Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys opettajapariskunnille kevätjuhlista

Vierailija
31.05.2008 |

Joku sijaistaa, jos haluaa osallistua oman lapsen kevätjuhliin.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten järjestätte omien koululaistenne kevätjuhliin osallistumisen, jos molemmat vanhemmat ovat opettajia? Vai jääkö juhlat aina väliin? Osallistuvatko isovanhemmat? Tuli vaan mieleen tänään kun oltiin ekaluokkalaisen kevätjuhlissa ja opella on itsellään myös kouluikäisiä lapsia.

Vierailija
2/14 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos esim. ekaluokkalaisen ekoissa kevätjuhlissa todistusta onkin jakamassa joku uppo outo opettaja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies hoitaa omien lasten juhlat, koska hänellä ei ole luokanvalvojuutta, kun taas minä käyn oppilaitteni juhlat (yhteensä kuudet juhlat kolmen lukuvuoden aikana). Itse pääsen kyllä taas välivuosina omien lastemme juhliin, joten kaikki sujuu paremmin kuin hyvin.

Vierailija
4/14 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei läheskään aina ole juhlissa kumpikaan, koska töistä ei saa vapaata.

Vierailija
5/14 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran juhlat on ollut eri aikaan, jolloin olen juhliin päässyt. Kyllä se vain niin on, että muiden lapset tulevat ennen omia. Sitä paitsi opettajanhan täytyy anoa palkatonta vapaata, jos on pois juhlista. Näin mieheni ja minä teemmekin, kun lapsi pääsee ylioppilaaksi vuoden päästä.

Vierailija
6/14 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se nyt niin vaan on, että opettajilla on kevätjuhla työpäivä ja valitettavasti omien muksujen juhlat jää sitten väliin. Vastapainoksi voivat sitten olla koko 2,5kk intensiivisesti lastensa kanssa kuten kaikki talvilomat yms. Älkää nyt tuostakin viitsikö valittaa, kun olette muuten näissä asioissa niin etuoikeutettuja!

Eikö teillä ole muka mitään velvollisuuksia? "se on voi, voi"... Oikeasti ei voi olla tuollainen asenne työhön, josta maksetaan palkka!

Vierailija
7/14 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se nyt niin vaan on, että opettajilla on kevätjuhla työpäivä ja valitettavasti omien muksujen juhlat jää sitten väliin. Vastapainoksi voivat sitten olla koko 2,5kk intensiivisesti lastensa kanssa kuten kaikki talvilomat yms. Älkää nyt tuostakin viitsikö valittaa, kun olette muuten näissä asioissa niin etuoikeutettuja!

Eikö teillä ole muka mitään velvollisuuksia? "se on voi, voi"... Oikeasti ei voi olla tuollainen asenne työhön, josta maksetaan palkka!

Muuten muutkin vanhemmat voivat olla talvilomat intensiivisesti lasten kanssa, en tajua, miten opettajat tästä eroavat. Palkatonta voi tosiaan ottaa, jos haluaa lapsensa kevätjuhliin, ja näin ainakin minä teen. Kyllä ne omat lapset vain menevät oppilaiden edelle.

Vierailija
8/14 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulun ope. Työni mene valitettavasti edelle, eli mies pääsee juhliin, minä en. (Sitten kun yo-juhlat, aion tietysti ottaa palkatonta vapaata.) Samoin meinaa käydä vanhempainiltojen yms. kanssa, osuvat usein päällekkäin enkä tietystikään voi laiminlyödä työtäni.

Vierailija
9/14 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ymmärrän että kevätjuhlat sattuvat samaan aikaan, mutta kaikki vanhempainillatkin?

Vierailija
10/14 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. meillä molemmat ollaan yrittäjia, joilla tosi kiireinen päivä aamuvarhaisesta iltamyöhään tuo kevätjuhlalauantai. Juuri eilen miehen kanssa mietittiin, että kuinkahan asia järjestyy sitten, kun lapsemme menevät kouluun.. Onneksi täällä meidän paikkakunnalla alakoulun kevätjuhla on klo 8 aamulla, joten jompi kumpi hankkii siksi aamuksi hyvän tuuraajaan. Onneksi tämä on meillä mahdollista! Niin ja hätätilanteissa on mummot ja ukit ja tädit, sedät ja enot. Vaikka eihän ne iskää ja äiskää tietty korvaa..

Vierailija
11/14 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten varmasti viestistäni huomasit, olen yläkoulun ope. Meillä on koko koulun yhteisiä vanhempainiltoja, joten luonnollisestikaan yhden opettajan kalenterin mukaan niitä ei sovita. (Opettajia koulussa yli 50). Voi myös olla luokkatasoittain vanhempainiltoja, ja kun on iso koulu, sama juttu niissäkin. Oikeastaan siis rehtorin kalenterin mukaan elämme ja toivon tietysti, ettei kävisi päällekkäisyyksiä.

Omat illat ja vanhempaintapaamiset saan tietysti sovittua niin ettei mene päällekkäin, mutta yläkoulussa niitä onkin vähemmän.

Vierailija
12/14 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tiedoksi vaan, että yksitysellä sektorilla palkattomat vapaat ei ole mikään automaatti ja vielä vähemmän sellaista saisi esimerkiksi projektinpäättäjäispäivää varten. Itseasiassa normaali suuntaus työelämässä on nykyään, että töissä tehdään töitä, eikä lomailla. Kaikki sellainen karsitaan pois, mikä rikkoo työsuunnitelmat.

Ja kyllähän teillä opettajilla on oikeasti niin paljon enemmän aikaa lasten kanssa kuin muilla ihmisillä, niin on vaikeaa käsittää, mikä ongelma tämä kevätjuhla on...? Opettajalla on velvollisuuksia ja yksi velvollisuus (luokanvalvojilla) antaa ne todistukset. Ettekö te koe työstänne mitään velvollisuutta? Ei se, että hoitaa velvollisuudet voi olla työn asettamista lasten edelle. Tietysti jotkut yo-juhlat on luku sinänsä, mutta normaalit kevätjuhlat. Ei tajuu. Eipä ole itselle koskaan tullut mieleen, että jäisin pois töistä tuollaisesta syystä.

Muuten muutkin vanhemmat voivat olla talvilomat intensiivisesti lasten kanssa, en tajua, miten opettajat tästä eroavat. Palkatonta voi tosiaan ottaa, jos haluaa lapsensa kevätjuhliin, ja näin ainakin minä teen. Kyllä ne omat lapset vain menevät oppilaiden edelle.

[/quote]

Vierailija
13/14 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisia ihmisiä, jotka pitävät hyvin tärkeänä sitä, että vanhemmat osallistuvat lasten tärkeisiin päiviin kuten kevätjuhlaan. Ja vaikka opettajan työssä on etunsa, niin eittämättä se on huono puoli, että vapaapäivien ajankohdissa ei toteuteta pienintäkään toivetta.

Jokaisessa työssä on ne omat hyvät ja huonot puolensa. Ja jos joku kadehtii opettajan lomia, niin kannattaisi kadehtimisen sijaan keskittyä miettimään enemmän niitä oman työnsä hyviä puolia.

Vierailija
14/14 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tiedoksi vaan, että yksitysellä sektorilla palkattomat vapaat ei ole mikään automaatti ja vielä vähemmän sellaista saisi esimerkiksi projektinpäättäjäispäivää varten. Itseasiassa normaali suuntaus työelämässä on nykyään, että töissä tehdään töitä, eikä lomailla. Kaikki sellainen karsitaan pois, mikä rikkoo työsuunnitelmat.

Ja kyllähän teillä opettajilla on oikeasti niin paljon enemmän aikaa lasten kanssa kuin muilla ihmisillä, niin on vaikeaa käsittää, mikä ongelma tämä kevätjuhla on...? Opettajalla on velvollisuuksia ja yksi velvollisuus (luokanvalvojilla) antaa ne todistukset. Ettekö te koe työstänne mitään velvollisuutta? Ei se, että hoitaa velvollisuudet voi olla työn asettamista lasten edelle. Tietysti jotkut yo-juhlat on luku sinänsä, mutta normaalit kevätjuhlat. Ei tajuu. Eipä ole itselle koskaan tullut mieleen, että jäisin pois töistä tuollaisesta syystä.

Ja tiedän, että siellä ei palkatonta saa niin helposti. Mutta ainakin Helsingin kaupungilla opetusvirasto myöntää palkatonta suht helposti. Ja tiedoksesi, että opetustyö on ihan yhtä lailla normaali suuntaus, että töissä (ja vähän vapaa-ajallakin) tehdään töitä. Erona vain se, että yksityisellä tuskin on käytössä kokonaistyöaikaa...

Minulle tuo kevätjuhla ei ole mikään ongelma, sen sijaan sinulle se näyttää olevan sitäkin suurempi. Jos työnantajani myöntää minulle palkatonta kevätjuhlan ajaksi, niin eihän sen sinun ongelmasi pitäisi olla. Itse asetan lapseni työn edelle, ainakin tällaisissa tapauksissa. Koita nyt vain elää sen asian kanssa.