Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koira alkanut purra lapsia!!!!

Vierailija
06.10.2010 |

Apua! Kyseessä on vajaan vuoden vanha sekarotuinen koira. Kaksi vanhinta lastani ovat kouluikäsiä ja ovat aamuisin yksin kotona ennen koulua. Tänäänkin esikoiseni soitti itkien, että koira oli purrut häntä nilkkaan...puheluita tuli useampi.

Ongelma on uusi, aikaisemmin koira on kyllä riehunut aamuisin (hyppii ja haukkuu) ennen lasten lähtöä. Kun olemme kaikki kotona ei vastaavaa ongelmaa ole.

Mieheni jo aamulla sanoi, että koiralla on joku luonnevika tai äärimmäisen paha eroahdistus... mitä tehdä??? Onko piikki ainoa ratkaisu=(

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tutkimustenkin mukaan koiran aggressiivinen käytös johtuu lähes aina omistajasta ja omistajan käytöksestä. Teidän koira ei vielä edes kuulosta aggressiiviselta, mutta siitä voi tulla jos ette tuon enempää koiria ymmärrä.

Yleensä nämä "koira yritti purra jotakuta ilman syytä" -tapaukset (kuten tuossa ylläolevassa koirantappajan kirjoituksessa), johtuvat siitä, että omistaja ei ymmärrä, miten koiraa pitää kohdella, miten lähestyä, millaiset asiat koira kokee uhkaavana jne.

Vierailija
22/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi todennäköisesti kiusaavat koiraa.

Eikä se tee lapsista mitenkään häiriintyneitä, lapset vaan eivät osaa hillitä impulssejaan ja ajatella pitemmälle. Eivät he tietenkään kerro, että "äiti äiti, kiusasin koiraa ja se puri mua", koska siitä saisivat (toivottavasti!) toruja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pidän sitä lähes mahdottomana, että lapset olisivat kiusanneet koiraa.

ap

Vierailija
24/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pidän sitä lähes mahdottomana, että lapset olisivat kiusanneet koiraa.

ap

Mä olen ollut lapsesta asti maailman eläinrakkain ihminen, ja silti kiusasin joskus lapsena meidän koiraa.

Lisäksi lapset voivat tehdä jotain sellaista, jota eivät itse miellä kiusaamiseksi. Ei voi olettaa, että lapset osaisivat keskenään käyttäytyä johdonmukaisesti koiran kanssa, pidä tämä mielessä.

Vierailija
25/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äläkä tutise siinä.

Vierailija
26/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa on aika vaativia rotuja. Se on pienestä pitäen purrut käsiä. Alusta saakka ollaan sitä siitä koulutettu pois ja nyt se onkin vähentynyt huomattavasti. Olen huomannut, että koirani puree kaikista eniten silloin, kun sen lenkistä on pitkä aika eli sillä on energiaa ja hakee huomiota. Ja senkin olen selvittänyt, että moneseti ainakin omat lapseni käyttäytyvät hieman erilailla koiran kanssa silloin, kun kumpikaan vanhemmista ei ole paikalla eli vaikka sun lapset sanovat koiran purreen ilman mitään, niin totuus voi kuitenkin olla toinen.

Meillä lapset laittavat koiran isoon halliin, jos se alkaa riehumaan aikuisten ollessa pois. Päästävät koiran pois sieltä, kun rauhoittuu.

Vierailija
27/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiusaa koiraa, he vain ehkä hieman villiintyvät ja koira myös.

Vierailija
28/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänkin esikoiseni soitti itkien, että koira oli purrut häntä nilkkaan...puheluita tuli useampi.(

Kyse lienee kuitenkin näykkimisestä. Useammasta koiran puremasta tuskin olisi selvitty itkuisilla puheluilla, ja sitten lähdetty kouluun?

Kuten jo ketjussa useampaan kertaan todettu pitää lapsia lauman hierarkiassa liian alhaalla. Todennäköisesti samalla tasolla itsensä kanssa. Siksi pyrkii alistamaan ja leikkii liian rajusti.

Eli avain näykkimisen lopettamiseen on 100%:sti lapsien käytöksen muuttamisessa. Hyviä vinkkejä tullut useita. Korostaisin vielä, että ratkaisu on koiran lajityypillisen käytöksen ymmärtämisessä. Kärjistäen voisi todeta: Meillä minä laumanjohtajana "käyttäydyn koiraa kohtaan kuin toinen koira". Koiraa ei voi saada ymmärtämään ihmisen käytöstä.

Mutta jos koira todella puree, niin silloin minäkin lopettaisin, vaikka pitkäaikainen koiranomistaja olenkin, enkä mitään luontokappaleita vihaa.

Vierailija
29/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos koiran viet piikille, joka on selvästi vielä pentu, etkä vaivaudu kouluttamaan sitä, niin sinä et ansaitse koiraa jatkossakaan. Jos ette kykene/jaksa/halua vuoden ikäistä, vielä pentumaista koiraa kouluttaa, ei teidän tarvitse kokeilla myöhemminkään.

Valitettavan usein on näitä jotka ottaa koiran, kun ne on pentuina niin hellyyttäviä, eikä mietitä sitä mikä voi olla edessä. Sitten kun koira ei olekaan enää suloinen pentu, ja alkaa uhmaikä koittaa, se viedään piikille kun ei muuta voi. Sellaiset ei ansaitse koiraa.

Minulla oli/on ongelmakoira, enkä ole koskaan edes harkinnut siitä luopumista. En edes halua muistella miten vaikeaa meillä oli, mutta sitkeys palkitaan. Kyllähän sitä ihmisillä on tahdonvoimaa tulla toimeen vaikeiden lastenkin kanssa. Siksi en ymmärrä miksi ihmiset edes hankkii koiraa, jos ei ole valmistunut siihen, mitä voi olla edessä.

Oletko muuten varma etteivät lapsesi kiusaa koiraa? Kun kerran silloin pureksii kun vanhemmat ei paikalla...

Vierailija
30/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittyykö leikkimiseen /villittämiseen ?? vai onkoihan oikeaa puremista.

Pennuthan leikkivät ja purevat leikillään usein ja se on eri asia kuin agressiivinen pureminen.

Mistähän tässä nyt on kysymys ?

Vierailija
31/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pidän sitä lähes mahdottomana, että lapset olisivat kiusanneet koiraa. ap

Mä olen ollut lapsesta asti maailman eläinrakkain ihminen, ja silti kiusasin joskus lapsena meidän koiraa. Lisäksi lapset voivat tehdä jotain sellaista, jota eivät itse miellä kiusaamiseksi. Ei voi olettaa, että lapset osaisivat keskenään käyttäytyä johdonmukaisesti koiran kanssa, pidä tämä mielessä.

eli keskustelkaa koko perhe yhdessä ja luokaa nyt kunnon pelisäännöt. Meillä nyt on vaan kissa, mutta lapset välillä unohtavat ne pelisäännöt, jos aikuinen ei ole paikalla.

Teillä kyseessä nyt vielä pentukoira eli niikuin lapsillakin niin koirillakin tulee se uhmaikä ja silloin täytyy olla jämäkkä.

Vierailija
32/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittääkö estää lapsia jättämästä häntä yksin eli siinä ovella puree, kun ei päästetä mukaan?

Vai pureeko silloin kun lapset esim. riehuu koiran kanssa?

Tuosta eroahdistuksesta päättelin, että puree, koska ei päästetä mukaan.

Käske lapsia aina lähtiessä heittämään kuivamuonaa pitkin lattiaa ja kun koira syö niitä häipyvät.

Näin meillä toimitaan ettei koira jää haukkumaan perään. Lapset lähtevät meilläkin viimeisenä ja aina heittävät kuivamuonaa lattialle ennenkuin menevät ovesta ulos.

Tällöin koiralla on tekemistäkin, kun se hakee pitkin lattioita papanoita ja siitä väsyneenä ja kylläisenä menee sitten nukkumaan tyytyväisenä.

Muuten tuon lasten puremisen vuoksi kannattaa ottaa yhteyttä johonkin koiraongelma kouluttajaa. Niitä on useita Suomessa.

Vierailija
33/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeisen kerran kun soitti, niin lapseni sanoi, että nilkasta tulee verta.

Tuskin nyt on vuotanut ihan vuotamalla, vaan lähinnä joku naarmu, mutta kuitenkin... Ja meillä on koiran tulosta asti sovittu, ettei koiran kanssa edes leikitä sisällä ja lapset ovat sen kyllä omaksuneet! Ja tätä ongelmaa EI ole ollut aiemmin... voiko koira siis yhtäkkiä tänään keksiä ruveta alistamaan lapsia? Aikaisemmin yksikään koirani ei ole näin käyttäytynyt, siksi olen todella ymmälläni.

Ja nuo monien vastaajien herjaukset ja muut ilkeilyt eivät kyllä tässä tilanteessa auta, joten säästäkää sananne johonkin muuhun tilanteeseen tai vastatkaa asiallisesti.

Vierailija
34/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aikaisemmin ei-alistava yrittää ryhtyä alistamaan. Varsinkin tuommoinen vuoden vanha koira, joka on murkkuikäinen.

Veikkaan että tilanteenne helpottuu, kun osoitatte koko porukalla koiralle selkeästi sen paikan perhelauman alimmaisena ja huolehditte siitä, että koiralla on riittävästi aktiviteetteja ja sallittuja leikkejä.

Vierailija
35/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin koirakuiskaaja tarjoaa runsasta lenkittämistä lähes vaivaab kuin vaivaan.

eli pitkä lenkki koiralle heti aamulla, eetä jää väsyneenä kotiin.

Vierailija
36/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin koirakuiskaaja tarjoaa runsasta lenkittämistä lähes vaivaan kuin vaivaan.

eli pitkä lenkki koiralle heti aamulla, että jää väsyneenä kotiin.

Vierailija
37/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut koira, joka puri aina kun sitä yritti jättää yksin kotiin. Koira hätääntyy, kun tietää jäävänsä yksin ja ilmeisesti sen vuoksi on näykkäämällä yrittänyt estää lastasi lähtemästä.

Kirjoitin aikaisemmin ehdotuksen tuosta kuivamuonan lattialle heittämisestä ja suosittelen sitä.

Itse ratkaisin ongelman aikoinaan siten, että käskin koiran istumaan jonnekin kauemmaksi ovesta ja annoin sille esim. siankorvan järsittäväksi ja lähdin. Koira oppi, että onkin kivaa jäädä yksin kotiin, kun silloin saa jotain hyvää.

Kun tulette kotiin koiraa ei saisi huomioida. Se ei saa olla mikään riemun hetki koiralle, jota tämä odottaa. Se auttaa myös eroahdistukseen.

Koiralle voi jättää myös jonkin aktivointilelun, joka on täytetty namilla.

Vierailija
38/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko koirassa paimenrotuja? Meillä sheltti paimensi nuorempana lapsia. Jos tenava koitti lähteä juoksemaan pois laumasta, se meni ja nappas nilkasta/puntista kiinni ja hinasi takaisin... Siis jos koira esim. näykkii nilkkoja, kun lapset ovat lähdössä ulos, niin voisko se vaan yrittää pitää lauman koossa? Meidän lapinkoirakin on kova vahtimaan lapsia, mutta se vain haukkuu niitä takaisin laumaan, ei käy "käsiksi". Sheltiltäkin tuo tapa saatiin opetettua kyllä pois ajan myötä.

Ihan ekana mä eristäisin kyllä koiran silloin, kun lapset ovat keskenään kotona. Eikä lapsille lupaa päästää koiraa muun asunnon puolelle, jos aikuisia ei ole paikalla. Etenkin jo koira on suuri, ei sen tosiaan tarvi paljoa näykkäistä, kun tulee reikä nahkaan, vaikka tekis sen ihan leikillään. Ikä viittaisi koira yrityksiin leikkiä. Miettikää vaan miten koirat rouskivat toisiaan ihan leikillään. Ihmisnahassa se jo tuntuu melko mojovasti.

Vierailija
39/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa koiran sulkeminen pienempään tilaan. Ainakin meillä toimi. Pienessä tilassa koiralla on turvallisempi olo. Suosittelen. Itse suorastaan hämmästyin kun huuto ja irtaimiston tuhoaminen loppui kuin seinään.

Mitä rotuja koirassa on?

Jos koira olisi sairas/luonnevikainen niin se kyllä pureskelisi vanhempien läsnäollessakin ja luultavasti vanhempiakin. Tuo nilkasta pureminen kuulostaa kyllä ihan siltä että lapsi on juossut ja koira siitä hermostuneena on ottanut kiinni nilkasta. MInkä ikäisiä lapsesi ovat?

Vierailija
40/61 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, että ei ole kiva saada syyttäviä tai vittuilevia kommentteja, mutta tuosta aloituksestasi saa kyllä valitettavasti sen kuvan, että et ihan hirveästi ymmärrä koiria, koska olet heti viemässä koiraa piikille, vaikka koira käyttäytyy koiraksi melko normaalisti.

Olen kyllä huomannut sen, että vaikka ihmisellä olisi ollut useitakin koiria, se ei silti tarkoita sitä, että tämä ihminen ymmärtäisi koiran käyttäytymistä. Sen takia sun kannattaisi perehtyä esim. juuri tuohon suositeltuun Kaimion kirjaan, jossa kerrotaan siitä, millainen koira on eläimenä.