Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isä vastaan tytär, MITÄ MÄ TEEN?

Vierailija
05.10.2010 |

Tässä tarinani:

Äitini kuoli ollessani 4-vuotias. Minä jäin isäni luo asumaan, vanhin veljeni (minua 4 vuotta vanhempi) muutti oikean isänsä luo ja toinen veli (3 vuotta minua vanhempi) mummun ja papan luo. No, saimme sitten ryhmähenkivakuutuskorvausta tapahtuneesta kukin n. 50 000 mk. Rahojen oli tarkoitus turvata meidän tulevaisuutemme, pääsimme niihin käsiksi täytettyämme 18 vuotta. Edunvalvojiemme (minun kohdallani isäni,vanhimman veljen kohdalla hänen isänsa ja toisen veljen kohdalla mummu) piti sitten huolehtia omaisuudestamme ja tehdä varoistamme selvitys maistraattiin joka vuosi. Tileiltämme sai siis nostaa tarvittaessa rahaa MEIDÄN LASTEN tarpeisiin, mutta selvitykset niistä oli tehtävä joka vuosi. Vanhimman veljen rahoista en tiedä,mutta toinen veljeni sai 18 vuotta täytettyään n. 10 000e. Minun olisi kuulunut saada melkein saman verran. Isälleni myönnettiin rahoistani 12 000 mk käytettäväksi PAKON EDESSÄ PERHEEN KUSTANNUKSIIN, mutta sainpa selville,että niillä rahoilla tehtiin jotain ihan muuta kuin elätettiin meikäläistä (kuntolaitteta ym krääsää). No, täytin sitten 18 ja aloin odotella rahoja,mutta eipä kuulunut mistään mitään. Sain selville missä pankissa rahojen olisi kuulunut olla ja menin sieltä kysymään tilin saldoa,joka oli......... n. 0,70 e !!! Isäni oli sitten pistänyt haisemaan koko minulle kuuluvan rahan ties minne, itse en ole koskaan mitään suurempaa saanut. En ole puhunut asiasta isälleni mitään. Suututtaa aivan järjettömästi,että hän on tehnyt minulle noin katalan tempun eikä ole vieläkään sanallakaan asiasta maininnut (olen nyt 20 vuotias), mutta toisaalta.... Olen elänyt hänen kanssaan todella läheisissä väleissä koko ikäni, hän oli ainoa,joka minulle perheestäni jäi äitini kuoltua, en voi sanoin kuvailla kuinka kiinni hänessä olen edelleen (noin kuvainnollisesti). Monta kertaa on tehnyt mieli avata suu ja kysyä niiden rahojen perään,mutta se vaan on niin hemmetin vaikeaa. Vaikka ei sen minulle kuuluisi olla vaikeaa, isä on tehnyt väärin, mutta silti tämä on vaan niin kaksipiippuinen juttu. Nyt varsinkin olen alkanut ajatella asiaa yhä enemmän,kun minulla on oma perhe, esikoinen syntyi kuukausi sitten. Kuinka tarpeeseen ne rahat nyt tulisivat. Mutta onko minulla mahdollisuutta edes saada niitä koskaan..? Olisi varmaan,jos tekisin rikosilmoituksen, mutta jessus miten vaikeaa se olisi. Mitähän tuollaisesta voisi rapsahtaa? Eikö tuo ihan kavalluksesta mene..?

MITÄ MÄ TEEN? Miten saisin avattua suuni ja kysyttyä asiasta isältäni? En todellakaan halua hänelle mitään pahaa (vaikka hän tekonsa perusteella onkin halunnut minulle). Neuvoja/kommennteja/kannustuksia/ideoita ym otetaan vastaan!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä oikeusturvakeskukseen. Olet oikeutettu ilmaiseen lakimieheen. Selvitä hänen kanssaan mitä mahdollisuuksia on. Sitten vasta keskustele isäsi kanssa.

Vierailija
2/18 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tiukkaa teillä oli isäsi kanssa taloudellisesti? Jos rahaa ei ollut paljon, ymmärrän ihan hyvin, että nuokin rahat on käytetty jo lapsuutesi aikana. Se ei kuitenkaan ollut kovin paljon rahaa.

Kai sinun on nyt vain kyseltävä asiasta isältäsi, jos haluat vastauksia. On ihan ok kysyä rahoista, voit vaikka sanoa, että veljesi osuus oli pankissa ja nyt hän sai 10 000€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli paljoa ylimääräistä,mutta ne olivat silti minulle tarkoitettuja rahoja. Muistan kyllä,että vaatteet ym osti minulle lapsuudessani mummut,papat ym sukulaiset, lahjoja ei juuri isältä ole koskaan tullut jne, joten ihmettelenpä vain,että mihin ne rahat ovat menneet. Isäni yritti siirtää niitä rahoja joskus lainanhoitotilille, olisi siis rahoillani lyhentänyt lainaansa, mutta häntä käskettiin välittömästi siirtämään rahat takaisin tililleni. Joskus pienempänä muistan kysyneeni,että nostettaisiinko sieltä tililtä rahaa että saisin vaatteita,mutta isä sanoi ettei sieltä niin vain nostella. No, näköjään on nosteltu ja ilmeisesti "parempaan" tarkoitukseen.

Vierailija
4/18 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehty selvitys, niin etkö alottaisi siitä ja kysy, mihin on mahtaneet rahasi mennä.

Vierailija
5/18 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menemään, mutta jäi siitä tietysti kiinni ja joutui ne hankkimaan takaisin. Tässä tapauksessa otti lainan, koska muuten olis joutunut vaikeuksiin.

Vierailija
6/18 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni maistraatti valvoo aika tarkkaan alaikäisten varoja.

Eikö sinun tultuasi täysi-ikäiseksi mistään tullut ilmoitusta rahoista, eihän se niin voi mennä että se on varojen saajan hartioilla tiedustella.

Vierailija
7/18 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatteli OMAA lastasi. Otat asian asiallisesti ja tyynesti esiin isäsi kanssa ja kerrot, että sait selville että tili jossa rahojen pitäisi olla on tyhjä ja että odotat, että rahat ovat käytössäsi mahdollisimman pian, tai otat yhteyden viranomaisiin. Näin annat isällesi mahdollisuuden hoitaa rahat sulle takaisin.

Sun ei tarvitse tuntea syyllisyyttä, jos isäsi on noin härskisti käyttänyt sua taloudellisesti hyväkseen.

Vierailija
8/18 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne rahat kuuluivat sinulle, ei isällesi. Isä on saanut muita tukia sinun elättämiseen.

Saat ne rahat kun lähdet hakemaan niitä virallisiateitä pitkin. Asianajaja varmaan osaa auttaa sinua. Saisitkohan maksutonta oikeusapua tai korvaisikohan kotivakuutus kulusi?

Vierailija
9/18 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne rahat kuuluivat sinulle, ei isällesi. Isä on saanut muita tukia sinun elättämiseen. Saat ne rahat kun lähdet hakemaan niitä virallisiateitä pitkin. Asianajaja varmaan osaa auttaa sinua. Saisitkohan maksutonta oikeusapua tai korvaisikohan kotivakuutus kulusi?

10000€ on toisaalta nykypäivänä aika pieni raha. Ehkä voisit kysyä isältäsi ja sopia isän kanssa että hän maksaisi sinulle sen summan. Ottaisi pankista lainaa ja antaisi sinulle sen.

Vierailija
10/18 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoitusta,kun ei ollut enää rahoja mistä ilmottaa. eipä se maistraatti näköjään kovin tarkasti sit valvo. kyllä sieltä jotain kirjeitä on tullu missä on kyselty niitten vuosi-ilmotusten perään (isäni on siis jossain vaiheessa lakannut lähettämästä niitä), ja uhkailtu sakolla,mutta ei se mua paljoo hyödytä. oon mä sinne maistraattiin kerran soittanutkin,mutta ei ne sanonu oikein mitään muuta kun että odottavat isäni lähettävän jonkun päätöstilin sinne ja sit sieltä tulee mulle takas ne kaikki selvitykset mihin rahat on käytetty. vaan saavat odottaa sitä päätöstiliä hamaan tulevaisuuteen.

Vierailija
11/18 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli paljoa ylimääräistä,mutta ne olivat silti minulle tarkoitettuja rahoja. Muistan kyllä,että vaatteet ym osti minulle lapsuudessani mummut,papat ym sukulaiset, lahjoja ei juuri isältä ole koskaan tullut jne, joten ihmettelenpä vain,että mihin ne rahat ovat menneet. Isäni yritti siirtää niitä rahoja joskus lainanhoitotilille, olisi siis rahoillani lyhentänyt lainaansa, mutta häntä käskettiin välittömästi siirtämään rahat takaisin tililleni. Joskus pienempänä muistan kysyneeni,että nostettaisiinko sieltä tililtä rahaa että saisin vaatteita,mutta isä sanoi ettei sieltä niin vain nostella. No, näköjään on nosteltu ja ilmeisesti "parempaan" tarkoitukseen.

Vierailija
12/18 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isäsi käytti ne rahat juuri sinun tarpeisiin ja taas sen veljen 10 000€ saaneen veljen asuimpaikassa hänen tarpeisiin ei niitä käytetty vaan (mummo ja pappa?) käyttivät omaa rahaa?

Ei se niin yksiselitteistä ole, että sinun kuuluisi saada täysi-ikäisenä sama summa kuin veljesi jos kerran sinun rahat on käyetty jo alaikäisenä sinuun

Vierailija
13/18 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäsi on saanut sinun elatukseesi eläkkeen joka ei ole ihan pieni kuukaudessa + lapsilisät. Sen lisäksi hän on ollut elatusvelvollinen.

Isäsi on varas eli rosvo.

Pistä vastuuseen. Hänellä ei ole ollut oikeutta sinulle kuuluvaan vakuutusrahaan. Piste.

JOku tuossa ehdotti että annat isällesi mahdollisuuden maksaa ennen kuin otat yhteyttä viranomaisiin.

Summan on oltava samaa luokkaa mitä veljesi on saanut.

Vierailija
14/18 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahoista on pitänyt tehdä selvitys mihin on milloinkin mennyt niin selvästi isäsi selvitys on kelvannut edunvalvojille.Parempi ois kysyä isältäsi. koska rahat on todellakin voinut mennä ihan elämiseen.Tuskin isäsi punttipenkki on 50000mk maksanut.Älä odota liian kauan.Muistatko olitko sairas lapsi ja nuori???Matkustitteko?Harrastitko paljon?? Ei toi summa sitäpaitsi niin suuri ole etteikö se menis perustarpeisiin.Oliko isäsi työttömänä??Silloinhan erityisluvalla voi käyttää lapsen rahoja elämiseen.Jne.

Vierailija
15/18 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isäsi käytti ne rahat juuri sinun tarpeisiin ja taas sen veljen 10 000€ saaneen veljen asuimpaikassa hänen tarpeisiin ei niitä käytetty vaan (mummo ja pappa?) käyttivät omaa rahaa?

Ei se niin yksiselitteistä ole, että sinun kuuluisi saada täysi-ikäisenä sama summa kuin veljesi jos kerran sinun rahat on käyetty jo alaikäisenä sinuun

aloittajan tarpeisiin niistä on pitänyt tehdä vuosiselvitys. Tämä selvitys esiin ja isä vastuuseen. Tuohan on ryöstö tai kavallus mikä lieneekään.

Vierailija
16/18 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vielä 8 000 e edellistä lainaa maksettavana enkä usko,että hänelle uusia lainoja enää myönnetään, kun ei ole raha-asioitaan kovin hyvin hoitanut. ja jos sopisimme,että hän pikkuhiljaa maksaisi minulle tuota summaa takaisin tietyn määrän kuussa, ei tulisi siitäkään oikein mitään,koska isä pystyisi ehkä 20 euroon per kuukausi. kai ainoa keino on hakea ne rahat oikeusteitse vaan, huoh... mulle tuo summa on kyllä suuri ja se toisi ison avun meidän elämäämme.

Vierailija
17/18 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se isäukko on saanut sitä rahaa ihan riittävästi kustantaakseen meidän elämisen, se kun oli vielä niin vaatimatonta. Selitykseksi ei siis todellakaan kelpaa,että ne on mennyt elämiseen. Hänen omaansa ehkä, mutta ei minun. Ja siitä varmaan kertoo se,että hän lakkasi jossain vaiheessa lähettämästä niitä selvityksiä.

Vierailija
18/18 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut tutustumaan sellaiseen puoleen rakkaassa ihmisessä jota et soisi olevan olemassakaan :(

Kuitenkin, kyse on sinun elämästä ja sinusta itsestässi ja tunnut melkein liian kiltiltä! Elämässä on pakko olla välillä kova ja vaatia selityksiä ja toimintaa ja asettaa itsensä etusijalle. Sun tehtävä ei ole suojella isääsi, hän hoitakoon se itse ellei ole aivan syyntakeeton. Sun tehtävä on ajatella itseäsi ja perhettäsi.