Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtaudut kantoliinoihin ja reppuihin ja niillä lapsiaan kantaviin äiteihin?

Vierailija
03.10.2010 |

Rehellisesti..

Kannatko itse lastasi? Millä välineellä? Pidätkö kantamista luomuhörhöilynä? vai varteenotettavana vaihtoehtona kuljettaa lasta? Tiedätkö kantamisen hyödyistä? Oletko ottanut ikinä selvää kantamiseen liittyvistä asioista?

mielenkiinnolla kyselen ihmisten kokemuksia

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/32 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suhtaudut lastaan vaunuissa työnteleviin äiteihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko joku minusta jotakin mieltä kun kannan lastani rintarepussa kotona kun siivoan :) ?

Vierailija
4/32 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. tietämätön

Vierailija
5/32 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En niinkään ajattele niitä jonain luomutapana, vaan monessa tilanteessa kaikkein käytännöllisimpänä tapana kuljettaa lasta mukana.

Lapseni ovat jo isoja, mutta nuorinta kuljetin aikanaan aika paljon rintarepussa ja itse tehdyssä kantoliinassa. Harmittelin silloin, että en ollut tajunnut samaa jo kahden vanhemman lapsen vauva-aikana.

Vierailija
6/32 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 viimeisintä lasta. Tosi hyvä monilapseiselle äidille. Saa pitää lasta lähellä eikä tartte varjella taaperoikäisiltä "hoitajilta". En kyllä jaksanut mitään 1-vuotiaita enää kantaa, kyllä se on ollut lähinnä ekat 6 kk käytössä. Myös retkillä tosi kätevä.

Vierailija
7/32 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luomuhörhöilynä, vaan joissain tilanteessa käytännöllisimpänä tapana kantaa lasta. Itse olen kokeillut kantoliinaa vastasyntyneellä, rintareppua vähän isommalla ja vielä isommalla Ergoa. Mihinkään näistä en ole hurahtanut eikä mistään ole tullut number one lapsen kantamisessa/paikasta toiseen siirtämisessä ja varsinkin liinan kanssa tuskastuin tosi usein sen sitomiseen. Mutta siis joo, välillä ihan jees-juttu:)

t. ei-luomuhörhöilijä

Vierailija
8/32 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannan edelleen manducalla ja renkulalla, käytössä ollut myös trikoisia, kudottuja ja neliöitä. Lapsi on nyt 3v. Kantaminen on ihanaa!

Joo, ja se on varteenotettava vaihtoehto rattaille ja hieman semihörhöä ainakin ;-)

Vierailija
9/32 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisiin, mulle on kotona opetettu hyvät käytöstavat. Jokainen saa taaplaa omalla tyylillään, jos uskoo sen olevan hyvä tapa.

Vierailija
10/32 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onhan siitä hyötyä kun saa kädet vapaaksi. Voi tehdä suurimman osan kotitöistä kun haluaa, imetys oli helpompaa ( kun oppi tekniikan ) eikä vaunut rajoittaneet liikkumista. Ja ennen kaikkea vauva oli tyytyväinen ja vastoin yleistä luuloa, motoriikkaan kantamisella on enemmänkin positiivinen vaikutus kun lapsi mukailee äidin liikkeitä.

Ja etten ihan hörhöltä kuulosta, niin kyllä ne vaunut ja sitteritkin oli käytössä. Joissain tilanteissa ne vain eivät vedä vertoja liinalle ( ja päinvastoin ) .

Vierailija
11/32 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ei viihtynyt missään kantovälineessä, kun tuli hiki hänelle pintaan pienemmästäkin lämmöstä.

Vierailija
12/32 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin välillä kantanut lapsia liinassa tai repussa, ihan käytännön syistä. Mikään hörhö en ole, ja se ovatko muut, on minulle yhdentekevää.

Vierailija
13/32 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kannatan :P

kätevää ja ihmisystävällistä.

äiti ja tyttö 2v

Vierailija
14/32 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en näe siinä mitään vikaa. Niitä jotka kantavat kaikesta huolimatta en oikein ymmärrä..

Toinen lapseni syntyy alkuvuodesta, ajattelin Manducan hankkia.

Vierailija
15/32 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki kantaminen on luomuhorhoilya, varsinkin kauppakassien, sita varten on keksitty autot.

Vierailija
16/32 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pakko oli kommentoida kuitenkin :D

-itse aiheeseen; ei herätä mitään tuntoja. Itse olen sekä käyttänyt (esikoisella) että ollut käyttämättä ("myöhemmillä lapsilla").

Vierailija
17/32 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suhtaudun kantovälineisiin neutraalisti yhtenä varteenotettavana tapana kuljettaa lasta. Ihan kätevänäkin monissa tapauksissa.

Uskon, että monille muillekin äideille kantoliina on tällainen kätevä väline ilman sen suurempaa ideologiaa.

Mutta ihan rehellisesti, käytyäni joskus kurkkimassa kantoliinakanavalla iskee aina jonkinasteinen huvitus. En jaksa suhtautua lapsipusseihin ihan niin vakavasti kuin ilmeisesti on tarpeen.

Nähdessäni äitejä kantoliinoineen mietinkin siis, kuinka hörhöjä he mahtavatkaan olla ja mitä ajattelivat minusta, joka työntelin lastani vaunuissa. Siis tuli vähän sellainen puolustusmieliala. Uskoin heidän pitävän itseään minua parempina, tiedostavampina äiteinä.

Nyt kun minulla ei enää ole työnneltävää / kannaltavaa vauvaa, ihmettelen lisäksi, miten joutaviin asioihin ihmiset jaksavatkaan paneutua niin täysillä. Se aika, mikä vauvaa yleensä työnnetään / kannetaan on kuitenkin niin lyhyt. Tulee mieleen, että mihinhän nuo äidit purkavat hörhöilyntarpeensa sitten, kun eivät enää jaksa lastaan kantaa. (Vaikka kantoliinassahan tietysti jaksaa kantaa vaikka 7-vuotiasta. Eri asia on, kuinka moni ekaluokkalainen haluaa tulla kannetuksi liinassa.)

Tässä rehdisti. Ugh, olen puhunut.

Vierailija
18/32 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella oli käytössä kantoreppu ja isompana esimerkiksi vaelluksilla kantorinkka.

Nyt vauvan kanssa ollaan kokeilu kudottua liinaa ja kantoreppua. Tarkoitsu on ottaa kantorinkka taas käyttöön kun vauva hieman kasvaa ja oppii istumaan kunnolla.

Kantorinkka on esimerkiksi mahdollistanut Lapin vaellukset varsin pienen lapsen kanssa.

Ensimmäiset telttareissut Lapissa tehtiin lapsen ollessa kolmevuotias.

Vierailija
19/32 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olisi kiva lukea vastaantulijoiden ajatuksia. Esim tämä on sellainen vastaus, jota ei ikinä olisi tullut ajatelleeksi.

Mä myös olen käyttänyt kantoliinaa molemmilla lapsillani, samoin olen joskus satunnaisesti käyttänyt kestovaippoja.

En kuitenkaan koe olevani luomuhörhö millään lailla. Jos joku minua sillä nimellä kutsuisi, varmaan nauraisin. En myöskään päde liinailulla muihin äiteihin nähden. Se nyt vaan sattuu olemaan joissain tilanteissa helpompi tapa kuljettaa lasta kuin rattaat tai vaunut. On meillä vaunutkin ja matkarattaatkin. Nuorempi lapseni viihtyy liinassa paljon paremmin kuin rattaissa. Näkee paremmin ja saa olla äitiä lähellä.

Enkä todellakaan ajatellut kantaa häntä sitten enää kun oppii kävelemään - ehkä poikkeuksena jotkut patikkaretket. Niitä tosin tulee harrastettua hyvin harvoin.

Itse suhtaudun kantovälineisiin neutraalisti yhtenä varteenotettavana tapana kuljettaa lasta. Ihan kätevänäkin monissa tapauksissa.

Uskon, että monille muillekin äideille kantoliina on tällainen kätevä väline ilman sen suurempaa ideologiaa.

Mutta ihan rehellisesti, käytyäni joskus kurkkimassa kantoliinakanavalla iskee aina jonkinasteinen huvitus. En jaksa suhtautua lapsipusseihin ihan niin vakavasti kuin ilmeisesti on tarpeen.

Nähdessäni äitejä kantoliinoineen mietinkin siis, kuinka hörhöjä he mahtavatkaan olla ja mitä ajattelivat minusta, joka työntelin lastani vaunuissa. Siis tuli vähän sellainen puolustusmieliala. Uskoin heidän pitävän itseään minua parempina, tiedostavampina äiteinä.

Nyt kun minulla ei enää ole työnneltävää / kannaltavaa vauvaa, ihmettelen lisäksi, miten joutaviin asioihin ihmiset jaksavatkaan paneutua niin täysillä. Se aika, mikä vauvaa yleensä työnnetään / kannetaan on kuitenkin niin lyhyt. Tulee mieleen, että mihinhän nuo äidit purkavat hörhöilyntarpeensa sitten, kun eivät enää jaksa lastaan kantaa. (Vaikka kantoliinassahan tietysti jaksaa kantaa vaikka 7-vuotiasta. Eri asia on, kuinka moni ekaluokkalainen haluaa tulla kannetuksi liinassa.)

Tässä rehdisti. Ugh, olen puhunut.

Vierailija
20/32 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän sekä vaunuja että liinaa/ergoreppua, totta kai, koska se helpottaa arkea.

t. Hki 35

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän