Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva ei nuku, tulen kohta hulluksi :(

Vierailija
07.10.2010 |

Meidän pieni suloinen vauvamme ei sitten millään suostu nukkumaan öitä mitenkään kiitettävästi. Hän herää noin 1 1/2 tunnin välein ja haluaa sitten syödä. Olen päivisin niiiin väsynyt etten enää tiedä mitä tehdä, kun vielä kaksivuotias esikoinen vaatii huomiota ja hoivaa niin etten ite välttämättä voi nukkua silloin kun vauva.

Vauva on vain kolmeviikkoinen, tiedän että hän on pieni juu, mutta oisko kohtalotovereita täällä? Oisko ketään joka pystyisi antamaan neuvoja, voiko jotain tehdä, milloin tämä muuttuu? En pysty jatkamaan tällaisella univelalla. Tulen oikeesti hulluksi.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan pidennät imetysaikaa, kevyt etumaito, mitä vauvasi nyt saa, ei pidä nälkää poissa kovin kauaa, ja rasvaisempi ( painoakin lisäävämpi) takamaito jää saamatta. Tuo kannattaa melkein googlata, jotta tajuat pointin, koska muuten käy hyvin äkkiä myös niin, että maidontulosi ehtyy parin kk päästä...

Etumaito on sellainen "janonsammuttaja", täytteeksi ei riitä.

Vierailija
2/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee paljon maitoa ja vauva ei aina ehdi edes niellä ja sitten se yökkäilee eikä halua enää imeä lisää (ainakaan tarpeeksi). Sitten se herää tunnin päästä taas nälkäisenä. Ratkaisuna olen pumpannut maitoa illalla ja syöttänyt sitä pullosta. Näin maitoa menee paljon enemmän kerralla ja vauva nukkuu paremmin.

En tiedä, onko ap:lla samaa ongelmaa, mutta kannattaa kokeilla, jos vauva vain huolii pulloakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 10kk nukkuu pääosin 30min pätkiä. Ei ole vielä yhtään yötä nukkunut kunnolla.

Vierailija
4/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ns. suihkutissit? Eli maitoa suihkuu siihen tahtiin, että vauva ei ehdi imeä? Anna pahimpien suihkujen mennä esim sideharsorättiin ja imetä vasta sitten. Aiemmin neuvottiin myös puristamaan nännistä, että suihkuaminen loppuisi. Meillä se auttoi suihkutteluun. Jos vauva ei ime vaan pitää vaan tissiä suussa, kannattaa kutitella häntä esim huulesta. Silloin imurefleksi käynnistyy.

Vierailija
5/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua neuvottiin imettämään aina ekasta n 5 min ja sitten toisesta...

Vierailija
6/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tulee varmasti täyteen ja nukkuu pidempään. Aloin syöttää omaani tällä taktiikalla ja ainakin meillä myös päivien tyytymätön ähinä loppui.

Vierailija
7/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähteä vaihtamaan, koska herää siihen. Kun vauva herää, rinta tai pullo suuhun. Silloin vauva ei pääse kunnolla heräämään. Vauva yleensä silloin syö tarvitsemansa ja jatkaa unia. Minä olen tehnyt näin ja poika (2 kk) nukkuu putkeen 6-8 tuntia yössä.

Vierailija
8/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis rintaa annoin, kun poika alkoi kitistä. Ei päässyt kunnolla heräämään.

lähteä vaihtamaan, koska herää siihen. Kun vauva herää, rinta tai pullo suuhun. Silloin vauva ei pääse kunnolla heräämään. Vauva yleensä silloin syö tarvitsemansa ja jatkaa unia. Minä olen tehnyt näin ja poika (2 kk) nukkuu putkeen 6-8 tuntia yössä.

Vierailija
9/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vauva nukkuu? Et kai joka kerta nouse ylös vauvan takia, itse pidin vierihoidossa niin hyvin meni. Tietysti joskus sitä oli silti väsymystä kertynyt.

Kyllä se helpottaa kun vauva kasvaa.

Vierailija
10/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 10kk nukkuu pääosin 30min pätkiä. Ei ole vielä yhtään yötä nukkunut kunnolla.

Meillä tuollaista heräiyä on lapsille aiheuttanut

- Yhdelle vaikku korvissa. Pakko tiputtaa ruiskulla Ceridalia vähintään kerran viikossa korviin ja tupot päälle ja kypärämyssy. Näin vaikku poistuu ja lapsi nukkuu hyvin. Eli jos korvia ei ole tarkistettu niin käy näyttämässä ja kertovat onko tulehduksia tai vaikkua paljon

- Toinen lapsi itkeskeli öisin lähelle 10 kk ikää paljon öisin, vasta sitten tajusin että on allerginen porkkanalle, maidolle jne. Kun ruokavaliosta (lapsen ja imettävän äidin) jätettiin ne pois niin yöt paranivat selkeästi

- Refluksi on valvottanut myös yhden lapsen kanssa öisin. Sekin voi olla allergiaoire tai sitten rakenteellista jolloin vain hyvä lääkitys auttaa

Jos nämä asiat kiinnostaa niin allergioista ja refluksista löytyy vertaistukea histamiini.com sivustolta. Ja sieltä löytyy vinkkejä hyvistä yksityisistä lääkäreistä jotka ovat osanneet auttaa monia heräileviä vauvoja.

tsemppiä ja jaksamista.

t. kolmen allergisen lapsen äiti

Vierailija
11/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vauva nukkuu? Et kai joka kerta nouse ylös vauvan takia, itse pidin vierihoidossa niin hyvin meni. Tietysti joskus sitä oli silti väsymystä kertynyt.

Kyllä se helpottaa kun vauva kasvaa.

esikoista en "uskaltanut" ottaa viereen ja sitten juoksin yöt :( Kakkosen otin viereen kun sen sektiohaavan takia jaksanut ekan viikon aikana nousta. Siihen jäi eikä tarvinnut juosta minnekään. Paremmin nukuttiin kaikki!

Vierailija
12/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesti 1,5 vuotta... toivottavasti sulla helpottaa jo ensi viikolla, ettet hajoo.

Voisiko se mies auttaa yösyötöissä?

Vierailija
13/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nukkuisi pidemmän pätkän alkuyöstä.

Vierailija
14/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöksi aina yöpuku päälle, yöllä ei vaihdeta vaippaa (paitsi jos tulee kakka, tai vaippa todella täysi), mahdollisimman himmeä valo ja ei katsekontaktia taikka juttelua vauvalle kun herää yöllä syömään. Myös kapalointi voi auttaa.

Nukkuuko illalla? Jos mahdollista niin voi yrittää pitää ennen yöunia pitemmän jakson hereillä. Mutta ihan väsyä lasta ei tietenkään saa väenväkisin tökkiä hereille tms.

Syökö korviketta vai vaan rintamaitoa?

Vaikka lapsi tuntuisikin saavan rinnasta tarpeeksi ruokaa, voi silti olla että maha jää tyhjäksi.

Millainen sänky lapsella on?

Tämä kysymys siksi että esimerkiksi ystäväni joka tosin odottaa esikoistaan, ei ollut kuullutkaan että aluksi on hyvä olla pienempi sänky/äitiyspakkauksen laatikko, että lapsella olisi turvallismepi olo. Ja myös pääpuolen nostaminen hiukan koholle voi auttaa myös.

Missä asennsosa lapsi nukkuu?

Toiset sanovat että mahalteen saisi nukuttaa vasta kun lapsi osaa kääntyä itse ja toiset nukuttavat alusta asti ainakin välillä mahallaan. Esimerkiksi minun lapsellani on koliikki ja olen välillä nukuttanut häntä mahallaan, koska hän on nukkunut näin paremmin. Myös sillä kummalla kyljellä lapsi nukkuu voi olla väliä (toinen kylki saattaa olla mieluisampi.

Vierailija
15/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöksi aina yöpuku päälle, yöllä ei vaihdeta vaippaa...

Että saisitko jonkun tutun (vanhempasi/sisaruksesi/ystäväsi tms.) avuksi vaikka yhdeksikin yöksi.

Kun oma lapseni oli n. viikon ikäinen, joutui puolisoni viikoksi työmatkalle. Silloin äitini tuli muutamaksi yöksi avuksi, niin että minä heräsin imettämään ja hän hyssytteli lapsen takaisin uneen.

Vierailija
16/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada joku hoitamaan edes joskus yö ( on miehenkin vastuu ja asia hoitaa yöllä). Lisöksi yritä järjestää, että joskus joku muu hoitaa lapsia koko aamun ja aamupäivän, että voit itse nukkua.

Kaikki, mitä saat nukuttua on hyödyksi. Puhu läheisile tästä. Yritä saada ne ymmärtämään, kuinka väsynyt olet.

Tuo on rankkaa, toivottavasti helpottaa pian .

Meillä heräilyt jatkui lähelle vuoden ikää, nyt puolitoistavuotias herää enää kerran. Pahimillaan heäili 10 - 20 kertaa yössä. Kuukausia. Ja mä muistan sen, että oli vaikea saada ketään tajuamaan, kuinka väsyneitä me oltiin. En joytunut yksin valvomaan, onneksi.

Mitään hyvoiä neuvoja mulla ei ole, meillä auttoi heräilyihin vain aika.

Se ehkä vielä, että ei kannata kauheasti stressata sillä, mikä on oikeaoppinen tapa nukuttaa vauva tai missä se pitää nukkua, vaan tehdä niin, miten kulloinkin on helpointa.

Hali sinulle :)

Vierailija
17/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitko esim. isovanhemman, kaverin tms. edes 2-vuotiaalle joskus seuraksi että voisit nukkua vaikka päivällä silloin kun vauvakin nukkuu? Kolmiviikkoinen on niin pieni, että se herää juuri silloin kun huvittaa. Välttämättä mitkään kikkakolmoset ei auta vaikka kuinka yrittäisi. Voisiko isä auttaa enemmän esim. yöllä tai viikonloppuna, jotta voisit silloin nukkua myös päivällä?

Vierailija
18/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan hyvin, että oli kamalaa, kun ei saanut nukutuksi.

Jos todellakin saisit joskus jonkun ulkopuolisen hoitamaan yhden yön viikossa.

Ja av:lla varmasti kauhistellaan tätä neuvoa, mutta voisitko ajatella laittavasi vanhemman päivähoitoon edes muutamaksi päiväksi viikossa? Päivien ei tarvitsisi olla pitkiä, mutta sen ajan sitten käyttäisit nukkumiseen, minkä vauvalta kykenet.

Vierailija
19/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka sitten korviketta pullosta. Minunkin vauva nukkuu kummasti pidempään, kun annan vielä vähän maitoa imetyksen päälle iltasella. Sellaiset 30-40ml yleensä hörppää imetyksen päälle ja nukkuu hyvin sen jälkeen.

Toisaalta vaikeitakin vauvoja on. Meillä niitä oli kaksin kappalein aikoinaan, Heille ei mikään auttanut, eikä löydetty allergioitakaan. Nyt ovat jo 4v ja edelleen huonoja nukkujia, huonompia kuin kuukauden ikäinen vauvani.

Vierailija
20/31 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös lapsilla 2 vuoden ikäero ja nuorempi valvotti vauvana yöt, monesti mietin että ikäero olisi saanut olla isompi kuin tuo 2 vuotta mutta niistäkin ajoista kuitenkin selvittiin. Imetätkö tai saako vauva myös korviketta? Meillä auttoi kun siirryttiin pulloruokintaan, korvike oli täyttävämpää kuin rintamaito ja vauva nukkui paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän