Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ex-avopuolison velkojen perintä?

Vierailija
06.10.2010 |

Kokemuksia, millainen prosessi?

Seuraavassa lainauksia oikeislaitoksen nettisivuilta:

"Avoliitto sitä vastoin on suhde, jonka perusteella osapuolille ei synny oikeuksia eikä myöskään velvollisuuksia toisiaan kohtaan."

"Avioliittolain säännökset osapuolten välisistä oikeuksista ja velvollisuuksista eivät koske avoliittoa miltään osin. Avopuolisoilla ei siten ole keskinäistä elatusvelvollisuutta eikä avoliiton perusteella synny oikeutta toisen osapuolen omaisuuteen."

"Yleisten siviilioikeuden periaatteiden mukaan avopuolisolla saattaa olla mahdollisuus korvaukseen toiselta avopuolisolta sillä perusteella, että hän on työllään tai rahasijoituksillaan parantanut toiselle kuuluvaa omaisuutta saamatta toimenpiteistään kohtuullista vastiketta."

Kävin oikeusaputoimistossa, koska kyseessä suuri summa ex-avopuolisolle maksamia rahoja. Kaikista tositteet ja tilisiirtotiedot olemassa sekä alkuperäiset laskut. Asianajaja ei kuitenkaan halua asiaa hoitaakseen ottaa, koska "Sinulla on ollut elatusvelvollisuus avopuolisoasi kohtaan." Velkojen periminen kuulemma erittäin vaikeaa tai epätodennäköistä.

Oikeuslaitoksen tekstien mukaan minulla ei kuitenkaan mitään elatusvelvollisuutta olisi ja velkominen olisi ulosottokelpoista, kunhan siitä saa käräjäpäätöksen.

Kertokaapas, onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa ja miten käynyt?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai tilisiirtona tehty rahan siirto hänelle?

Oliko kyseessä laina, vai annoitko hänelle rahaa muihin kuluihin?

Vierailija
2/5 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että pelkät tilisiirto kuitit ei käy, jos niisä ei ole selkeästi viestinä että velka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ex:n velat maksanut omista rahoistani, kaikki tositteet tallella alkuperäisine laskuineen. Velat olivat syntyneet jo ennen avoliittoa.

ap

Vierailija
4/5 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki yhteisen talouden menot ja laskut. Ex sai osan ajasta palkkaa, jonka nosti lähinnä käteisnostoina tililtään ja käytti omiin menoihinsa. Esim. kaikki meidän ruokamenot näkyvät minun tilitiedoissani, koska olen maksanut kortilla. Tästä syystä ex ei voi sanoa osallistuneensa edes ruokamenoihin. Mitään laskuja ei maksettu hänen tililtään.

En niiden yhteiseen talouteen käytettyjen rahojen perässä ole, mutta noi "turhaan toisen velat kuitenneena" -rahat haluaisin takaisin.

ap

Vierailija
5/5 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ette tehneet niistä velkakirjaa. Silloin olet vain elättänyt avopuolisoasi, mikä ei sinällään synnytä velkasuhdetta välillenne, mikäli ette kirjallisesti sopineet että hän nämä velat maksaa sinulle.

Melkein sanoisin että nuole haavasi ja ota opiksesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi