Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinnitätkö huomiota millaisia vaatteita muiden lapset käyttävät?

Vierailija
04.10.2010 |

Mitä mietit, jos lapsella on päällään halppismerkkiä?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua kiinnostaa lastenvaatteet. Ei meillä itselläkään nyt niin kalliita vaatteita ole (eli mitään burberryä).

Jos on ihan perus ruma markettivaate, ajattelen, että kappas, tyypillinen markettivaate.

Jos taas on kivannäköinen ja osoittautuu markettivaatteeksi, ajattelen, kappas, ompa kivannäköinen vaikkakin näyttääpi olevan ciraffi tai napero tms.

Joskus jostain ihan kauheista vaatteista ajattelen, että "ei vissiin ole vanhemmilla juur väliä mitä lapsella on päällä" ja että "voi että kun kivempiakin olisi olemassa"

Sitten taas jos tiedän että on ihan varakas tai lähinnä minua paremmin toimeentuleva perhe ja lapsella kaameat ryysyt, niin mietin, että "ilmeisesti yrittävät päästä mahdollisimman halvalla lastenvaatetuksesta, vaikka varaa olisikin"

Näin suurinpiirtein!

ps. esim. pomoni lapsella (3v) on aivan järkyttäviä ei yhteensopivia vaatteita, eikä varmasti ole rahasta kiinni. Ei vaan ole silmää tai sitten antaa lapsen itse valita vaatteensa.

Vierailija
2/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mieti merkkejä enkä ostopaikkoja, enkä tunnista niitä. Toisaalta en huomaa kierrätettyjä, paikattuja tai perittyjä vaatteita yhtään sen kummemmin.

Jos kiinnitän erityistä huomiota, niin on kyse joko ääripäistä tai sitten vertailutilanteesta omien lasteni vaatteisiin. Monesti kaupungilla ajattelen, että omani kulkevat kyllä melkoisissa rytkyissä... Meillä on suurin osa vaatteista kirpparilta tai saatuja, onhan se vähän eri asia kuin uutuuttaan hohtavat mokkasaapikkaat tai just viimeisintä muotia mukailevat pikku takit. Mutta onhan se myös aika eri asia asua kaupungissa kerrostalossa kuin asua "maalla" omakotitalossa. Ensimmäinen kalliimpi merkkitakkikin viime talvena onnistui sotkeentumaan johonkin koneöljyyn muutaman viikon sisällä sen hankkimisesta, eikä lähde pesussa pois. Mutta uuttakaan ei osteta, joten ehkä meidän lasta joku katselee säälien kun joutuu likaisissa kulkemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lähinnä katson kokonaisuutta. Minusta on kiva, jos lapsi on puettu asianmukaiseen ja sävyiltään sopivaan kokonaisuuteen. Puen myös omat lapseni näin ja siitä olen saanut monesti positiivista palautetta päiväkodissa ja eskarissa. Lastenvaatemerkit tunnen melko hyvin mutta en niitä varsinaisesti "vahdi". Jos näen jonkun kivan vaatteen, niin yritän nähä minkä valmistajan vaate on kyseessä (no, onnistuu lähinnä ulkovaatteissa).

Myös toinen ääripää eli likaisissa/rikkinäisissä/epäsopivissa vaatteissa kulkevat lapset huomaan myöskin; monesti käy lasta sääliksi - varsinkin jos myös vanhemmasta näkee ettei kaikki ole ihan ok... Onneksi tällaisia näkee harvemmin.

Juhlapukeutumisessa olen huomannut, että kaikki eivät vaivaudu pukemaan lapsiaan juhliin asianmukaisesti vaan osa viilettää juhlissa samoissa verkkareissa kuin päivälläkin. Mielestäni juhlapukeutuminen on osa tapakasvatusta ja tässä on suomalaisilla vielä opittavaa.

Merkillä ei sinänsä ole väliä - meilläkin käytetään vaatteita laidasta laitaan. Itse etsin lapsilleni sopivan lapsellisia ja värikkäitä vaatteita; osan ostan uutena ja osan kirpputoreilta. Lastenvaatteisiin liittyviä ideoita minulla on lukuisia mutta toteutus (eli ompeleminen) vaatii vielä rutkasti harjoittelua...

Vierailija
4/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselen kokonaisuuksia ja lähinnä kyllä ihastelen muiden lapsia. Lapset saavat hymyn huulille.

Jos selkeästi on lapsella päällä jotain ihan törkykalliita luomuksia (ja kyllä, ne tunnistaa aika kauas) minulle tulee sellaisesta jotenkin surullinen mieli. Ne viittavat mun mielessäni kauhean steriiliin elämään, en osaa yhdistää kalliita lasten vaatteita lapsen elämään. Leikkejä, sotkuista syömistä, kuraa, hiekkakakkuja ja sen sellaista.

Sinä olet kateellinen, huomaatko? =)

Vierailija
5/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös niin päin jos lapsella on kaikki viimeisen päälle sävysävyyn ja kalliita merkkejä , ehkä vielä hieman epäkäytännöllistä (siis pääasia tyyli eikä käyttökelpoisuus) niin se pistää silmään. Varsinkin jos kyse on perheestä jossa eletään kädestä suuhun, mielessä käy että mikä järki on laittaa kaikki raha lapsen vaatteisiin (tunnen siis tällaisen perheen). Omat lapset pyrin pukemaan siististi ja sään/toiminnanmukaisesti. Puhtaus ja siisteys on merkkiä tärkeämpää ja ostan sekä halpista marketista/HMltä että kalliimpia merkkejä, kalliita merkkejä tulee ostettua varsinkin ulkovaatteissa. Ulkonäössä arvostan värikkyyttä, tiettyä lapsenomaisuutta ja mahdollisimman unisex-kuoseja. En pidä siitä että leikki-ikäiset jo puetaan pimuiksi/jätkiksi.

Vierailija
6/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylleen juuri sen virttyneimmän mutta samalla myös rakkaimman t-paitansa vaikkapa kauppareissulle. Tai muutoin toisiinsa epäsointuvat yhdistelmät tai säähän sopimattomat jalkineet (vaikka kumpparit helteellä). Aina ei jaksa tapella pukeutumisesta(kaan)! Joten ei kannata aina syyllistää vanhempia lasten pukeutumisesta.

juurikin siitä, että laitetaanko kumpparit helteellä. Ei laiteta. Piste.

Ja virttynein paita pidetään kotona. Piste.

Ruokaa ei heitetä lattialle ruokapöydästä, vaikka lapsi haluaisikin. Ihan normaalia tapakasvatusta musta.

Vierailija
7/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi ette katso kovin tarkasti mitä muiden lapsilla on päällään, mulla ei ole tietoa siitä mitkä ovat halpismerkkejä. Joitain kalliita merkkejä tiedän kun niistä pidetään niin paljon älämölöä, mutta halvoista en tiedä.

Itse ostan lasten vaatteet mistä sattuu, joskus sen mukaan mistä on hyvä tarjous ja joskus ihan vain siksi että just sillä hetkellä sattuu tarvitsemaan jotain eikä ehdi lähteä etsimään vaihtoehtoja.

Muiden ihmisten lasten vaatteet eivät kiinnosta minua.

Vierailija
8/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"laatumerkkejäkään". Esim. Reimatec ja Ticket on yleensä helppo tunnistaa, samoin vaikkapa Lassietec. Sisävaatteet on vaikeampia mutta HM:n tunnistaa usein tyylistä.

En mä nyt joka ikisen pikkupeuhaajan tavista tummansinistä Lassie-haalaria kyttää saati mieti siitä/käyttäjästä mitään erityistä, mutta kyllä ihailen kauniisti puettuja lapsia ja myös jotenkin asiattomasti puetut kiinnittää huomion.

Esim. pojat tummansinisissä (siisteissä mutta tylsissä) collegeissa ja haalareissa ei kiinnitä mitään huomiota.

Vierailija
9/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne merkkejä. No okei, joskus saatan huomata jonkun erityisen kivannäköisen vaatteen.

Vierailija
10/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en sen kummemmin mieti, mitä merkkiä päällä on, katson vain onko vaate minusta nätti, sopiva tms.

Vierailija
11/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse toisten halpismerkit, saatan ostaa joskus halpista omallekin lapselle.

