Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parempi palkka vai lyhyempi työmatka?

Vierailija
07.10.2010 |

Jäin vähän ennen äitiyslomaani työttömäksi, satunnaisesti olen töitä katsellut, nyt aktiivisemmin kun vauva alkaa olla lähempänä vuoden ikää.

Tässä naapurikunnassa (työmatka yhteen suuntaan n. 10km) olisi tarjolla hyvin paljon koulutustani vastaavaa työtä, työpäivät ovat melko pitkiä ja hyvin vähän pystyisi tekemään etätyönä, jotta voisin olla enemmän lasten kanssa. Palkka on samaa luokkaa kun aiemmassa työssäni.

Toinen työpaikka olisi pitkän matkan päässä (työmatka yhteen suuntaan 70km), vastaisi koulutustani täysin ja tässä työpaikassa on mahdollista tehdä etätöitä paljonkin. Lisäksi tässä olisi huomattavasti parempi palkka, tietysti osa siitä menisi matkoihin, mutta jäisi silti kivasti "ylimääräistä".

Molemmat työpaikat olisivat vakituisia. Päätös on vaan vaikea. Toisaalta kiinnostaisi tuo kauempana oleva työ, koska lisäraha ei olisi pahitteeksi, varsinkaan kun ei ole tietoa miten pitkään mies saa pitää työnsä. Toisaalta, jos mies jää työttömäksi niin hän saanee uusia töitä luultavasti just toiselta suunnalta missä minun työpaikkani. Tai on ainakin todennäköisempää, että saa töitä toiselta suunnalta kuin sieltä missä tuo kauimmainen työpaikkani on.

Enkä tiedä, että jaksaako sitä pidemmän päälle ajaa tuota pitkää työmatkaa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla paikkakunnalla, tämä tietysti riippuu siitä, että meneekö miten yksiin työajat, tuskin ainakaan aina.

Niin ja siis tuossa kakkosvaihtoehdossa pisin työpäivä olisi 6tuntia ja loput etänä ja on ihan mahdollista tehdä niinkin, että töissä ois vaan 3-4tuntia ja loput etänä.

Olisin siis paljon enemmän kotona ja silti nuo työt tuskin veisi pahemmin aikaa lapsilta kun ne voi ajottaa siihen kun lapset nukkuu tai kun mies on kotona.

Sen sijaan tuossa ykkösvaihtoehdossa olisin joka arkipäivä aamusta iltaan töissä ja vain harvoin olisi etätöitä plus vielä se, ettei se olisi niin mielekästä.

ap

Jos menet julkisilla (juna, bussi) ja noita etätöitä pystyisi tekemään työmatkan aikana, olisi kauempana olevakin ihan mahdollinen, silloin voisit mahdollisesti laskea työmatkan työaikaan kuuluvaksi (esim. yht. 3h matkalla ja 5 työpaikalla).

Mun työpaikalla (pk-seutu) on paljon ihmisiä, jotka kulkevat töihin useamman kymmenen kilometrin takaa (pisin taitaa olla 60km), osa omalla autolla, osa junalla. En oo kuullut kenenkään harkitsevan muutoa tai työpaikan vaihtoa matkan takia, mutta toisaalta kyllä kiroavat ajoittain, miten paljon aikaa tulee vietettyä tien päällä.

Vierailija
2/22 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset päiväkodissa 8 tuntia ja tunnen jatkuvasti huonoa omaatuntoa että sekin on liikaa.. Siihen jos vielä tulisi pitkät työmatkat päälle. Jos mieheni voi viedä ja hakea lapset, niin silloin voisit itse keskittyä työmatkan ajan itsellesi mieluiseen asiaan, esim. äänikirjan kuuntelemiseen, ja olisit heti kotiin tullessa rentounut ja valmis olemaan lasten kanssa.

Nuo etäpäivät kyllä auttaa myös lomien järjestelyssä. Meillä esimerkiksi tänä vuonna mies joutuu olemaan joulun välipäivät töissä ja minun vuosilomani ovat loppu (pidettiin kesällä pitkät kesälomat), mutta onneksi voin 'tehdä etätöitä' silloin. Käytännössä teen työt iltaisin ja osan voin jo tehdä tekemällä pitkää päivää ennen joulua. Tärkeintä ettei lasten tarvi mennä varahoitoon joulun välipäivinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, kaikesta huomaa, että haluat ottaa kakkosvaihtoehdon ja haluat sille päätökselle tukea. Eli älä enää mieti vaan Go for it! Oikeasti olet päätöksesi jo tehnyt. Ja tukea siihen tulee täältäkin, selvästi parempi vaihtoehto tuo jälkimmäinen!

Vierailija
4/22 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin siis miehesi, ei mieheni.. :)

Ja tuon paremman palkan avullahan voi vaikka ottaa kesällä ylimääräisen palkattoman lomaviikon (jos työn järjestämisen kannalta ok).

Vierailija
5/22 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

6tuntia ja kuten jo kirjoitin niin on aivan mahdollista, että itse työpäivä olisi vain 3-4tuntia+matkat.

Lapset tulevat olemaan hoidossa 5-8tuntia ja luultavasti vain 3-4päivää viikossa. Isovanhemmat luvanneet auttaa hakemisissa, ettei hoitopäivät veny älyttömän pitkiksi ja lisäksi miehen vanhemmat sanoneet, että hoitavat lapsia yhden arkipäivän viikossa.

ap

Meillä on lapset päiväkodissa 8 tuntia ja tunnen jatkuvasti huonoa omaatuntoa että sekin on liikaa.. Siihen jos vielä tulisi pitkät työmatkat päälle. Jos mieheni voi viedä ja hakea lapset, niin silloin voisit itse keskittyä työmatkan ajan itsellesi mieluiseen asiaan, esim. äänikirjan kuuntelemiseen, ja olisit heti kotiin tullessa rentounut ja valmis olemaan lasten kanssa.

Nuo etäpäivät kyllä auttaa myös lomien järjestelyssä. Meillä esimerkiksi tänä vuonna mies joutuu olemaan joulun välipäivät töissä ja minun vuosilomani ovat loppu (pidettiin kesällä pitkät kesälomat), mutta onneksi voin 'tehdä etätöitä' silloin. Käytännössä teen työt iltaisin ja osan voin jo tehdä tekemällä pitkää päivää ennen joulua. Tärkeintä ettei lasten tarvi mennä varahoitoon joulun välipäivinä.

Vierailija
6/22 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva tilanne kun on varaa valita vaikka vaikea se valinta varmaankin on. Tsemppiä päätöksen tekoon!

Vierailija
7/22 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa joustavammalta työpaikalta.

Joudutko ajamaan ruuhkassa nuo työmatkat? Sillä 70km menee sujuvasti, jos ei kovin ruuhkaisaan paikkaan ole menossa (kuten Helsinkiin).

Vierailija
8/22 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työajan saa tietyissä rajoissa itse päättää.

ap

Vaikuttaa joustavammalta työpaikalta.

Joudutko ajamaan ruuhkassa nuo työmatkat? Sillä 70km menee sujuvasti, jos ei kovin ruuhkaisaan paikkaan ole menossa (kuten Helsinkiin).

Vierailija
9/22 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla paikkakunnalla, tämä tietysti riippuu siitä, että meneekö miten yksiin työajat, tuskin ainakaan aina.

Niin ja siis tuossa kakkosvaihtoehdossa pisin työpäivä olisi 6tuntia ja loput etänä ja on ihan mahdollista tehdä niinkin, että töissä ois vaan 3-4tuntia ja loput etänä.

Olisin siis paljon enemmän kotona ja silti nuo työt tuskin veisi pahemmin aikaa lapsilta kun ne voi ajottaa siihen kun lapset nukkuu tai kun mies on kotona.

Sen sijaan tuossa ykkösvaihtoehdossa olisin joka arkipäivä aamusta iltaan töissä ja vain harvoin olisi etätöitä plus vielä se, ettei se olisi niin mielekästä.

ap

Jos menet julkisilla (juna, bussi) ja noita etätöitä pystyisi tekemään työmatkan aikana, olisi kauempana olevakin ihan mahdollinen, silloin voisit mahdollisesti laskea työmatkan työaikaan kuuluvaksi (esim. yht. 3h matkalla ja 5 työpaikalla).

Mun työpaikalla (pk-seutu) on paljon ihmisiä, jotka kulkevat töihin useamman kymmenen kilometrin takaa (pisin taitaa olla 60km), osa omalla autolla, osa junalla. En oo kuullut kenenkään harkitsevan muutoa tai työpaikan vaihtoa matkan takia, mutta toisaalta kyllä kiroavat ajoittain, miten paljon aikaa tulee vietettyä tien päällä.

Vierailija
10/22 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin ykkösen.

Etätyötä et voi laskea lasten kanssa vietetyksi ajaksi. Vai teetkö etätöitä tekemättä töitä?

kyllä etätyöpäivät helpottaa perhe-elämää vaikka lapsi/lapset olisivat hoidossakin työpäivän ajan. Silloin kun pystyy vaikka pitämään hoitopäivän lyhyempänä. Itse teen sitä että aloitan usein työt jo kun lapsi vielä nukkuu, pidän tauon lapsen aamutoimien ajan, vien päiväkotiin ja olen silti aiemmin takaisin työpöydän ääressä kuin jos menisin konttorille. Ja iltapäivästä lapsen saa haettua aiemmin. Miten aikaisin, riippuu siitä jatkaako työpäivää vaikka sitten kun lapset on nukkumassa.

Vierailija
11/22 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paremmalta

Vierailija
12/22 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten minusta on vähän aikaista miettiä moista. Hae molempia ja mikäli niin uskomattoman hyvä tuuri käy, että molempia toimia tarjotaan sinulle, valitset sitten.

Vierailija
13/22 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin ykkösen.

Etätyötä et voi laskea lasten kanssa vietetyksi ajaksi. Vai teetkö etätöitä tekemättä töitä?

Vierailija
14/22 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä paljonkin ja tein ne kun lapset nukkuivat eli sain enemmän aikaa lasten kanssa.

ap

Ottaisin ykkösen.

Vierailija
15/22 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten minusta on vähän aikaista miettiä moista. Hae molempia ja mikäli niin uskomattoman hyvä tuuri käy, että molempia toimia tarjotaan sinulle, valitset sitten.

Vierailija
16/22 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyössä lapsille jää silti enemmän aikaa. Lasten uniajat, itsenäisen leikkimisen aika ja niin edelleen.

Samoin työmatkat jäävät etäpäiviltä pois. Sekin on käyttökelpoista aikaa.

Lisäksi etätyötä voi usein tehdä myös ajasta riippumattomasti, jolloin voi paneutua työntekoon puolison ollessa kotona, mutta olla siltä paikalla.

Siinä on monia hyviä puolia.

Vierailija
17/22 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taisi mennä ajatus solmuun kesken lauseen, vaikka vielä tuntuukin avautuvan :D

Vierailija
18/22 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosti että sisällöltään tuo koulutustasi täysin vastaava työ olisi myös parempi?

Itse ajan sen 70km päivässä suuntaansa ja olen ajanut jo vuosikausia. Sen jaksaa hyvin, itseasiassa siihen tottuu. Vaikka aikaa kuluu matkaan, niin toisaalta se on päivästä sitä "omaa aikaa" ja tyhjentää sopivasti ajatukset töiden ja kodin välillä.

Tottakai olisi kiva jos työmatka minullakin olisi lyhyempi, mutta palkan lisäksi pistän todella paljon painoa työn sisällölle. Tästä syystä kysyisin myös kumpi työ olisi sinulle mielekkäämpää?

Vierailija
19/22 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lyhyemmän työmatkan ja vaikka paremmat työkaverit vaihtaisin oitis jos toisena vaihtehtona vain hyvä palkka.

Vierailija
20/22 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ollut täysin koulutustani vastaavaa, vaikka suurelta osin kyllä. Plussana kuitenkin entisessä työssäni se, että siinä sai tehdä etätöitä.

Eli minulle mielekkäämpi olisi tuo kakkosvaihtoehto ja suuri syy siihen on se, että se vastaa täysin koulutustani. Työmatka vaan mietityttää, että jaksaako sitä ajaa, mutta varmaankin siihen tottuu niin kun sanoit.

ap

Kuulosti että sisällöltään tuo koulutustasi täysin vastaava työ olisi myös parempi?

Itse ajan sen 70km päivässä suuntaansa ja olen ajanut jo vuosikausia. Sen jaksaa hyvin, itseasiassa siihen tottuu. Vaikka aikaa kuluu matkaan, niin toisaalta se on päivästä sitä "omaa aikaa" ja tyhjentää sopivasti ajatukset töiden ja kodin välillä.

Tottakai olisi kiva jos työmatka minullakin olisi lyhyempi, mutta palkan lisäksi pistän todella paljon painoa työn sisällölle. Tästä syystä kysyisin myös kumpi työ olisi sinulle mielekkäämpää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme