä, mitä on oikea ja väärä ja onko niitä.
Sen lisäksi tarkastellaan ympäröivää maailmaa, ihmisen paikkaa maailmassa ja erilaisia kulttuureita
sekä uskontoja.
Kasvatuksellisten periaatteidensa ja opetussuunnitelmansa perusteella elämänkatsomustieto sopii
kaikille lapsille, myös uskontokuntiin kuuluville, tosin nykylainsäädännön mukaan ev.lut. kirkon
jäsenet eivät voi opiskella elämänkatsomustietoa.
ei ole oikeaa ja väärää, vaan voi tehdä miten haluaa ja valita itse!
Kun taas nimenomaan uskonto antaa turvan ihmiselle tässä maailmassa, jossa kaiken muun voi valita itse.
Uskosta saa vapaaehtoisen kapteenin laivalleen. Elämänkatsomustiedosta saa vain lisää vaihtoehtoja.
Fiksu ihminen ymmärtää itse, mikä on oikein ja väärin. Vähemmän fiksu joutuu katsomaan jostain vanhasta kirjasta...
Elämänkatsomustieto (ET) on ensisijaisesti uskontokuntiin kuulumattomille oppilaille tarkoitettu katsomusaine. Elämänkatsomustieto on Suomen toiseksi suurin katsomusaine; sitä opiskelee peruskoulussa ja lukiossa noin 20.000 oppilasta ja oppilasmäärät ovat kasvussa. Elämänkatsomustiedon opetuksen lähtökohtana on lapsen oma elämismaailma; ET ei pohjaudu mihinkään yhteiskunnalliseen instituutioon tai katsomusjärjestelmään. ET:n opiskelu kannustaa nuorta oman elämänkatsomuksen rakentamiseen, järkiperäiseen elämän hallintaan ja omien tavoitteiden saavuttamiseen, kriittiseen ajatteluun sekä avaraan ja suvaitsevaiseen maailmankuvaan. Perustaltaan monitieteisenä elämänkatsomustietoon kuuluu aineksia kulttuuri-, uskonto- ja yhteiskuntatieteistä sekä filosofiasta. Elämänkatsomustiedossa pohditaan myös eettisiä kysymyksiä, mitä on oikea ja väärä ja onko niitä. Sen lisäksi tarkastellaan ympäröivää maailmaa, ihmisen paikkaa maailmassa ja erilaisia kulttuureita sekä uskontoja. Kasvatuksellisten periaatteidensa ja opetussuunnitelmansa perusteella elämänkatsomustieto sopii kaikille lapsille, myös uskontokuntiin kuuluville, tosin nykylainsäädännön mukaan ev.lut. kirkon jäsenet eivät voi opiskella elämänkatsomustietoa.
laittaisin lapsen tänne kuin uskonnon tunnille. Mutta en kyllä kirkostakaan haluaisi tämän takia erota.
Tämä kyllä kuulostaa niin hyvältä että mieluiten
laittaisin lapsen tänne kuin uskonnon tunnille. Mutta en kyllä kirkostakaan haluaisi tämän takia erota.
http://www.adressit.com/etvapaastivalittavaksi
Elämänkatsomustieto vapaasti valittavaksi
Kiitämme kaikkia tähän mennessä allekirjoittaneita. Adressi tullaan luovuttamaan lokakuun 2010 aikana tuntijakouudistuksesta vastaaville viranomaisille. Viimeistään 12.10.2010 annetut allekirjoitukset ovat mukana adressin luovutuksessa opetusministerille. Adressi pidetään kuitenkin auki kunnes elämänkatsomustiedon vapaasti valittavuus toteutuu Suomessa.
Elämänkatsomustieto on monitieteinen oppiaine, ja siihen kuuluu aineksia filosofiasta, uskonto-, yhteiskunta- ja kulttuuritieteistä. Opetusopillisesta lähtökohdastaan johtuen elämänkatsomustieto sopisi katsomusaineeksi kaikille koululaisille heidän kulttuuritaustastaan riippumatta.
Perusopetuksen tuntijakoa pohtinut työryhmä on saanut valmiiksi esityksensä uudeksi perusopetuksen tuntijaoksi. Uudessa tuntijakoehdotuksessa elämänkatsomustietoa ei esitetä vapaasti valittavaksi kaikille koululaisille. Kaksi työryhmän jäsentä, rehtori Risto Rönnberg (vihreät) ja kansanedustaja Tuula Peltonen (SDP) jättivät päätöksestä eriävän mielipiteen.
Nykyinen lainsäädäntö antaa mahdollisuuden opiskella elämänkatsomustietoa ainoastaan uskontokuntiin kuulumattomille sekä vähemmistöuskontoihin kuuluville, mikäli heidän omaa uskontoaan ei opeteta. Evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvat oppilaat eivät voi opiskella elämänkatsomustietoa.
Elämänkatsomustiedon avaaminen vapaasti valittavaksi kaikille koululaisille parantaisi ensisijassa uskontokuntiin kuuluvien oppilaiden ja heidän vanhempiensa oikeutta määrätä itse omasta katsomusaineestaan. Esiopetuksessa ja aikuislukioissa katsomusaineen valinta on jo täysin vapaata.
Mikäli elämänkatsomustieto avattaisiin myös uskontokuntiin kuuluville, tulisi elämänkatsomustiedon oppilasmäärät todennäköisesti kasvamaan. Lisäksi elämänkatsomustiedon opetusmateriaalit, opettajien koulutus, opetusjärjestelyt ja oppiaineen yleinen arvostus tulisivat paranemaan oppilasmäärien kasvun myötä.
Allekirjoita adressi elämänkatsomustiedon valinnaisuuden puolesta viimeistään 12.10.2010. Tämän jälkeen adressi luovutetaan tuntijakouudistuksesta vastaaville päättäjille.
Lisää tietoa katsomusaineiden opetukseen liittyen löydät et-opetus.fi -sivuston kampanja-sivulta: Elämänkatsomustieto vapaasti valittavaksi.
Yhteydenotot: info@et-opetus.fi
Fiksu ihminen ymmärtää itse, mikä on oikein ja väärin. Vähemmän fiksu joutuu katsomaan jostain vanhasta kirjasta...
vanhempien silmät alkavat avautumaan tähän päivään ja haluavat lapselleen mahdollisimman hyvät eväät elämää varten...ja uskonto nyt vain on hiukan, hmmm, aikansa elänyttä lätinää...
Vielä kun vanhemmat valveutuisivat vaatimaan kuntia järjestämään tuota ET:n opetusta (kuten lain mukaan kuuluu, jos kunnassa on, oliko nyt 3 tai 5 oppilasta, jotka tarvitsevt ET-opetusta), niin olisi entistäkin suositumpaa. Nythän se on monessa paikassa niin, ettei ET:tä ole, jonka vuoksi vanhemmat laittavat lapsensa ukonnontunnille jottei tule hyppytunteja....
kasvavat uskoviksi kristityiksi. Uskonto ei todellakaan ole meille aikansa elänyttä lätinää. Tuollaisten kommenttien takia on hyvin vaikeaa suhtautua hyväksyvästi elämänkatsomustietoon.
luulevat että elämänkatsomustieto on nyt jotenkin hienompaa ja parempaa.
kasvavat uskoviksi kristityiksi. Uskonto ei todellakaan ole meille aikansa elänyttä lätinää. Tuollaisten kommenttien takia on hyvin vaikeaa suhtautua hyväksyvästi elämänkatsomustietoon.
Sitä varten ovat kirkot. Erottakaa nyt uskonto ja usko toisistaan. Minä en halua lastani uskonnontunnille, koska näkökulma elämään on ainoasta kirkon/kirkkojen näkölkulmasta. Haluan lapseni oppivan elämästä paljon muutakin...
luulevat että elämänkatsomustieto on nyt jotenkin hienompaa ja parempaa.
Mutta järkevämpää kyllä...
Minusta koulun oppiaineiden tulisi olla sellaisia, että ne sopivat kaikille lapsille. Ei pidä jakaa lapsia vanhempien vakaumuksen, puolueen tai seksuaalisen suuntautumisen mukaan eri ryhmiin koulussa.
Säilytetään uskonto, jos siitä saa sellaisen aineen, jota voi opiskella niin ateistien kuin muslimienkin lapset. Jos ei saa, seurakuntien tulisi hoitaa oman uskonnon opetus. Elämänkatsomustieto olisi jo nyt kaikille sopiva oppiaine, mutta tosiaan olen myös uskonnon kannalla, kunhan lapsia ei jaeta eri ryhmiin vanhempien vakaumuksen mukaan.
ei ole oikeaa ja väärää, vaan voi tehdä miten haluaa ja valita itse!
Kun taas nimenomaan uskonto antaa turvan ihmiselle tässä maailmassa, jossa kaiken muun voi valita itse.
Uskosta saa vapaaehtoisen kapteenin laivalleen. Elämänkatsomustiedosta saa vain lisää vaihtoehtoja.
Niin, mielikuvituskapteenin.
Erän pidemmän sijaisuuden (olen ja olin silloinkin jo pätevä) aikana "taustojani" eli kirkkosuhdettani ei kysytty/tarkistettu ja sain opettaa myös uskontoa alakoululuokalleni.
Se oli ihanaa! Opiskelimme Jeesuksen elämää historiana ja keskustelimme paljon hänen mahdollisista ihmeteoistaan ja varsinkin hänen nöyrästä ja armeliaasta elämänkatsomuksestaan, siitä miten hän kohteli muita ihmisiä.
Korostin kuitenki koko ajan, että kristinusko on vain uskonto muiden joukossa, ja mietimme uskonto-sanan merkitystä. Kysehän on siis vain jokainen henk.kohtaisesti haluaa uskoa tai olla uskomatta.
LIsäksi lauloimme paljon ihania gospel-tyyppisiä Jesse-lauluja kunnon meiningillä (olen myös kuoronjohtaja).
Ja lapset pitivät ussan tunneista!
Erän pidemmän sijaisuuden (olen ja olin silloinkin jo pätevä) aikana "taustojani" eli kirkkosuhdettani ei kysytty/tarkistettu ja sain opettaa myös uskontoa alakoululuokalleni.
Se oli ihanaa! Opiskelimme Jeesuksen elämää historiana ja keskustelimme paljon hänen mahdollisista ihmeteoistaan ja varsinkin hänen nöyrästä ja armeliaasta elämänkatsomuksestaan, siitä miten hän kohteli muita ihmisiä.
Korostin kuitenki koko ajan, että kristinusko on vain uskonto muiden joukossa, ja mietimme uskonto-sanan merkitystä. Kysehän on siis vain jokainen henk.kohtaisesti haluaa uskoa tai olla uskomatta.
LIsäksi lauloimme paljon ihania gospel-tyyppisiä Jesse-lauluja kunnon meiningillä (olen myös kuoronjohtaja).
Ja lapset pitivät ussan tunneista!
Varmaan siksi kun helvetillä pelottelu ei mene enää läpi ja lapset ja vanhemman osaavat ajatella itsekin. Uskontoa on 2-3h JOKA VIIKKO koulussa . Älytön määrä. Sen ajan toivon lapseni oppivan jotain fiksua.
ET tunneilla uskonnot esitellään ihan tarpeeksi mutta lapset oppivat itse ajattelemaan. Siellä oppii etiikkaa, filosofiaa ja hyvän elämän taitoja. Melko arvokasta!?
Paljon järkevämpäähän se olisi ET:tä opettaa lapsille kuin uskontoa.
peruskoulujen ja lukioiden oppilaista.
Mutta totta on, että määrä on kasvussa. Pieni lukumäärä kuitenkin.