Vierailija
12/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkeista en perusta (etenkin kun emme asu Suomessa ja taalla on PALJON laajempi merkkien kirjo kaupan, niin etta kaikkia ei yksinkertaisesti voi edes tietaa) enka niita arvota, mutta huomaan kylla, onko lapsella sopivat, puhtaat, saanmukaiset JA kauniit vaatteet paallaan. On nimittain minusta myos kurjaa, jos lastenvaatteissa ajatellaan vain kaytannollisyytta (joka on tietysti ensisijaista) etenkin kouluikaisella lapsella: myos lapselle on tarkeaa olla silla tavalla pukeutunut, ettei ainakaan herata negatiivista huomiota kaveriporukassaan.

Vierailija
13/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja usein ihmettelen vanhempien statusta ja sitä miksi lapsella on liian pienet vaatteet vaikka taloudessa 2 autoa, asutaan omistusasunnossa ja vanhemmat pukeutuvat siististi.

Vierailija
14/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä niitä jotka pukee lapset epäsiististi ja vanhoihin vaatteisiin.merkkivaatteet on yleensä parhaimman näköisiä.

Vierailija
15/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon katselen vaatteita. Itsetehdyt vaatteet etenkin kiinnostavat. Ja kalliista vaatteista mietin, kuinka edullisesti olisi saanut vastaavan kun olisi itse sen ommellut.

Vierailija
16/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on puettu kauniisti niin sen kyllä huomaan, merkeistä en piittaa, vaikka myönnän joskus tunnistavani/miettiväni tiettyjä merkkejä lasten vaatteissa. Joskus katson "säälien" lasta, jolla on rikkinäiset tai (tilanteeseen, säähän tmv.) epäsopivat tai väärän kokoiset vaatteet.

Vierailija
17/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnitä huomiota tuotemerkkeihin tai halpisvaatteisiin, joskus jos jollakin lapsella on kivannäköinen haalari, niin saatan katsoa näkyykö siinä tuotemerkkiä (samalla firmalla voi olla muitakin kivoja malleja).

En arvostele lapsia tai heidän vanhempiaan sen perusteella onko käytössä marketin halpikset, Popin kalliit ja mielikuvituksettomat vaatteet vai ylihinnoitellut merkkituotteet, kaikki käy. Joskus kyllä toivoisin, etteivät vanhemmat olisi ihan niin pihejä, ettei lapselle voi ostaa oikeankokoisia vaatteita (haalareissa varsinkin näyttää haittaavan liikkumista, jos se haaraosa roikkuu polvien alapuolella ja lahkeita ja hihoja on rullattu 20cm...)

Vierailija
18/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselen kokonaisuuksia ja lähinnä kyllä ihastelen muiden lapsia. Lapset saavat hymyn huulille.

Jos selkeästi on lapsella päällä jotain ihan törkykalliita luomuksia (ja kyllä, ne tunnistaa aika kauas) minulle tulee sellaisesta jotenkin surullinen mieli. Ne viittavat mun mielessäni kauhean steriiliin elämään, en osaa yhdistää kalliita lasten vaatteita lapsen elämään. Leikkejä, sotkuista syömistä, kuraa, hiekkakakkuja ja sen sellaista.

Vierailija
19/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan täysin rikkinäisissä ja likaisissa vaatteissa kulkevia lapsia tule vastaan.

Vierailija
20/39 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä huomaan jos jollakulla on nätisti sävy-sävyyn olevat siistit, kivan näköiset vaatteet. Merkkejä en niinkään vahtaa tai edes tunnista.

Toisaalta taas saattaa pistää silmään jos vaatteet eivät mitenkään sovi toisiinsa tai ovat huomattavan kuluneet tai väärän kokoiset.

Jos huomaan lasteni pk- tai koulukavereilla tuntemiani halpismerkkejä, niin olen tyytyväinen, koska silloin tulee tunne että meidänkin lapset sulautuvat joukkoon mukavasti. Minusta on helpottavaa huomata, että kilpavarustelu ei ole mitenkään älytöntä seudullamme, vaikka asumme hyvätuloisten okt-alueella. Toki joillakin on aina kalliita vaatteita, mutta valtaosalla ihan tavallisia merkkejä (HM, Lindex, Lassie...)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi