Kaksi perhettä joissa molemmissa 3 lasta.
Toisen perheen vanhemmat ovat hyvä palkkaisissa töissä.
Toisessa vanhemmat on kunnan duunareita.
Mitä veikkaat kummassa perheessä ollaan lasten kanssa pidempään kotona (kotihoidontuki)?
Kommentit (15)
Kunnan duunari voi olla huoleta pois töistä kolme vuotta ja työpaikka on sen jälkeen valmiina odottamassa. Hyväpalkkaisessa työssä oleva vanhempi ei useinkaan voi olla töistä pitkään poissa, jos haluaa palata vastaavantasoisiin tehtäviin paluun jälkeenkin.
vaikkapa lääkärit, suunnitteluinsinöörit, virkamiehet, opettajat yms. tekee kyllä ihan niitä oikeita töitä.
Varmasti onkin joo mutta ei ne tee niitä oikeita töitä.
voivat olla niin paljon helpommin kotona pitkään,
kun tulotaso on aina vähän sitä ja tätä, eli ei tunnu missään. Toisaalta he haluavat myös ehkä näyttää, että ovat ainakin kasvattajina parempia kuin koulutetut hyväpalkkaiset :)
vaikkapa lääkärit, suunnitteluinsinöörit, virkamiehet, opettajat yms. tekee kyllä ihan niitä oikeita töitä.
Varmasti onkin joo mutta ei ne tee niitä oikeita töitä.
Näin olen itse huomannut. Itse olin siihen asti kun täytti 3 vuotta. Kaverini hyväpalkkaisessa yksityisessä työssä oli siihen asti kun lapsi täytti 5 kk. Sen jälkeen lapsella oli toisen perheen lapsen kanssa yhdessä kotona yksityinen hoitaja.
"kunnan duunari?" Mitä ammattia harjoittavat?
jäädä lasten kanssa kotiin mutta pienenmpi palkkaisella on varaa?!
Nyt ymmärrän miten täällä moni kirjoittaa, ettei ole "varaa" olla pienten lasten kanssa kotona.
Arvomaailma on hiukan erilainen.
Minulle lapset ovat tärkeämpiä kuin mikään työ.
t. vuosiansiot alle 24000
kaupungilla töissä.
Mies tekee katuhommia, lapio kourassa. Minä hoidan vanhuksia. Mielestäni me olemme kunnan duunareita.
asiantuntija tehtävissä tai missä vaan korkeampaa koulutusta vaativassa tehtävssä, moni pelkää, etät pitkän kotona olon aikana "tippuu kärryiltä". Tiede, tutkimus, kaikki menee koko ajan eteenpäin ja esim. kolmen vuoden kotona olon jälkeen joku asiantuntija on ihan pihalla työstään. Kun taas vaikkapa varastotyöntekijän on aika helppo palata töihin. Jos haluaa edetä urallaan, pitkät kotona olot hankaloittavat sitä selvästi.
jäädä lasten kanssa kotiin mutta pienenmpi palkkaisella on varaa?! Nyt ymmärrän miten täällä moni kirjoittaa, ettei ole "varaa" olla pienten lasten kanssa kotona. Arvomaailma on hiukan erilainen. Minulle lapset ovat tärkeämpiä kuin mikään työ. t. vuosiansiot alle 24000
Mutta kun joitakin meistä tarvitaan sinne työelämäänkin enemmän kuin toisia, joten on hyvä, että sitä arvomaailmaakin on hieman erilaisia.
Minusta ainakin on, erittäin hienoa, että jotkut kokee sen kotonaolon niin tärkeäksi, että voivat olla siellä vuosia, on myös hyvä, että osa palaa töihin aiemminkin.
näinhän sitä voisi yksinkertainen väittää. Ja hyvähän se on, että voit tuntea itsensä jossain hyväksi. Hyväpalkkaisella uraihmisellä ei tosiaankaan ole työpaikkaa odottelemassa kolmea vuotta -- joku työ toki, muttei välttämättä ollenkaan samaa, mistä hoitovapaalle lähti. ja ammattitaitokin ehtii kolmessa vuodessa huveta. Plus sitten se elintaso -- millä maksat laskusi ja lainasi vai pitäisikö myydä myös asunto ja muutta hoitovapaan ajaksi johonkin lähiöön?
Hyvätuloinen tekee siis monessa mielessä paljon suuremman uhrauksen jäädessään pitkille vanhempainvapaille, taloudellisesti ja henkisesti. Niinpä voisi väittää, että hoitovapaalle jäävä hyvätuloinen arvostaa lapsiaan vielä enemmän kuin duunari, jos haluaa ajatella näin yksisilmäisesti.
Meillä hoitovapaa jaettiin -- olin vuoden kotona ja sen jälkeen mies oli vuoden kotona. lapsi meni hoitoon, kun oli 2 vuotta ja 3 kuukautta. Taloudellisesti toimi kyllä, mutta varsinkin miehellä oli aika lailla suoritettavaa töihin palatessaan. Nyt teemme molemmat 80-prosenttista työaikaa kun lapsi on nelivuotias. Hoitopäivät jäävät siis lyhyiksi, noin kuusituntisiksi. meillä sen sijaan työstressi painaa -- teemme molemmat kuitenkin 8-tuntista päivää vaikka saamme 6 tunnin palkan, kun ottaa huomioon aamuyön tunteina valmistellut presikset ja yömyöhään kirjoitetut muistiot. ja koko ajan järjestelystä muistutetaan ja riittämättömyyttä korostetaan työnantajien taholta.Ymmärrän tosi hyvin, ettei useamman lapsen vanhempi lähde tähän prässiin,vaan maksaa hoitajalle ja tekee täyttä päivää. yhden kanssa virlä jaksaa, mutta tiukkaa tekee :)
T: uraäidin näkökulma
onko akateemisetkin nykyään duunareita???
Eiköhän ne pienipalkkaiset ole lasten kanssa pidempään kotona, hyväpalkkaiset menevät töihin aikaisemmin, koska ovat niin "korvaamattomia" siellä työpaikalla...
Arvelisin että esimerkiksi hammaslääkäri/lääkäri tullaan ilomielin sieltä kotoa hakemaan 3 vuoden kuluttua töihin, ei tarvitse pelätä ettei olisi työpaikkaa.
pienempipalkkaisessa.
Koska tulotaso ei tipu kodinhoidontuella niin romahdusmaisesti kuin suurempituloisilla.