Minkä ikäinen lapsi on kykenevä kulkemaan 2,5 h junamatkan yksin junassa?
Kyse on isän luo menosta.Konnari ei vastaa lapsen kuljettamisesta sitä on turha sanoa,kysyin itse nyt viikonloppuna.Heitä on nimeenomaan kielletty puuttumasta.Olen äitinä vienyt ja hakenut lapseni kun isä ei suostu noutamaan lastaan 300km päästä,vaikka sopimuksessa lukee että isä noutaa ja vanhemmat maksavat puoliksi matkat.Sekä vanhemmat yhdessä huolehtivat lapsen turvallisesta kuljettamisesta.LAPSI itkee nyt hysteerisenä kun isä pakoittaa häntä kulkemaan yksin,äiti on toista mieltä.Lapsi ei tunne edes kelloa.On nyt ekaluokkalainen.
Kommentit (50)
ja mies hakee?
no six kun se isä laittaa sen skidin yksin tulemaan junalla sieltä pois.Eli kyllä mä noudan lapseni pois,kunhan isä on hakenut ensin.Nyt haki eka kerran ja oli äijällä oikein sarvet otassa kun oli joutunut ajamaan lapsensa vuoksi 250 km. ;)
tai jäänyt väärällä asemalla pois. Mielestäni tähän on niin vaikea mitään ikärajaa sanoa koska lapset ovat niin erilaisia.
mutta minusta vasta n. 12 v. Tuonikainen on ihan liian pieni. Hanhan voi vaikka lahtea jonkun mukaan vaaralla asemalla. Jos ei isa suostu hakemaan sopimuksen ehtojen mukaisesti, tarvitseeko tapaamisia sitten jarjestaa?
niin kiinnostaako koko lapsikaan? Ettei vaan olisi niin että isä laittaa siellä sitten lapsen tietokonee/pelikoneen ääreen ettei vaan siitä lapsesta ole hänelle mitään vaivaa.
Se on lapselle suurempi trauma kuin jos toinen vanhempi olisi oikeasti kuollut.
Ap:n exä on ihan varmasti pettävä kusipää aviomiehenä ja aika vastuuton kun ei huolehdi lapsensa turvallisesta kuljetuksesta. Siitä huolimatta hän on lapsen ainut ISÄ.
2
En voi olla vaan hiljaa..alkoi niiiin paljon sylettämään tollanen keskustelu!
Konnareilla ei ole aikaa eikä mahdollisuuksia valvoa, että jokainen yksin matkustava lapsi istuisi matkan nätisti paikallaan ja jäisi oikealla asemalla pois. Konnarilla on VELVOLLISUUS varmistaa, että yksin matkustava lapsi (kuten kaikki muutkin matkustajat) tilanteen niin ollessa vaihtavat siihen linja-autoon, taksiin yms.
Ja ei, VR:llä ei ole seuralaispalvelua matkan ajaksi. Mutta oli lapsen (tai ihmisen) ikä ylipäätään mikä tahansa, en soisi ketään päästettävän yksin matkustamaan ilman alkeellisimpien asioiden ymmärtämistä. Tähän sisältyy kellon ajat, kuullun ymmärtäminen, taito kysyä, jos ei tiedä..
Ei ne kaukoliilenteen junat ole mitään ns vanhan ajan juoppojunia, jossa kaikki on kännissä ja yrittää puhuttaa millon ketäkin.Toki niitäkin vielä on.. Niissä työskentelee asiansa osaava, koulutettu henkilökunta. Joka tehtävässä.
Toivottavasti matkustus ongelmanne AP nyt lopulta ratkesivat!Minäkään en reissaisi enää vapaa-ajallani tuota 10 tuntia 2 kertaa kuukaudessa.
Olen käynyt saman järjestelyhelvetin läpi erottuani esikoiseni isästä ja yksi asia oli varma: molempien on tehtävä myönnytyksiä tapaamisten eteen. Jos isä on sitä mieltä, että hän ei voi lapsen kanssa kulkea, niin vaadi, että teette uuden sopimuksen lasten valvojalla, koska sopimus ei nykyisellään toteudu. Siellä sitten kerrot, että voit tulla isää vastaan viemällä ja hakemalla lapsen, MUTTA isän on maksettava matkoista koituvat kulut. Toinen vaihtoehto on, että sinä haet lapsen isältä ja isä sinulta.
Kerrot myös, että olet lapsen kanssa puhunut junamatkustamisesta eikä lapsi halua matkustaa yksin. Olet lähivanhempana sitä mieltä, että vaatimus on näin ollen kohtuuton etkä voi myöntyä siihen.
SITTEN jos isä ei halua tehdä myönnytyksiä tavatakseen omaa lastaan, niin mietipä hetki, että tarvitseeko lapsesi todellakin näitä tapaamisia? On totta, että tapaamiset on lapsen oikeus, mutta niiden järjestäminen vasten toisen vanhemman tahtoa ei tue lapsen oikeuksia. Loppupeleissä lapsen isä on aikuinen mies, jolla on oma pää ja sydän. Se mitä uusi nainen vaatii ja sanoo ja käskee ei merkitse paljoa. Jokainen vanhempi tekee ratkaisunsa itse.
Mutta itse olen hoitanut kaikki sopimukset lastenvalvojalla ja kasvatusasiat kasvatusterapeutin, päiväkodin tai koulun henkilökunnan läsnäollessa. Olen huomannut, että järki kulkee paremmin, kun ei tapella kahdestaan itsestäänselvyyksistä, vaan joku ulkopuolinen on läsnä.
Jos reitti on tuttu ja sama matka on tehty useasti.
Sun tehtäväsi on tukea tapaamisia joten tottakai saatat lapsen niinkauan kun se on tarpellista, exällesi et voi mitään. Itseäsi vain satutat jos yrität. Ensisijainen tehtäväsi on huolehtia lapsestasi.
Kymmenen tuntia junassa joka toinen viikonloppu ei ole ylivoimaista sinulle jos ajattelet lapsesi etua, ei se montaa vuotta kestä.
mutta minusta vasta n. 12 v. Tuonikainen on ihan liian pieni. Hanhan voi vaikka lahtea jonkun mukaan vaaralla asemalla. Jos ei isa suostu hakemaan sopimuksen ehtojen mukaisesti, tarvitseeko tapaamisia sitten jarjestaa?
Jos reitti on tuttu ja sama matka on tehty useasti.
Sun tehtäväsi on tukea tapaamisia joten tottakai saatat lapsen niinkauan kun se on tarpellista, exällesi et voi mitään. Itseäsi vain satutat jos yrität. Ensisijainen tehtäväsi on huolehtia lapsestasi.
Kymmenen tuntia junassa joka toinen viikonloppu ei ole ylivoimaista sinulle jos ajattelet lapsesi etua, ei se montaa vuotta kestä.
Onko samalle reitille bussilinjaa ilman vaihtoja. Bussilla matkustaminen on yksin matkustavalle lapselle turvallisempaa. Mutta ei tietenkään niinkauan kuin lapsi itse pelkää.
en antaisi periksi jos se sopimuksessa lukee että isä huolehtii kuljetuksista. Kai on sosiaalitoimistolla (?) joku käsitys siitä minkä ikäisen voi antaa kulkea yksin. Ja myös siitä miten sitten toimia jos isä ei noudata sopimusta. Jos isi ei hae, lapsi ei lähde. Niin yksinkertaista. Voisin harkita lapsen hakemista isältä mutta sinun luotasi isi hakee.
Varsinkin ekaluokkalainen joka ei tunne kelloa ja jos junamatka on niinkin pitkä kuin 2,5h. Ties kuka sen sieltä junasta houkuttelee mukaansa...
Karmii ajatellakin.
Jos reitti on tuttu ja sama matka on tehty useasti. Sun tehtäväsi on tukea tapaamisia joten tottakai saatat lapsen niinkauan kun se on tarpellista, exällesi et voi mitään. Itseäsi vain satutat jos yrität. Ensisijainen tehtäväsi on huolehtia lapsestasi. Kymmenen tuntia junassa joka toinen viikonloppu ei ole ylivoimaista sinulle jos ajattelet lapsesi etua, ei se montaa vuotta kestä.
En ymmärrä miksi isä saa luistaa sopimuksesta.
Ei mun ole tarkoitus pahoittaa mieltäsi.Sä olet nyt niin täynnä tuskaa ettet kykene näkemään lapsesi etua. Erot on aina vaikeita. Mutta muista että, se on kymmenen kertaa vaikeampaa lapsellesi kuin sinulle!!!
Sinun tehtäväsi on tukea lastasi tapaamisissa vaikka se satuttaisi sinua kuinka. Se on lapsesi etu. 220 euroa kuussa ja edestakaiset junamatkat on pienihinta siitä ettei lapsestasi tule elävä orpo.
Ei mun ole tarkoitus pahoittaa mieltäsi.Sä olet nyt niin täynnä tuskaa ettet kykene näkemään lapsesi etua. Erot on aina vaikeita. Mutta muista että, se on kymmenen kertaa vaikeampaa lapsellesi kuin sinulle!!! Sinun tehtäväsi on tukea lastasi tapaamisissa vaikka se satuttaisi sinua kuinka. Se on lapsesi etu. 220 euroa kuussa ja edestakaiset junamatkat on pienihinta siitä ettei lapsestasi tule elävä orpo.
Onhan sillä äiti. Ja se on isän ongelma jos ei halua lasta kuskata. Isäni ei halunnut ja en kyllä sen takia kanna kaunaa äitiäni kohtaan.
Mutta jos se isä ei niitä velvollisuuksiaan hoida niin ei ap. sille mitään voi. Täysin turhaa energian hukkaa on hakata päätänsä seinään ja yrittää muuttaa exää. Ei se tule onnistumaan.
Mutta tapaamisten kuljetukset eivät ole sellainen asia minkä takia tapaamiset kannattaa lopettaa. Siitä kärsii eniten lapsi.
Kun lapsi itkee hysteerisesti, äidin tehtävä on saada lapsi vakuutettua ettei ÄITI jätä häntä yksin matkalle ennenkuin hän on valmis.
Ap. voi vaikuttaa vain omiin tekemisiinsä ei exän tekemisiin.
2
"Kymmenen tuntia junassa joka toinen viikonloppu ei ole ylivoimaista sinulle jos ajattelet lapsesi etua, ei se montaa vuotta kestä."
Kuulostaa minusta täysin kohtuuttomalta. Olen usein viikonloppuisin erittäin väsynyt, enkä missään tapauksessa suostuisi tuollaiseen. Ja ajatus, että moinen kestäisi vielä monta vuotta, on täysin kohtuuton. (En siis ole ap. mutta minusta tuo on täysin järjetön vaatimus.) Edes isää tai äitiä ei voi lapsen edulla velvoittaa mihin tahansa.
Lakatkaa lukemasta roskalehtiä. Ei niitä kidnappaajia siellä junissa ole. Kymmenvuotias on kyllä pieni matkalainen, mutta kyllä hän jo itse tietää, mihin on menossa. Mutta itse kukin tuntekoon lapsensa. Joillekin tuommoinen matka voi olla kova pala ja toisilta se käy helposti. Onko lapsi kokenut reissaaja? Onko juuri tuo kyseinen matka hänelle tuttu? Entä jos hänen kanssaan kulkisi kerran tai kaksi mukana. Ja jos lapsi itse sanoo, että hyvin menee, niin sitten yksin matkaamista voisi kokeilla.
en antaisi periksi jos se sopimuksessa lukee että isä huolehtii kuljetuksista. Kai on sosiaalitoimistolla (?) joku käsitys siitä minkä ikäisen voi antaa kulkea yksin. Ja myös siitä miten sitten toimia jos isä ei noudata sopimusta. Jos isi ei hae, lapsi ei lähde. Niin yksinkertaista. Voisin harkita lapsen hakemista isältä mutta sinun luotasi isi hakee.
Varsinkin ekaluokkalainen joka ei tunne kelloa ja jos junamatka on niinkin pitkä kuin 2,5h. Ties kuka sen sieltä junasta houkuttelee mukaansa...
Karmii ajatellakin.
Niinpä kaksi viikonloppua olen nyt kulkenut tuota matkaa ja juna on aivan täynnä jos jokinlaisia tyyppejä.Missä on ne lähivanhemman vapaat jos se menee junassa aina istuessa tosin mikäs se on junassa istuessa.Exän uusi nainen on asian takana.
Itse olen samaa mieltä että seuraavan kerran tyttö ei lähde jos isä ei nouda.Se on sopimusrike.
Lähivanhemmalle on kyllä säännöt,mutta ei sille etävanhemmalle...
Ja mun tulot on vielä alle tonnin isällä on uusperhe ja kahden ihmisen tulot sekä pääomatuloja. =((((
Se on lapselle suurempi trauma kuin jos toinen vanhempi olisi oikeasti kuollut.
Ap:n exä on ihan varmasti pettävä kusipää aviomiehenä ja aika vastuuton kun ei huolehdi lapsensa turvallisesta kuljetuksesta. Siitä huolimatta hän on lapsen ainut ISÄ.
2
Eli oli tädin luona lomailemassa 170 km päässä. Aikaisemmin on kulkenut matkan bussilla, koska silloin voi kulkea päättäriltä päättärille. Viime kesänä poika tuli kotiin päin junalla koska oli itse halunnut. Matka meni hyvin ja poika ilmoitti, että jatkossa hän kulkee vallan junalla.
Poika on luonteeltaan reipas ja matkustanut itsekseen ensimmäisen luokan keväästä alkaen, nyt on 4.luokalla.
Onnistuisiko bussimatkustus? itse olin 9v 5h bussimatkan, hyvinkin kuvittelisin että 2-3h menisi ekaluokkalaisella ilman vaihtoja.
riippuu lapsesta...mut joku 10 v...