Täydellinen talopaketti? Onko sellaista?
Joskus rakennetaan talo. Siihen on vielä aikaa, mutta ihan harrastuksena olen selaillut netistä taloja. MIkään valmiiksi mietitty talopaketti ei kuitenkaan ole miellyttänyt. MIssä ihmiset säilyttävät pyöriään, talvivaatteitaan, kesäkalusteiden pehmusteita jne? Onnettomia säilytystiloja. Ilmeisesti telkkariakaan ei suomalaisperheissä katsota, sillä olohuoneet ovat todella vaikeita sisustaa kun ehjää seinää ei ole. Ainoa aihtoehto on sitten varmaan teetättää piirustukset. Edes kalleimmista vaihtoehdoista ei ole mieleistä löytynyt. Vai onko joku löytänyt unelmiensa talon,jonka olisi valmis rakentamaan ja näin uhraamaan siihen pitkän pennin?
Kommentit (4)
mitä ikinä haluaa. Eli suunnitelkaa/piirrättäkää kokonaan itse arkkitehdillä.
Jos rahaa on vähemmän, joidenkin talotoimittajien valmiita pohjia voi muunnella. Lisäksi ainakin yhdet tutut suunnitteli osittain itse ja silti talopakettitoimitus säältä suojaan, minkä jälkeen urakoivat itse loppuun.
Toisilla tutuilla on iso Herrala-talo, siinä on todella hyvät säilytystilat ja toimivat eteistilat jne.
Säilytysongelmiin ratkaisu voi myös olla erillinen lämmin varasto, kun eihän noita istuinpehmusteita jne. tarvi talossa sisällä säilöä.
on aina kompromisseja. Perusmallien tulee olla sellaisia että ne on toimivia (ei tarkoita täydellisiä) mahdollisimman monelle asiakkaalle vain minimaalisilla muutoksilla. Muuten ei ole kustannustehokasta ja kannattavaa toimintaa.
Me aloittelemme kolmannen talomme rakentamista ja jälleen kerran sunnittelemme itse. Toisen talomme suunnittelussa oli arkkitehti mukana tontin vuoksi. Ainoa vaihtoehto meille koska haluamme kauniiin ja toimivan talon - juuri omiin tarpeisiimme.
Pari neuvoa jos etsitte suunnittelijaa: kilpailuttakaa - eli käykää katsomassa suunnittelijoiden tekeleitä. Tyyli on kuin käsiala, jokaisella omanlaisensa. Ja toinen, tehkää luettelo jokaisesta huoneesta minkä tarvitsette tyyliin: säilytystila kausivaatteille khh yhteyteen min 4m2 ikkunallinen; lastenhuone min 12m2, ikkunat 2 suuntaan yläkertaan jne. Tämä selkeyttää suunnittelua huomattavasti ja saatte jokaisen huoneen ainakin 99% sellaisen kuin haluatte.
että paljonko on rahaa laittaa taloon (ei pelkästään rakentaminen vaan myös ylläpito). Huoneet tuppaa olemaan "pieniä koppeja", eikä katon alle saa valtavia säilytystiloja, jos haluaa pitää lämmitettävät kuutiot pienenä ja kulut alhaalla. Jos on iso talo korkeilla olohuoneilla jne, niin samaan konkurssiin menee parikymmentä neliötä säilytystilaa, suuret eteisaulat, valtavat ikkunapinta-alat jne. Meille on tulossa 120 neliöinen perusomakotitalo, jossa on vaatehuone ja pieni pannuhuoneen tapainen "ulkovarasto". Eikä ole muuten valoisaa aulatilaa ja tunnelmallista kirjastohuonetta. Tosin arjen kulkureitit, keittiössä ja pyykkihuollon suhteen totuetuu ekonomisesti, kun kaikki on pienessä talossa lähellä... Eikä ollut taloudellisesti mahdollista rakentaa kaikkea kerralla, joten parannellaan pikkuhiljaa. Tarkoitus on rakentaa autotallia ja siihen yhteyteen lämmintä ja kylmää varastotilaa romuille. Talo on itsepiirretty, aika paljon kuitenkin samanlainen kuin joku Kastellin halvin malli. Ainoa selvä vika sen tyyppisessä 3-4 makuuhuoneen talossa on mielestäni, että makuuhuoneista osa on pakko olla etelään päin.
Huoneet pieniä kopperoita, säilytystilaa olemattomasti. Erityisesti kannattaa pohtia vaatehuolto järkeväksi: pesu, kuivaus ja säilytys lähekkäin yms.