Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko liian tyhmä opiskelemaan? Vahvistakaa itsetuntoani :(

Vierailija
07.10.2010 |

Aloitin nyt syksyllä opiskelun, ja nyt minua alkoi ahdistamaan se, että selviänkö edes ollenkaan kursseista. Pääsin viimeisenä sisään huonoimmilla pisteillä, ja tuntuu että ehkä en ole tarpeeksi fiksu tälle alalle sittenkään.

Osa kursseista on minustakin ihan tarpeeksi helppoja, mutta sitten on sellaisia joista en kertakaikkaan tunnu tajuavan mitään. Menen luennolle, luennoitsija alkaa puhua ja minä istun siellä hoo moilasena ja tuntuu kuin puhe olisi jotain vierasta kieltä kun en ymmärrä mitään :(

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloitin Tietojenkäsittelyn koulutusohjelman, olin melko pihalla jo heti ekoilla tunneilla: perusasiat käytiin todella nopeasti läpi (jos ollenkaan), ja tuntui ettei mitään oppinut kunnolla... Kaiken huippuna oli kurssi, jossa jouduin kuvaamaan suoraa lähetystä TV-kameralla, jonka tutustumiseen olin saanut käyttää ruhtinaalliset pari minuuttia!

Monet opettajat ovat opettaneet alaa jo vuosia ja se näkyy valitettavasti heidän "konemaisessa" ja nopeassa opetustyylissä. Heitä eivät oppilaat enää jaksa kiinnostaa yksilöinä.

Vierailija
2/8 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, että joillain kursseilla et pysy mukana voi johtua siitä, että kurssin lähtötasovaatimus on sinulle liian kova muta se voi johtua myös siitä, että opettajan opetusmenetelmät ja tavat ja kommunikaatiotyyli ei vaan sovi sinulle. Ne voivat sopia jollekulle muulle, mutta sä et ole samalla aaltopituudella. Kummassakin tapauksessa auttaa, kun etsit kirjastosta jonkun samaa aihetta käsittelevän kirjan ja luet sen. Jos ihan samaa aihetta ei ole (aina ei ole, kun luennoitsija luennoi omasta vasta tekeillä olevasta tutkimuksestaan eikä ole ehtinyt vielä julkaista sitä) niin hae jotain vähän samantapaista. POimi luennoilta vinkkejä kirjallisuudesta, gurujen nimiä jms. Tai käy suoraan kysymässä luennoitsijalta, että kun jotkut asiat tuntuvat vaikeilta niin mistä kirjasta voisi saada lisävalaistusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ainakin jollain tasolla.

Yritä olla ajattelematta, ettet muka pärjää. Negatiivisella asenteella petaat epäonnistumisen mahdollisuutta. Ole kiinnostunut asioista ja ota itse selvää. Yritä oppia ymmärtämään mitä sinun pitäisi oppia.

Tsemppiä, kyllä se siitä! Työn tekeminen on tärkeämpää kuin lahjakkuus.

Vierailija
4/8 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsemään uloskin eli ihan turha on niitä pisteitä ja järjestyksiä miettiä.

Jos jollain kurssilla on vaikea ymmärtää, niin ei se tarkoita sitä, että ei pärjää ja pitää ymmärtää lopettaa. Koulussa olla oppimassa. Me opimme eri tavoilla, eikä opettaja aina pysty/osaa opettaa juuri jokaisen tarvitsemalla tyylillä.

Olet aikuinen, niin kerrot rehellisesti, että tätä et nyt ymmärtänyt. Kurssilla on varmasti monta muutakin, jotka eivät ymmärtä ja helpottuvat, kun joku uskaltaa sanoa sen ääneen.

Vierailija
5/8 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin vähäksi aikaa. Sitä vaan välillä tulee niin tyhmä olo kun aiemmin olen yleensä oppinut nopeasti ja nyt sitten en millään. Sitkeästi vaan eteenpäin, kiitoksia kannustuksesta.

Ap

Vierailija
6/8 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ajatella asiaa positiivisesti sitenkin, että vaikka pääsit ehkä huonoimmilla pisteillä sisään, niin ainakin voit hyödyntää paremman ryhmäsi täysivaltaisesti ja opit tosi paljon. Jos sulla olisivat olleet ryhmän parhaat pisteet, niin voisi olla liiankin keskivertoista.

Kyllä se siitä! :)

Vierailija
7/8 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis että alimmilla pisteillä sisään (ja mietin että pärjäänköhän). Muutamat kurssit oli kyllä hepreaa, mutta se johtui ihan luennoitsijasta. Läpi nekin mentiin, eli älä murehdi, kyllä säkin selviit!

Ja fiksuhan sä oot, moni jäi kuitenkin sun taakses pääsykokeissa :)!

Tsemppiä opintoihin!

Vierailija
8/8 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelen toista vuotta amk:ssa ja puolet kursseista on sellaisia, että en ymmärrä niistä mitään. Usein ajattelen, että en sovellu alalle ollenkaan, enkä koskaan tule saamaan/tekemään alan työtä. Mutta kyllä se siitä, tiedän, että alalla on ns. minuakin tyhmempiä töissä.. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä