Kun kummit katoavat
lapsi jo teini-ikäinen,mutta yhteys kummeihin katkennut jo vuosia sitten,kun erosimme lapsen isän kanssa ja kummit olivat isän puolen kavereita.eivät ole isäänkään kuulemma yhteydessä enää.
Eikö kummien velvollisuus kuitenkin ole yhteyttä pitää,eikä kummilapsen,ainakaan yksipuolisesti?
Kommentit (6)
mitään virallisia velvollisuuksia ei ole. Yhteydenpito on täysin kummien omasta tahdosta kiinni.
kumpaankaan kummilapseeni vuosikausiin. Eivätkä he tai vanhempansa ole soitelleet minulle. Omien lasteni kummit ovat myös haihtuneet kuvioista. En kaipaa, en murehdi.
silloisen avomieheni serkun lapsen kummiksi. Sen verran moraalia, että joka vuosi käyn ainakin kerran, yleensä lapsen syntymäpäivän aikoihin kylässä. Sekä toimitan joululahjan. Lapsi täyttää nyt 13. Kunhan rippikoulu on käyty, tuskin tulee enää vierailtua, mutta varmaan kortin laitan synttärinä ja jouluna.
Me itse olemme valinneet lastemme kummit niin, että he ovat elämässämme aina. Suurin osa on sisaruksiamme ja kolme sellaista ystävää (kaksi miehen "puolelta" ja yksi minun), jotka tulevat olemaan aina elämässämme. Ovat lapsuudenystäviä.
Ellei itse ole uskovainen, eikä kummitkaan, ei ole mitään sääntöjä eikä velvollisuuksia, toisin on uskovissa perheissä.
Miten lapsesi pitää sitten itse yhteyttä kummeihinsa?
Monesti kummit arastelevat perheesen "tuppautumista", etenkin tuollaisen erotilanteen jälkeen. Jos kummi ei tunne oloaan tervetulleeksi mukaan perheen arkeen, niin kyllä se yhteys katkeaa. Kummilta odotetaan kortteja ja muistamista, mutta miksei kummeja muisteta esim. lapsen valokuvilla tai kiitoskorteilla?
itsekin olen 17-vuotiaana joutunut silloisen poikakaverini siskon lapsen kummiksi.
Kun erottiin, niin ei ole paljoa yhteyksiä tullut pidettyä.